عکس ، بشر چگونه مریخ را پر از زباله نموده است؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، گجت نیوز نوشت: بیش از 7 تن زباله در سطح سیاره مریخ وجود دارد؛ اما این همه ضایعات در جایی که هرگز پای بشر به آن نرسیده است، چه می نماید؟

عکس ، بشر چگونه مریخ را پر از زباله نموده است؟

رقابت و پیشرفت علمی، از بسیاری جهات سازنده است؛ ساخت ارگان های مصنوعی برای نجات جان افراد، احداث بلندترین و مقاوم ترین ساختمان ها، فراوری محصولات کشاورزی پربازده، خلق آثار هنری و فیلم های هیجان انگیز، نمونه هایی از ثمرات پیشرفت بشر هستند. اما بهای آن، فراوری 11.2 میلیارد تن زباله در هر سال است؛ عدد سرسام آوری که هر سال، بیشتر و بدتر می شود. البته توانایی بشر در فراوری زباله، فقط به زمین محدود نیست و بخشی از این ضایعات، به کره ماه و سیاره مریخ هم رسیده است.

پای انسان در سال 1969 به ماه باز شد و از همان دوران، زباله های زیادی هم در آنجا به یادگار گذاشتیم؛ خرت و پرت هایی مانند کوله، گاری، مجسمه، پارچه کهنه و…

علاوه بر این ها، ماژول ها و کاوشگرهای پرشماری را هم به حال خود رها کردیم یا از عمد، به سطح ماه کوبیدیم. تخمین زده می شود بین 200 تا 250 تن زباله در سطح ماه وجود داشته باشد و حالا که بشر سودای سفر دوباره به این کره همسایه را دارد، این آمار بیشتر هم خواهد شد.

7 تن زباله در سیاره مریخ

شاید تصور کنید شرایط مریخ این گونه نباشد، چون بشر هنوز روی آن قدم نگذاشته؛ اما این همسایه هم بی نصیب نمانده است. ناسا در سال 1997، ربات Pathfinder را روی سیاره سرخ فرود آورد؛ ولی سابقه ماموریت های مریخی هم به دهه 60 میلادی برمی شود.

نخستین شی که با برخورد به سطح این سیاره منهدم شد، کاوشگر روسی Mars 2 در سال 1972 بود. البته هدف، نشستن روی مریخ بود؛ اما سیستم ترمزگیری آن هنگام فرود، خوب کار نکرد. از آن زمان، 18 شی دیگر را به سیاره همسایه فرستاده ایم.

این ربات ها و کاوشگرها، ماژول ها و قطعات مختلفی دارند که می توانیم به سپر حرارتی، تجهیزات نمونه برداری و چتر نجات برای فرود اشاره کنیم. بعضی از این قطعات سخت افزاری، طبق برنامه یا به مرور زمان، از آن ها کنده و در مریخ جا گذاشته می شوند. مثلا چرخ آلومینیومی کاوشگر کنجکاوی از آن جدا شد و کاوشگر استقامت نیز یک دریل را در آنجا گم کرد. فعلا هم هیچ ماشین زباله روبی در مریخ نداریم.

از 18 کاوشگر موجود، 9 تای آن ها دیگر فعال نیستند؛ یا خراب شدند، یا انرژی آن ها ته کشید و آرام گرفتند. البته ظاهرا چند تصادف هم اتفاق افتاده است.

تا جایی که می دانیم، وزن تمام کاوشگرهای اعزامی به مریخ، حدود 10 هزار کیلوگرم بوده و آن هایی که هنوز در حال فعالیت هستند، در مجموع نزدیک به 3 هزار کیلوگرم وزن دارند. این یعنی در خوشبینانه ترین حالت، بیش از 7 تن ضایعات روی این سیاره جا گذاشته ایم.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "عکس ، بشر چگونه مریخ را پر از زباله نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، بشر چگونه مریخ را پر از زباله نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید