برترین و زیباترین کویرهای ایران را بشناسید

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، کویرنوردی یکی از هیجان انگیزترین و منحصر به فردترین تجربه ها محسوب می گردد. در ایران کویرهای زیادی با داستان ها و روایت های مختلفی وجود دارند که فرصت خوبی را برای کویرنوردها و طبیعت گردها فراهم نموده اند. هرکدام از این کویرهای معروف ایران دارای جاذبه ها و امکاناتی برای گردشگران هستند. در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم به معرفی برترین و زیباترین کویرهای ایران به همراه جاذبه های گردشگری آنها بپردازیم؛ پس همراه باشید.

برترین و زیباترین کویرهای ایران را بشناسید

خرید بلیط هواپیما

آنچه در ادامه می خوانید... پنهان

اسامی کویرهای ایران

نکات مهم برای کویرنوردی

کویر، مقصدی بی سرانجام برای سفر

سوالات متداول

اسامی کویرهای ایران

بخش زیادی از ایران پوشیده از بیابان های کویر لوت و دشت کویر است که معروفترین کویرهای ایران هم در دل این بیابان ها قرار گرفته اند. کامل شدن تجهیزات کویرها موجب شد تا گردشگران بیشتری به این مقاصد سفر نمایند. اسامی کویرهای ایران به همراه توضیحات آنها به توضیح زیر هستند.

1- کویر شهداد

کویر شهداد یا کلوت شهداد یکی از بزرگترین کویرهای ایران به شمار میرود. کویر شهداد در دشت لوت به طول 145 کیلومتر و عرض 40 کیلومتر با قدمتی 20 هزار ساله قرار گرفته است. این کویر به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین در یونسکو شناخته می گردد. اشیای کشف شده مربوط به چهار تا پنج هزار سال پیش به وسیله باستان شناسان، حکایت از زیست پذیر بودن این منطقه در زمان های دور دارد.

تقسیم بندی کویر لوت به سه رنگ سبز، قرمز و نارنجی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به گردشگران انجام شده است. پس از پیمودن دو کیلومتر از جاده شهداد نهبندان به منطقه سبز می رسید که تمامی امکانات گردشگری و تفریحی کویر لوت در این منطقه قرار گرفته است. برای سفر به این منطقه نیازی به راهنما یا تجهیزات خاصی ندارید. اما برای سفر به منطقه ها نارنجی و قرمز باید حتما بهمراه یک راهنما و تجهیزات کاملی راهی این کویر شوید.

جاذبه های گردشگری در کویر لوت تنها محدود به کلوت ها نمی گردد، رود شوری که از کوه های بیرجند سرچشمه گرفته و در چاله معدن نمک می ریزد. شوری آب این دریاچه به حدی است که هیچ موجود زنده ای نمی تواند از آن استفاده کند. پلی گون ها (رسوبات نمکی شش ضلعی شبیه کندوی زنبور) یکی دیگر از جاذبه های کویر لوت به حساب می آیند که در اطراف نمکزارها قابل مشاهده هستند. دریاچه کلوت یکی دیگر از عجایب کویر لوت به شمار می روند که وسعت زیادی هم دارند.

با رزرو اقامتگاه اکو کمپ ستاره لوت ایران می توانید شبی خاطره انگیز را در کویر سپری نموده و پس از استراحت به سراغ تفریحات کویر لوت بروید. از امکانات کویر لوت می توان به شترسواری، سافاری یا آفرود سواری و موتور سواری چهارچرخ اشاره نمود. دیدنی آسمان پرستاره شب کویر را حتما در برنامه کویرگردی خود قرار دهید.

2- پارک ملی کویر

پارک ملی کویر نخستین و بزرگ ترین منطقه حفاظت شده در ایران به شمار می رود. پارک ملی کویر به علت گونه های جانوری کمیاب آن نظیر یوزپلنگ آسیا، پلنگ ایرانی، روباه قرمز، شغال، قوچ و میش معروفیت دارد. آب و هوای پارک ملی کویر خشک و بیابانی همراه با بارندگی در ماه های آبان است.

از جاهای دیدنی پاک ملی کویر می توان به دریاچه نمک، چشمه سفیدآب، چشمه آبشار نمک اشاره نمود. پارک ملی کویر در فاصله 100 کیلومتری تهران قرار گرفته و جز توابع استان سمنان محسوب می گردد. برای کویر نوردی در پارک ملی کویر حتما، بنزین کافی، کلاه، اندازه کافی مواد غذایی و آب به همراه داشته باشید.

3- کویر زردگاه

سرسبزترین کویر ایران، کویر زردگاه نام دارد. وجود چشمه های آبگرم و باغ های میوهدر دل کویر، زردگاه را از سایر کویرهای ایران متمایز می نماید.

برای رسیدن به کویر زردگاه باید خود را به طبس برسانید، فاصله طبس تا تهران حدود 12 ساعت است که جاده خطرناکی دارد، با خرید بلیط مقرون به صرفه هواپیما طبس می توانید براحتی به طبس سفر نموده و پس از پیمودن مسافتی دو ساعته به روستای زردگاه خواهید رسید.

کوه نایبند یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کویر زردگاه به حساب می رود که سرسبزی روستای زردگاه ناشی از آن است. تفریحات کویر زردگاه عبارت اند از : آفرود سواری، سند بوردینگ (شن سواری) و کمپ .

4- کویر درک

یکی از زیباترین کویرهای ایران، کویر درک نام دارد. این کویر که محل تلاقی کویر و دریا است، آنرا به یکی از منحصر به فردترین کویرهای ایران تبدیل نموده است. ناشناخته بودن این کویر در میان گردشگران باعث شده که کویر درک جز تمیزترین و بکرترین سواحل ایران به شمار بیاید.

پاییز و زمستان برترین زمان سفر به روستای درک به شمار میرود که فرصت مناسبی را برای شنا در دریا و دوچرخه سواری در امتداد خط ساحلی فراهم می نماید.

5- کویر حلوان

یکی از جاهای دیدنی طبس، کویر حلوان نام دارد. این کویر در 90 کیلومتری شمال غربی طبس قرار گرفته است. راستا رسیدن به کویر حلوان به علت وجود معادنی که در این کویر وجود دارد، صاف و به نسبت راحتتر است. پوشش گیاهی و حیوانی قوی در کویر حلوان وجود دارد.

کویر حلوان یکی از مقاصد کویری و جاهای دیدنی استان خراسان جنوبی به شمار می رود و گردشگران می توانند از تفریحات کویر حلوان نظیر شترسواری، رصد ستارگان، حمام شن، پیاده روی، آفرود سورای و کمپینگ لذت ببرند.

6- کویر ریگان

کویر نوردی یکی از برترین تفریحات پاییز محسوب می گردد و اگر مقصد کویری ناشناخته تر باشد تجربه هیجان انگیز تری خواهد بود. کویر ریگان یکی از کویرهای ناشناخته تر و بکرتر به شمار می رود. این کویر در جنوب شرقی کرمان واقع شده است. روشن بودن شنزارهای کویر ریگان موجب تمایز آن با سایر کویرهای ایران شده است.

اهالی روستای ریگان عقیده دارند که کویر ریگان خاصیت درمانی دارد، به همین علت مورد توجه گردشگران بسیاری قرار می گیرد. ارتفاع بلند شنزارهای این کویر به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کویر ریگان به شمار میرود. از تفریحات کویر ریگان هم می توان آفرود، موتور سواری، پاراگلایدر و اسکی روی شن را نام برد.

پوشش سرسبز جنگل های کهور در حاشیه کویر ریگان، شرایط مناسبی را برای زندگی حیواناتی مانند سوسمار دم تیغی، روباه و گربه شنی، آگاما و گکو از معروف ترین حیوانات کویر ریگان به شمار می روند.

7- کویر زمان آباد

کویر زمان آباد یکی از جاهای دیدنی شاهرود محسوب می گردد که وجود جاذبه های تاریخی در دل این کویر آنرا تبدیل به یکی از مقاصد محبوب در میان گردشگران نموده است. از جاهای دیدنی کویر زمان آباد شامل چشمه آب گرم، امامزاده پیر زمان آباد، قلعه حصار، جرجیس نبی، آبشار فصلی و صد هیرمی می شوند.

برای رسیدن به کویر زمان آباد، باید از میامی به سمت بیارجمند حرکت کنید و پس از پیمودن مسافت 130 کیلومتری به زمان آباد خواهید رسید.

8- کویر کاراکال

کویر کاراکال به عنوان یکی از برترین کویرهای ایران در یزد شناخته می گردد. کویر کاراکال در روستای صادق آباد از توابع بافق به شمار می رود. وجود نخلستان های خرما به همراه درختان پسته و انار بر جذابیت های کویر کاراکال افزوده اند.

گربه کاراکال که یکی از نادرترین گونه های گربه ایران به شمار می رود در این کویر زندگی می نماید و از دلایل معروفیت کویر کاراکال محسوب می گردد. از جاذبه های گردشگری کاراکال یزد می توان به خانه وحشی بافقی، آب انبار و حمام کاکامیر و قلعه باقرآباد اشاره نمود. برای رسیدن به کویر کاراکال می توانید بلیط هواپیما یزد را با تخفیف ویژه از سایت وبلاگ آریابلاگ خریداری نمایید سپس از آنجا راهی کویر کاراکال شوید.

9- کویر متین آباد

اگر کویرنورد حرفه ای نیستید یا قصد سفر خانوادگی به کویر دارید، کویر متین آباد یکی از مجهزترین کویرهای ایران برای سفر محسوب می گردد. دسترسی نزدیک کویر متین آباد به تهران و اصفهان موجب شده تا افراد زیادی این کویر را برای سفر انتخاب نمایند.

دیدنی آسمان پرستاره در شب و پیاده روی بر روی رمل های طلایی از جذابیت های کویر متین آباد به شمار می رود. اکوکمپ متین آباد برای عدم آسیب به محیط زیست با استفاده از باد و خورشید انرژی خود را تامین می نماید. به هنگام سفر به کویر متین آباد بازدید از قلعه مرنجاب و جزیره سرگردان هم در برنامه سفر خود قرار دهید.

10- کویر مرنجاب

استان اصفهان کویرهای زیادی را در خود جای داده است؛ یکی دیگر از کویرهای معروف استان اصفهان که قصد معرفی آنرا داریم، کویر مرنجاب نام دارد. نام کویر مرنجاب متشکل از سه کلمه مرد، رنج و آب است، این نام حکایت از رنج مردی دارد که در پی آب می گشت.

اقلیم آب و هوایی کویر مرنجاب با سایر کویرها تفاوت دارد و همین موضوع این کویر را به زیستگاهی برای گیاهان و جانوران متنوع فراهم نموده است. جاهای دیدنی کویر مرنجاب کم نیستند، پس از استراحتی کوتاه می توانید از جزیره سرگردان اصفهان، کوه کلنگ، چاه کنجه، خطب شکن و چاه هندوانه بازدید کنید.

11- کویر مصر

کویر مصر به عنوان معروف ترین کویر ایران در میان گردشگران شناخته می گردد. این کویر در 45 کیلومتری جندق در اصفهان قرار گرفته است. پس از قدم زدن در رمل های شنی کویر مصر و دیدنی بی حد و حصر کویر، سری هم به جاهای دیدنی کویر مصر بزنید.

با ایستان بالای تخت عروس می توانید تپه های شنی را از بالا دیدن کنید و با دیدنی دریاچه نمک کویر مصر حیرت زده شوید. شترسواری، موتورهای چهارچرخ و اجاره خودرو آفرود از تفریحات هیجان انگیز کویر مصر به شمار می روند.

نکات مهم برای کویرنوردی

  • به هنگام سفر به کویر، حتی الامکان سبک و ساده سفر کنید، چون احتمالا در راستا پیاده روی خواهید داشت.
  • مواد غذایی و آب زیاد به همراه خود داشته باشید.
  • کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و کرم گزیدگی برای حشرات احتمالی به همراه خود ببرید.
  • حتما با راهنمای مسلط به راستا و منطقه سفر کنید.
  • از راستاهای تازه و ناشناخته که ممکن است باعث گم شدنتان گردد، خودداری کنید.
  • حتما از جی پی اس، قطب نما و نقشه برای پیداکردن راستا استفاده نمایید.

کویر، مقصدی بی سرانجام برای سفر

همواره لمس تجربه های تازه هیجان انگیز است. کویرها به علت مرموز بودن و بکر بودن جذابیت خاصی در میان مقاصد گردشگری دارند. اگر نگاهی به کویر ایران در نقشه بیندازید، می توانید عظمت و گوناگونی کویرهای ایران را مشاهده کنید. ما در این مطلب برترین کویرهای ایران از نظر گردشگران را به شما معرفی کردیم. شما تجربه کویرنوردی به کدام کویرها را دارید؟ خشنود می شویم با ما و خوانندگانمان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بزرگترین کویر ایران کجاست؟

کویر شهداد و دشت کویر

برترین کویر ایران کجاست؟

کویر درک

دو کویر معروف ایران کدامند؟

متین آباد و مصر

کویرهای ایران در کدام استان ها قرار دارند؟

خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، کرمان، سمنان و سیستان و بلوچستان

نزدیک ترین کویر به اصفهان کجاست؟

کویر روزنه

بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران در کدام کویر قرار گرفته است؟

کویر مصر

nastaran rokni

منبع: فلای تودی

به "برترین و زیباترین کویرهای ایران را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین و زیباترین کویرهای ایران را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید