هیر به وقت زغال اخته

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، روستای هیر پرجمعیت ترین روستای منطقه الموت غربی است که هم خانه هایش در پناه صخره های بلند بافت سنتی دارند، هم از نظر فرهنگی دارای رسوم محلی و باغ های چند طبقه با چشم اندازی زیباست؛ آسمان اش هم شب ها پر از ستاره است.

هیر به وقت زغال اخته

وبلاگ آریابلاگ: هیر، روستایی است در الموت غربی، در فاصلع ربع ساعت از دژ لمبسر که خود ربع ساعتی با رازمیان فاصله دارد؛ در پای کوه های بی پایانی که تمام ناحیه را دربر می گیرد و از قزوین تا سواحل خزر ادامه می یابد.

پیش از آنکه جاده قزوین به رحیم آباد ساخته گردد، هیر و ویار که آخرین روستاهای الموت غربی در همسایگی اشکور به شمار می آیند، در بن بست قرار داشتند. اما امروزه از بن بست درآمده اند. یک جاده پرپیچ وخم به طول حدوداً دویست کیلومتر که قزوین را به صفحات شمالی کشور وصل می نماید، از کنار همین روستاها می گذرد، اما یک جاده خاکی 28 کیلومتری هنوز میان قزوین و شمال کشور فاصله می اندازد؛ شیب زیاد این بخش خاکی و ناهمواری های زیادتر آن سبب می گردد جاده جز در تابستان ها قابل استفاده نباشد.

پیش از اینکه این جاده ساخته گردد نه، حتی پیش از روزگار خودرو و جاده، زمانی که تمام بار و بنه انسان به همراه فرهنگ و تجارت بر پشت اسب و استر حمل می شد، دکانداران اشکور که بار به قزوین می بردند و سورسات مردم ده را می آوردند، سه روز باید راه می رفتند تا به قزوین برسند. آنها بر سر راه خود یک شب را در همین ده هیر یا ویار (بسته به اینکه کجا آشنا داشتند) سر می کردند.

امروز اما اگر مساله جاده خاکی حل گردد، از صفحات شمال تا قزوین سه چهار ساعت راه بیشتر نیست و مردمانی که در روستاهای میانه راه زندگی می نمایند تا قزوین دو سه ساعت و تا کناره خزر یک ساعت راه بیشتر ندارند. هر چه هست به هر حال، هیر و ویار دیگر از بن بست خارج شده اند، هرچند این خروج زمانی انجام شده است که شیوه زندگی روستایی دگرگون شده است.

چشمه جوشان وگل

هیر در استان قزوین، بزرگترین فراوری نماینده زغال اخته در بین روستاهای ایران است. زغال اخته این روستا از مرغوب ترین زغال اخته ها در کشور است که در این روستای کوهستانی و خوش آب و هوا، به وفور یافت می گردد.

این روستا با طبیعت بکر، در 70 کیلومتری شمال قزوین که به مفهوم آتش معنی شده، روستایی زیبا با اقلیمی خوش آب و هوا، دارای رودخانه ای زیبا به نام نینه رود است که در کنار کوه سنگی لتر تله قرار گرفته است.

این صخره سنگی بسیار دیدنی که تقریبا ارتفاع آن به حدود 700 متر می رسد در شرق و جنوب شرقی روستا قرار گرفته است از نمادهای انحصاری این روستا محسوب می گردد. یقینا هیچ بیننده ای نمی تواند عظمت و استواری آن را فراموش کند.

باغستان های زیبا و سرسبز، چون نگینی این روستا را در بر گرفته است. وگل چشمه ای جوشان و دارای آبی گوارا و مفید و فوق العاده سبک و بی نظیر است که آب آن با برند وگل و به صوررت بسته بندی شده به سراسر ایران ارسال می گردد. چشمه وگل سرمنشأ رودخانه نینه رود است. نینه رود، رودی خروشان با آبی گوارا و خنک در طول قرون همیشه مورد تمجید مورخین قرار داشته و از آن به عنوان رود شفابخش یاد شده است.

جشن زغال اخته

جشن زغال اخته که هرسال در واپسین روزهای مرداد در هیر برگزار می گردد، جشن شکرگزاری است که شامل موسیقی و آواهای محلی، بازی های سنتی و توزیع محصول زغال اخته است و هرساله مورد استقبال گردشگران بسیاری قرار می گیرد.

سرتاسر راههای دسترسی به باغ های روستا هیر از داخل نهرهای آب می گذرند که با تکه سنگ های بزرگ و کوچک انباشته شده است. بنابراین قدم زدن به کُندی صورت می گیرد و حتماً باید در هنگام حرکت بسیار مراقب بود تا ضمن کمتر خیس شدن، پاها نیز صدمه نبینند.

سختی راه را به سرعت فراموش می کنی وقتی زیبایی و سرسبزی مسیر بسیار لذت بخش تو را مجذوب می نماید که خوشبختانه تا به امروز شکل طبیعی آن از هرگونه تغییرات و ساخت و ساز نو دور مانده و به همان سبک قدیمی حفظ شده است.

با اشتیاق جلوتر می رویی تا به باغی بزرگ با محوطه ای باز وارد می شوی که در وسط آن درخت تنومند گردو با شاخ و برگ فراوان خودنمایی می نماید. صاحب باغ حتما به شما شرح خواهد داد که این درخت گردو حدود هزارسال عمر دارد و قطر آن بیش از 9 متر و نیم است، یعنی به مقدار 16 نفر انسان بالغ اگر دست در دست هم دهند و گرد آن حلقه بزنند تازه می توانند درخت را کامل در بغل بگیرند.

گردوی این درخت تنومند بسیار خوشمزه و روغنی است. سال های قبل که جوان تر بود. بین 20 تا 30 هزار عدد گردو از آن برداشت می شد، اما الان پیر شده و به حدود 10 هزار عدد رسیده است.

روستای هیر پرجمعیت ترین روستای منطقه الموت غربی است که هم خانه هایش بافت سنتی دارند هم از نظر فرهنگی دارای رسوم محلی و باغ های چند طبقه با چشم اندازی زیباست؛ آسمان اش که شب ها پر ستاره است؛ صخره بلندش با گیاهان دارویی متنوع و رودخانه پرآب اش از دیگر جلوه های مهم طبیعی آن است.

برای شب مانی بهتر است به علت سرمای بیش از حدروستا حتی در تابستان از خانه های سنتی روستا که امکانات مناسبی دارند بهره ببرید و از این سفر شب های بیادماندنی روستای هیر را هم تجربه کنید.

منبع: توریسم آنلاین

به "هیر به وقت زغال اخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیر به وقت زغال اخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید