ادبیات

مراسم سخنرانی و کارگاه های هنری با موضوع اشعار مولانا در موزه خط و کتابت میرعماد برگزار گردید

خبرگزاری مهر/ براساس خبرهای واصله، مراسم سخنرانی و کارگاه های هنری با موضوع اشعار مولانا در موزه خط و کتابت میرعماد برگزار گردید.

8 مهر 1402

برگزاری چهلمین روز درگذشت کورش صفوی در حوزه هنری

به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، در این برنامه که نگاهی به میراث علمی کورش صفوی، آزیتا افراشی، رئیس انجمن زبان شناسی و محمد استوار مهند، زبان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان سخنرانی می نمایند.

27 شهریور 1402

مراسم سپاس از برنده ایرانی جایزه فریدریش گوندولف برگزار می گردد

به گزارش خبرنگاران ، مهشید میرمعزی، مترجم ادبیات آلمانی، به عنوان اولین ایرانی برنده جایزه فریدریش گوندولف 2023 معرفی گردید و به همین مناسب مراسم سپاس از این مترجم، پنجشنبه، 9 شهریورماه از ساعت 18 در کتابفروشی فرهنگان فرشته برگزار خواهد شد.

6 شهریور 1402

چه کسی بیشتر شبیه ارنست همینگوی است؟

رویداد سالانه روزهای همینگوی در فلوریدا برگزار گردید و طبق معمول با رقابت بیش از 100 نفر برای کسب جایزه بیشترین شباهت به این نویسنده مطرح و برنده نوبل ادبیات همراه بود. در نهایت مردی به نام گریت مارشال به عنوان برنده نهایی انتخاب شد.

3 مرداد 1402

شروع برگزاری جلسات تخصصی حافظ شناسی در زنجان

حسین رحمانی زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در زنجان گفت: با توجه به ضرورت بازخوانی اشعار شعرای شهیر کشور، سلسله جلسات مربوط در راستای شناساندن هرچه بهتر این مشاهیر به میزبانی کتابخانه های استان برگزار می گردد.

6 تیر 1402

8 فیلم ترسناک که در آن ها شخصیت اصلی به موجودی شرور تبدیل می گردد

فیلم های ترسناک عمدتا روی عناصر تعلیق و غافلگیری تمرکز می نمایند و چه راه بهتری برای غافلگیری مخاطب، با تبدیل شدن شخصیت اصلی به موجودی شرور وجود دارد؟ هنگامی که این عنصر غافلگیرنماینده به خوبی به کار برده گردد، نه تنها فضای شوک آوری در فیلم بوجود می...

31 اردیبهشت 1402

جایزه نمایشگاه کتاب سارایوو به رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین اعطا شد

به گزارش خبرنگاران ، همزمان با آخرین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب سارایوو، آثار برگزیده این دوره از نمایشگاه در 18 بخش معین و معرفی شدند که دو جایزه آن به آثار منتشره رایزنی فرهنگی کشورمان تعلق گرفت.

30 فروردین 1402

امام علی(ع) فرمود: آمرؤ القیس پادشاه گمراهان نیست؛ در شاعری مقام والایی دارد!، سخن گفتن از علی(ع) جرم بود

کامران شرفشاهی می گوید: وقتی از حضرت امیر المونین علی(ع) می پرسند کدام شاعر را بیشتر دوست داری می فرماید: امرؤ القیس. در پاسخ به آن حضرت می گویند: او که پادشاه گمراهان است! و حضرت می فرمایند: با این وصف در مرتبه شاعری بالایی واقع شده است.

23 فروردین 1402

مجموعه داستان آثار برگزیده پنجمین دوره جایزه ارغوان منتشر شد

به گزارش خبرنگاران (ایبنا)، این جایزه، در این مجموعه، داستان های برگزیدگان بخش برنده برندگان پنجمین دوره جایزه ارغوان که رقابت میان برندگان ادوار قبلی این جایزه با موضوع دروغ بوده، منتشر شده است.

15 اسفند 1401

مشخصات پاژ، جانشین احتمالی پراید، عکس

گجت نیوز نوشت: شرکت سایپا محصول نو خود را با نام پاژ به بازار عرضه خواهد نمود.

1 بهمن 1401

جزئیات نو درباره کشف مقبره و گنجینه افسانه ای کلئوپاترا

گفته می شود که کلئوپاترا پس از درگذشتن همسرش، مارک آنتونی (ژنرال رومی)، خود را در معرض نیش افعی قرار داد و از این طریق خودکشی کرد. لحظه مرگ کلئوپاترا در هنر و ادبیات جاودانه شد. با این حال پس از گذشت دو هزار سال از این واقعه، اطلاعات بسیار اندکی در...

22 آبان 1401

تصاویر قدیمی در روزهای جنجالی از کتابخانه کانون پرورش فکری در تهران

کتابخانه کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان در نیاوران یکی از نقاط شهر است که بسیاری از تهرانی های اهل کتاب و فرهنگ با آن خاطره دارند.

25 شهریور 1401

عباس معروفی، نویسنده مطرح ایرانی درگذشت

عباس معروفی، داستان نویس، نمایش نامه نویس و شاعر در سن 65 سالگی در آلمان از دنیا رفت.

13 شهریور 1401

چهار دانشمند زن تاثیرگذار عصر حاضر

نینا تاندون (Nina Tandon) یک مهندس زیست پزشکی است که در حال تغییر دنیا علم سلول ها است. او موسس و مدیرعامل شرکت EpiBone است. EpiBone شرکتی است که استخوان ها را به منظور بازسازی اسکلت پرورش می دهد.

6 تیر 1401

معروفترین نقاشی های دنیا با شهرتی باورنکردنی

معروفترین نقاشی های دنیاهر ساله میلیون ها دلار به وسیله کلکسیونرها و جم آوری کنندگان آثار هنری که مشتاقانه در پی برترین و معروفترین نقاشی های دنیا می باشند صرف می شود. با این حال معروفترین نقاشی های دنیا معمولا گرانترین آن ها نمی باشند. البته که معروفترین...

10 اردیبهشت 1401

رئیس سازمان سینمایی: ما سهمی در بازار و اقتصاد سینمایی چین نداریم

تهران (پانا) - چانگ هوا سفیر چین در ایران به همراه هیاتی با حضور در محل سازمان سینمایی با محمد خزاعی به گفت وگو نشست. این نشست مشترک در راستای توسعه همکاری و تقویت مناسبات سینمایی ایران و چین صورت گرفت.

2 اردیبهشت 1401

چاپ 157 جلد کتاب طی امسال در خراسان شمالی

خبرنگاران/خراسان شمالی معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از چاپ 157 جلد کتاب در امسال اطلاع داد.

23 بهمن 1400

برگزاری نشست مترجمان تَرگُمان

نشست ادبی مترجمان تَرگُمان برگزار می گردد.

19 بهمن 1400

محمد خزاعی: سینمای مستند، عدالتخواه و پرسشگر است

تهران (پانا) - رئیس سازمان سینمایی در نخستین روز از برگزاری جشنواره سینماحقیقت در پیامی تاکید نمود سینمای مستند پرسشگر و عدالتخواه است.

24 دی 1400

تاثیری که سفر بر فیلسوفان گذاشته است

خبرنگاران کامران برادران: در میانه شیوع یک بیماری همه گیر به نظر بسیاری چه بسا بدترین زمان برای انتشار کتابی درباره فلسفه سفر باشد. با این همه، امیلی توماس مطمئنا پیش بینی نمی کرد که کتابش در این شرایط منتشر گردد. هرچند که انکار نمی توان کرد که چه بسا...

13 آذر 1400
تعداد: (42)