یک گوشی اندرویدی چقدر دوام می آورد؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، گوشی های هوشمند از لحاظ طول عمر مفیدشان پیشرفت چشمگیری نسبت به قبل پیدا نکرده اند و همین عامل نیز باعث شده که بیشتر افراد بتوانند نهایتاً از گوشی هوشمند خود برای دو، سه یا چهار سال بهره ببرند. اما سوال اینجاست که آیا یک گوشی هوشمند اندرویدی می تواند بدون ایجاد کوچک ترین مشکل برای کاربران تا این مدت دوام بیاورد؟

یک گوشی اندرویدی چقدر دوام می آورد؟

برای پاسخ به این سوال پیچیده باید آن را به چند بخش ساده تقسیم کرد. اول اینکه سخت افزار استفاده شده در یک گوشی اندرویدی طول عمر معینی دارد و اندازه تعمیر پذیری آن نیز بسته به نوع گوشی فرق دارد. بخش نرم افزاری نیز نظیر به روزرسانی سیستم عامل، پک های امنیتی و پشتیبانی اپلیکیشن ها باید مد نظر قرار داده گردد. بنابراین در این مطلب به آنالیز این موضوع خواهیم پرداخت که تا چه مدتی می توانید بدون مشکل از گوشی هوشمند اندرویدی خود بهره ببرید. از آنجایی که بسکمک از شرکت های مختلف گوشی های اندرویدی فراوری می نمایند، پاسخ دقیق به این سوال بسته به نوع شرکت فراورینماینده گوشی متفاوت خواهد بود.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A13 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت به همراه شارژر

4,579,000

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A32 SM-A325F/DS دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 6 گیگابایت

7,409,000

تومان

خرید گوشی از وبلاگ آریابلاگ

مشاهده همه

بخش سخت افزاری گوشی اندرویدی

بیشتر گوشی های هوشمند مدرن به گونه ای ساخته شده اند که به خوبی در برابر ضربات و آسیب ها از خود مقاومت نشان دهند، البته در این مورد ما گوشی های هوشمند مالی را که از جنس تمام پلاستیکی هستند، در نظر نمی گیریم. اما در خصوص سخت افزار چطور؟ آیا یک به روزرسانی شبیه به ویندوز 11 برای گوشی های اندرویدی وجود دارد که بسکمک از این گوشی های هوشمند نتوانند به علت پیش احتیاجهای سخت افزاری آن را اجرا نمایند؟ پاسخ مختصر و مفید به این سوال: به احتمال زیاد نه.

سیستم عامل اندروید طی سالیان متمادی حداقل از نظر سخت افزاری تغییر قابل توجهی نداشته است. در عوض، برای مثال گوشی های هوشمند فوق مالی باید از نسخه بسیار سبکی از سیستم عامل اندروید به اندروید گو استفاده نمایند که محدودیت هایی برای بهبود عملکرد دارد و از اپلیکیشن های سیستمی سبک تری بهره می برد. برای سال ها، دستگاه هایی با حافظه رم 1 گیگابایتی یا کمتر مجبور بودند از سیستم عامل اندروید گو استفاده نمایند، اما اکنون این سیستم عامل برای اجرا شدن روی گوشی به حداقل 2 گیگابایت حافظه رم (یا کمتر) و 16 گیگابایت حافظه داخلی (یا کمتر) احتیاج دارد.

به همین علت، به روزرسانی های تازه سیستم عامل اندروید معمولاً گوشی هوشمند یا تبلت شما را کندتر یا محدودتر از قبل نمی نمایند. ممکن است عملکرد بعضی از دستگاه ها در طول زمان بسیار کند گردد، به این علت که اپ های زیادی روی آن نصب نموده اید و فضای ذخیره سازی آن پر شده، اما حذف اپلیکیشن هایی که استفاده نمی کنید یا انجام ریست فکتوری می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. آنالیز ها نشان داده که برای مثال گوشی گلکسی S21 که بیش از یک سال از آن استفاده شده، با انجام یک ریست فکتوری، افزایش سرعت و عملکرد بسیار خوبی پیدا نموده است.

مشکل اصلی گوشی های هوشمند اندرویدی قدیمی، مانند تقریباً هر دستگاه الکترونیکی، عمر باتری است. باتری های لیتیوم - یونی به مرور زمان ظرفیت خود را به صورت تدریجی از دست می دهند و اگر از گوشی به مدت یکسال یا بیشتر بهره ببرید، ممکن است دیگر همچون روزهای اول نتوانند به شما شارژدهی ارائه دهند. متأسفانه، بیشتر گوشی های هوشمند اندرویدی مدرن باتری قابل تعویض ندارند. البته بسکمک از فروشگاه های تعمیر گوشی، باتری آن را نیز تعویض می نمایند، اما این خدمات بیشتر به گوشی های اندرویدی سامسونگ محدود می شوند.

بعلاوه ممکن است متوجه شوید که صفحه نمایش لمسی گوشی شما با گذشت زمان راحت تر اثر انگشتان را شناسایی می نماید، چراکه پوشش اولئوفوبیک آن از بین رفته است. در این موارد استفاده از گلس های محافظ نمایشگر به شما پیشنهاد می گردد که هزینه زیادی نیز برایتان به همراه ندارد. بعلاوه می توانید نمایشگر گوشی هوشمند خود را نیز تعویض کنید که برخلاف روش اول بسیار پرهزینه و وقت گیر است.

بخش نرم افزاری گوشی اندرویدی

در این بخش است که همه چیز پیچیده می گردد. گوگل مسئولیتی در قبال به روزرسانی گوشی های اندرویدی به جز سری پیکسل خودش ندارد. برای سایر گوشی ها و تبلت های اندرویدی، این وظیفه شرکت سازنده دستگاه است که به روزرسانی های سیستم را انجام دهد. گلکسی S22 را به عنوان مثال در نظر بگیرید، پس از توسعه نسخه تازه اندروید به وسیله گوگل، سامسونگ یک سری تغییرات و ویژگی های محنصر به فردی را در آن ایجاد و سپس برای این گوشی منتشر می نماید. هر شرکت سازنده استراتژی خاص خود را در به روزرسانی گوشی ها دارد، اما سامسونگ و گوگل به طور کلی برترین ها در این صنعت به شمار می روند.

به عنوان مثال گوشی های گوگل پیکسل، به مدت سه سال به روزرسانی های اصلی سیستم عامل اندروید (مانند اندروید 12 و اندروید 3) و پک های امنیتی ماهانه را دریافت می نمایند. گوشی های سری پیکسل 6 و بالاتر 5 سال به روزرسانی اصلی و پک های امنیتی خواهند گرفت، اما جالب است که بدانید این 5 سال از زمان عرضه گوشی به بازار شروع می گردد، نه زمانی که شما آن را خریداری می کنید.

گوشی ها و تبلت های پرچم دار سامسونگ اکنون تضمین شده اند که چهار سال به روزرسانی های اصلی سیستم عامل را دریافت خواهند کرد که این موضوع شامل گوشی های سری گلکسی S21 و بالاتر، گلکسی زد فولد 3، زد فلیپ 3 و بالاتر و بعلاوه سری گلکسی تب S8 و یک سری گوشی های منتخب گلکسی A سامسونگ خواهد شد. سایر گوشی های این شرکت معمولاً به 2 تا 3 سال پشتیبانی محدود می شوند.

شرایط برای گوشی های سایر شرکت های فراورینماینده بهتر از سامسونگ نیست. به عنوان مثال، شرکت وان پلاس اخیراً وعده داده که گوشی های هوشمند منتخب عرضه شده در سال 2023 و بعد از آن، چهار ارتقای نرم افزاری بزرگ و پنج سال پک های امنیتی دریافت خواهند کرد، اما این پک ها به جای انتشار ماهانه، هر دو ماه یکبار انتشار می یابند. موتورولا تنها 1 تا 2 سال به روزرسانی را برای بیشتر گوشی های خود ارائه می دهد و بعضی از گوشی ها نیز هرگز به روز رسانی اصلی سیستم عامل اندروید را دریافت نمی نمایند.

آیا به روزرسانی گوشی اندرویدی مهم است؟

بسکمک از گوشی ها و تبلت های اندرویدی مدت ها قبل از تمام شدن عمر مفید سخت افزارشان، به روزرسانی های اصلی سیستم عامل اندروید و پک های امنیتی را دریافت نمی نمایند. وقتی به روزرسانی سیستم عامل متوقف می گردد، دقیقاً چه اتفاقی می افتد؟

بیشتر سرویس ها و اپلیکیشن های موجود در گوشی های اندرویدی، حتی بعضی از اپلیکیشن های اصلی مانند کروم و استور گوگل پلی، مستقل از سیستم عامل به روزرسانی می شوند. این موضوع در تضاد کامل با گوشی های آیفون و تبلت های آیپد است؛ جایی که اضافه شدن ویژگی های تازه در اپلیکیشن هایی مانند Safari و Apple Music به ارتقاء کامل سیستم عامل بستگی دارد. با این تفاسیر حتی اگر شرکت سازنده، انتشار به روزرسانی های یک گوشی را به اتمام رسانده باشد، دستگاه شما می تواند چندین سال دیگر به طور عادی به کار خود ادامه دهد.

گوگل بیشتر اپلیکیشن ها و خدمات خود را تا سال ها پس از انتشار به روزرسانی تازه سیستم عامل اندروید حفظ می نماید. به عنوان مثال، سرویس های گوگل پلی بسکمک از APIها و بعلاوه پلی استور را تامین می نماید و هنوز به طور کامل در سیستم عامل اندروید نسخه 4.4 پشتیبانی می گردد. باید اشاره کنیم که سیستم عامل اندروید نسخه 4.4 برای اولین بار در سپتامبر 2013 برای گوشی های هوشمند اندرویدی منتشر شد. با این حال، بعضی از اپلیکیشن ها و بازی ها روی آن اجرا نمی شوند.

برای مثال اپ فیس بوک به سیستم عامل اندروید 6.0 (از سال 2015) یا بالاتر احتیاج دارد، در حالی که اجرای Microsoft Outlook احتیاجمند اندروید نسخه 8.0 (از سال 2017) یا تازهتر است. حتی اگر از نسخه های قدیمی سیستم عامل اندروید بهره می برید، همچنان می توانید از اپلیکیشن های تازه و بعضی از ویژگی های تازهشان بهره ببرید. نکته مهم این است که آسیب پذیری های امنیتی تازه به طور مداوم در سیستم عامل اندروید (درست مانند ویندوز، iOS، iPadOS و سایر پلتفرم ها) پیدا می شوند و اگر دستگاه شما پک های امنیتی سیستم عامل را دریافت نکند، به تدریج در برابر بدافزار ها آسیب پذیرتر خواهد شد.

Google Play Protect می تواند از دستگاه شما در برابر بعضی اپلیکیشن های مخرب محافظت کند و بعلاوه گوگل کروم و WebView را برای چندین سال پس از انتشار به روزرسانی اصلی اندروید آپدیت می نماید تا بدین ترتیب از دستگاه های شما در برابر آسیب پذیری های امنیتی در فضای وب محافظت نموده باشد. با این حال، بهره گیری از یک دستگاه اندرویدی با به روزرسانی های امنیتی منظم، محکم ترین سد در برابر ورود بدافزار ها به سیستم شما محسوب می گردد.

آیفون ها و آیپدها به روزرسانی های سیستم عامل را برای مدت طولانی تری نسبت به گوشی های اندرویدی معمولی دریافت می نمایند و اخیراً نیز آیفون 8 پنج ساله سیستم عامل iOS 16 را دریافت نموده، اما بسکمک از ویژگی های تازه این سیستم عامل روی آیفون 8 اجرا نمی گردد. پس از انتها پشتیبانی رسمی iOS، کاربران هیچ ویژگی یا به روزرسانی تازهی را به جز پک های امنیتی، برای بیشتر اپ های گوشی یا تبلتشان دریافت نخواهند کرد. برای مقایسه باید اشاره کنیم که در گوشی های اندرویدی، به روزرسانی های امنیتی و ویژگی های تازه بسیار طولانی تر دوام می آورند، اما در نهایت عمر مفید استفاده از آن ها نیز به انتها می رسد.

در این میان، گوشی های هوشمند اندرویدی نیز هستند که دوام و طول عمر بالاتری نسبت به دیگر گوشی ها دارند و در برابر ضربات و افتادن های احتمالی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. در ادامه به معرفی بعضی از آن ها خواهیم پرداخت.

پرفروش ترین گوشی های جان سخت وبلاگ آریابلاگ

گوشی موبایل دوجی مدل S98 Pro

گوشی های هوشمند شرکت دوجی بیشترا دارای بدنه ای مقاوم هستند و دیگر احتیاجی نیست نگران به زمین افتادن و ضربه خوردن در آن ها باشید. این گوشی ها معمولا برای مسافرت، کوهنوردی، صخره نوردی و حتی برای کار در معادن بسیار مناسب خواهند بود. مدل S98 Pro، پرفروش ترین گوشی هوشمند این شرکت در فروشگاه آنلاین وبلاگ آریابلاگ به شمار می رود که مجهز به نمایشگری 6.3 اینچی از IPS LCD است. این نمایشگر حدبیشتر روشنایی 500 نیت دارد و از وضوح تصویر 1080 در 2340 پشتیبانی می نماید. دوجی برای محافظت از نمایشگر این گوشی هوشمند جان سخت از محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس کورنینگ بهره برده است.

این گوشی از استاندارد ضد آب و ضد گرد وغبار IP68 پشتیبانی می نماید و قادر است تا حدود 30 دقیقه در عمق 1.5 متری سطح آب دوام بیاورد. دوجی مدل S98 Pro گواهی مقاومت در برابر سقوط از ارتفاع 1.5 متری را نیز دارد و هیچ مسئله ای از این بابت برای این گوشی به وجود نخواهد آمد. قلب تپنده این گوشی هوشمند پردازنده 12 نانومتری هلیو G96 مدیاتک است که 8 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی آن را در امر پردازش کمک می نمایند.

سه سنسور، سیستم دوربین سه گانه این گوشی هوشمند قدرتمند را تشکیل می دهند. اول از همه باید به سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی آن اشاره کنیم که کیفیت بسیار خوبی دارد. در کنار این سنسور، دوربین 20 مگاپیکسلی شب نیز تعبیه شده که امکان تصویربرداری در تاریکی مطلق را نیز به کاربران ارائه می دهد. سنسور سنجش دما هم قابلیت مجذوب کننده دیگری در بخش سنسور های دوربین این گوشی به شمار می رود. باتری پرظرفیت 6000 میلی آمپر ساعتی به عنوان منبع تغذیه این گوشی هوشمند مورد استفاده قرار گرفته که با شارژر 33 وات به سرعت شارژ می گردد.

گوشی موبایل دوجی مدل S98 Pro دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

14,899,000 تومان

مشاهده و خرید

گوشی موبایل دوجی مدل S98

مدل S98، گوشی هوشمند جان سخت دیگری از شرکت دوجی است که از نمایشگر 6.3 اینچی IPS LCD بهره می برد و تصاویر را با رزولوشن 1080 در 2340 به کاربران نشان می دهد. این گوشی هوشمند نیز همچون مدل پرو، گواهی ضد آب و ضد گرد وغبار IP68 را دارد و تا حدود 30 دقیقه در عمق 1.5 متری سطح آب دوام می آورد. گواهی مقاومت در برابر سقوط از ارتفاع 1.5 متری نیز به این گوشی داده شده و گوریلا گلس کورنینگ وظیفه مقاومت از نمایشگر این گوشی را بر عهده دارد.

قلب تپنده این گوشی دوجی پردازنده هلیو G96 شرکت مدیاتک است که عملکرد پردازشی بسیار خوبی دارد و 8 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی برای آن در نظر گرفته شده است. سیستم دوربین سه گانه این گوشی متشکل از سه سنسور 64 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 20 مگاپیکسلی شب است و از دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی نیز برای گرفتن عکس های سلفی و برقراری تماس های ویدیویی بهره می برد. در نهایت باید به باتری 6000 میلی آمپر ساعتی این گوشی هوشمند جان سخت دوجی اشاره کنیم که شارژدهی بسیار عالی را برای کاربران به همراه می آورد.

گوشی موبایل دوجی مدل S98 دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

12,265,000 تومان

مشاهده و خرید

گوشی موبایل دوجی مدل S90C

دوجی مدل S90C، میان رده باکیفیت شرکت دوجی به شمار میرود که با قابلیت های بسیار خوب و قیمتی مناسب در فروشگاه وبلاگ آریابلاگ به فروش می رسد. این گوشی نمایشگری به ابعاد 6.81 اینچ از نوع LCD IPS دارد و از رزولوشن 2248 × 1080 پیکسل و تراکم پیکسلی 403 پیکسل بر اینچ پشتیبانی می نماید. گوریلا گلس کورنینگ 4 نیز به عنوان محافظ نمایشگر این گوشی به انجام وظیفه می پردازد. این گوشی توانایی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار را دارد و بعلاوه در برابر حرارت نیز از خود مقاومت نشان می دهد.

پردازنده هلیو P70 شرکت مدیاتک به عنوان مغز متفکر این گوشی هوشمند میان رده مورد استفاده قرار گرفته که می تواند احتیاج کاربران را برای رسیدگی به امور روزانه پاسخ دهد. این پردازنده را 128 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت حافظه رم همراهی می نمایند. در پنل پشتی این گوشی دوجی سنسور اصلی 16 مگاپیکسلی به همراه سنسور 8 مگاپیکسلی با زاویه دید 90 درجه دیده می شوند. حفره نمایشگر نیز میزبان دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی است که کاربران می توانند با استفاده از آن، عکس های سلفی بگیرند و تماس های تصویری برقرار نمایند. در نهایت باید به باتری 5050 میلی آمپر ساعتی S90C اشاره نمود که می تواند تا حدود 2 روز شارژدهی به کاربران ارائه دهد.

گوشی موبایل دوجی مدل S90C دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

6,499,000 تومان

مشاهده و خرید

سخن انتهای

در این مطلب به آنالیز این موضوع پرداختیم که تا چه مدت بعد از خرید یک گوشی هوشمند اندرویدی می توان از آن استفاده کرد. سپس در ادامه به معرفی گوشی های پرفروش جان سخت فروشگاه وبلاگ آریابلاگ پرداختیم تا اگر عمر و دوام گوشی برای شما هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار است، خرید راحت تر و آسان تری از بین گوشی های جان سخت فروشگاه وبلاگ آریابلاگ داشته باشید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

منبع: Howtogeek

گوشی موبایل دوجی مدل S98 Pro دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

14,899,000

تومان

گوشی موبایل دوجی مدل S98 دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

12,265,000

تومان

خرید گوشی های جان سخت از وبلاگ آریابلاگ

مشاهده همهمنبع: دیجیکالا مگ

به "یک گوشی اندرویدی چقدر دوام می آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک گوشی اندرویدی چقدر دوام می آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید