دره شیرز لرستان؛ گرند کانیون ایران

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، وقتی دره شیرز لرستان را می بینید، چرا خودتان را برای تماشا جاذبه های کشورهای اروپایی و آمریکایی خسته می کنید؟ مگر خون طبیعت کشورهای غربی رنگی تر از طبیعت ایران است؟ نمونه اش همین تنگه شیرز با زیبایی شگفت انگیز، طبیعت مجذوب کننده، آبشارها، چشمه ها و دیواره های لایه ای که چشم همه را به خود خیره نموده است.

دره شیرز لرستان؛ گرند کانیون ایران

اصلا قبل از خواندن مقاله یا فکر کردن درباره مقصد سفر، فقط تصاویر دره شیرز لرستان را ببینید. آن وقت است که تنگه شیرز شما را به سمت خود می کشاند. اگر از مخاطبان مجله گردشگری وبلاگ آریابلاگ باشید، طبیعت وحشی این منطقه خوراک تان خواهد بود.

دره شیرز کجاست؟

دره شیرز لرستان در ایران، استان لرستان، 50 تا 55 کیلومتر تا شهرستان کوهدشت، بخش زردلان و منطقه اولادقباد قرار گرفته است.

برترین زمان سفر به دره شیرز چه موقع است؟

نیمه اول سال؛ بهار و تابستان

آیا برای سفر به دره شیرز به ابزار خاصی احتیاج داریم؟

ابزار خاصی احتیاج نیست، اما برای راه رفتن در ناهمواری ها و تماشا غار تاریک پل خدا در تنگه شیرز لرستان باید وسایل غارنوردی مانند عصای کوهنوردی و چراغ قهوه و … همراه داشته باشید.

لایه لایه شگفتی در دره شیرز لرستان

زمانی که وارد استان لرستان می شوید، در راستا اتصال سه استان ایلام، کرمانشاه و لرستان قرار می گیرید و از شهرستان کوهدشت، بخش زردلان و منطقه اولادقباد به سمت قلب زاگرس حرکت کنید، می توانید دره شیرز لرستان را ببینید. هیچ کس از شگفتی های این دره نگذشته، تا حدی که آن را به خاطر طبیعت خارق العاده اش در فهرست آثار ملی به ثبت رساندند. جالب اینجاست که یونسکو هم از این دره غافل نشده و نامش را در سراسر جهان به درخشش درآورده است.

هنگام بازدید از دره شیرز لرستان، علاوه بر بکر بودن، قدمت طولانی تنگه هم شما را حیرت زده خواهد نمود. منطقه ای با رد پای انسان هایی چندهزارساله که آثارشان را بر پهنای تنگه به جا گذاشته اند. فاصله این دره از شمال مرکزی شهرستان کوهدشت هم به 50 کیلومتر می رسد. حدس و گمان های زیادی درباره نام این دره به گوش می رسد که نمی خواهم به آنها اشاره کنم، چون برای اثبات آن ها هیچ مدرکی وجود ندارد؛ از زاد و ولد شیرها در دره گرفته تا مواردی دیگر.

آهن ربای دره شیرز لرستان

یکی از جاذبه ها و زیبایی های منحصربه فرد دره شیرز، دیواره های رسوبی اش است که با سال ها قرار داشتن در معرض آب باران، باد و برف فرسوده شده و به شکل لایه رسوبی لایه لایه درآمده است. آنقدر زیبایی های تنگه شیرز چشم نواز است که دلم می خواهد خاکش را سرمه چشمانم کنم.

از صخره های رسوبی با ارتفاع زیاد 150 تا 200 متری گرفته، تا آبشار و رودخانه اش که در آن می توانید قزل آلا هم ببینید. لحظه ای را تصور کنید که به این دره رسیده اید. حالا می توانید ساعت ها در جای جای دره شیرز لرستان بنشینید یا از بالای دره چتربازی کنید و از صدای زنده رودخانه لذت ببرید.

آب دره شیرز لرستان هم از ارتفاعات زاگرس به رودخانه سیمره و به یکی از شاخه های اصلی و مهم غرب کشور یعنی به رودخانه کرخه ختم می گردد. پوشش گیاهی عظیمی در دره وجود ندارد، اما به خاطر آبوهوای عالی استان لرستان، همین سرسبزی و درختان کم هم زیبایی جذابی به این تنگه داده؛ از چمن ها، آبشار، درختان وحشی انجیر، انگور، گلابی گرفته تا درختان چنار و بلوط.

پل خدا دره شیرز؛ مغز پسته

غاری در انتهای راستا دره شیرز لرستان وجود دارد که مردم محلی آن را پل خدا دره شیرز معرفی می نمایند. اگر می خواهید از سفر به دره شیرز لرستان نهایت لذت را ببرید و سردی آبش را در چله تابستان با تمام وجودتان حس کنید، تا انتهای راستا تنگه حرکت کنید تا به مغز پسته تنگه شیرز برسید.

بزرگی طول غار خدا دره شیرز به 150 متر می رسد. آب عمیق رودخانه در دل غار هم به خاطر نرسیدن نور خورشید، به سردی یخ است. اگر می خواهی به داخل غار بروید، جواستان باشد که با پای پیاده نروید، چون سنگ های بُرنده کف غار ممکن است به پای تان آسیب وارد نمایند. از ضعیف بودن و قطع و وصل شدن آنتن موبایل هم نمی گویم که بهتر از من می دانید.

آبشاری از نوع پرندگان

نه تنها یک آبشار، بلکه چندین آبشار در تنگه شیرز لرستان وجود دارد، اما تنها یکی از این آبشارها به آبشار پرندگان معروف است. هنگام سفر به دره شیرز لرستان اثری از حیوانات زنده نمی بینید، اما اگر به حفره هایی که در دیواره های تنگه ایجاد شده نگاهی بیندازید، پرندگانی را می بینید که در آنجا لانه نموده و زندگی می نمایند.

از قضا آبشاری کنار این حفره ها واقع شده که به آبشار پرندگان مشهور است. آبشار شیرز هم یکی دیگر از آبشارهای این منطقه محسوب می گردد. در مجموع آبشارها کوچک و بزرگ مختلفی در هر گوشه این تنگه جا خوش نموده اند.

مناره سنگی؛ طبیعت تک مناره

صخره ای با یک مناره، دره شیرز لرستان را می گویم. اولین چیزی که در عکس های این دره به چشمم خورد، مناره سنگی با ارتفاع 80 و قطر 10 متری اش بود که آب، باد و زلزله های زیاد در طی میلیون ها سال باعث شدند تا بخشی از صخره به یک ستون عمودی و یک مناره تبدیل نموده است.

برترین زمان برای شکوفایی دره شیرز

از جایی که آب وهوای استان لرستان سرد و کوهستانی است و در نیمه اول سال به سمت معتدل شدن می رود، برترین زمان برای سفر و گردش در این استان به خصوص برای تماشا جاذبه های دره شیرز دو فصل بهار و تابستان هستند. البته در نیمه دوم سال یعنی در فصل پاییز و زمستان هم می توانید به آنجا بروید، اما باید سرمایش را هم تحمل کنید.

چگونه به ته دره شیرز برویم

در صورتی می توانید از طبیعت دره شیرز لرستان لذت ببرید که با ماشین به سمت ابتدای تنگه حرکت کنید. نگران نباشید، در ابتدای تنگه، محل وسیعی برای پارک خودرو در نظر گرفته شده است و شما هم می توانید برای پارک ماشین تان جایی پیدا کنید. برای رفتن به دره شیرز کافی است از راه خرم آباد یک راستا 141 کیلومتر، سپس یک راستا 50 تا 55 کیلومتری به شهرستان کوهدشت رانندگی کنید تا به دره شیرز لرستان برسید. یک راه دیگر هم وجود دارد که از کرمانشاه به جیران بلاغ و هلشی ختم می گردد.

آدرس تنگه شیرز لرستان: ایران، استان لرستان، 50 تا 55 کیلومتر تا شهرستان کوهدشت، بخش زردلان، منطقه اولادقباد، جاده اولادقباد، 2 کیلومتر رانندگی در جاده خاکی

فاصله دره شیرز با خرم آباد

تنگه شیرز لرستان تنها 141 کیلومتر از خرم آباد و 50 تا 55 کیلومتر با مرکز شهرستان کوهدشت فاصله دارد.

تنگه شیرز روی گوگل مپ

قبل از سفر به تنگه شیرز این نکات را بدانید

راه رفتن در این دره همه چیز تمام، خطرات خودش را هم دارد. در ادامه نکاتی را فهرست می کنم تا قبل یا حین سفر آنها را مدنظرتان داشته باشید.

  • با خودتان وسیل لازم غارنوردی و صحرانوردی اعم از عصای کوهنوردی، چراغ قوه، لباس اضافه، کلاه و… همراه داشته باشید.
  • هنگام عبور از رودخانه تنگه ممکن است لباس تان خیس گردد، پس یک لباس اضافه داشته باشید.
  • به خاطر نرسیدن نور خورشید به داخل غار پل خدا دره شیرز، حتما با خودتان چراغ قوه یا هدلامپ بیاورید.
  • به علت کف سنگی تیز و بُرنده در غار پل خدا دره شیرز، با پای پیاده وارد غار نشوید و کفش مناسب بپوشید.
  • در صورت ماندن در تنگه، چادر و وسایل مورد احتیاج برای اقامت در طبیعت را از قلم نیاندازید.
  • آنتن دهی موبایل در دره شیرز لرستان مدام ضعیف بوده و قطع و وصل می گردد.
  • بهتر است برای سفر به این دره، جور هندوستان بکشید و آمادگی جسمانی خوبی داشته باشد.
  • از آوردن خوراکی و غذا هم غافل نشوید.
  • در نهایت، از ریختن زباله خودداری کنید.

خب، هر چه دل تنگم می خواست درباره دره شیرز لرستان گفتم. واقعا از یک تنگه 5 کیلومتری چه چیزی می خواهید؟ در این مقاله چه باورتان بگردد چه نگردد، تمام جاذبه های طبیعی دره را جمع کردم؛ از صخره های رسوبی، آهکی و لایه ایش گرفته تا پوشش گیاهی و چشمه هایش. اگر می خواهید با هزینه کمتر به طبیعتی کم نظیر با جذابیت های گردشگری ناتماشای بروید، چی بهتر از استان لرستان و دره شیرز لرستان.

منبع: علی بابا

به "دره شیرز لرستان؛ گرند کانیون ایران" امتیاز دهید

478 کاربر به "دره شیرز لرستان؛ گرند کانیون ایران" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره شیرز لرستان؛ گرند کانیون ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید