آیا همکاری سامسونگ و AMD در معرض خطر واقع شده است؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، گوشی های سری گلکسی S22 در بسیاری از بازارها با چیپست اگزینوس 2200 راهی بازار شدند که این چیپست برای اولین بار از پردازنده گرافیکی مبتنی بر معماری AMD بهره می برد. اما حالا به نظر می رسد همکاری سامسونگ و AMD بر سر این موضوع در معرض خطر واقع شده است و شاید در آینده دیگر خبری از پردازنده های گرافیکی در چیپست های اگزینوس نباشد.

آیا همکاری سامسونگ و AMD در معرض خطر واقع شده است؟

بر اساس گزارش های منتشر شده، شرکت ARM بعد از جدال حقوقی با کوالکام، می خواهد مدل کسب و کار خود را به طور گسترده تغییر دهد. همه چیز با تصاحب Nuvia به وسیله کوالکام آغاز شد که طی چند سال گذشته در زمینه طراحی تراشه های مربوط به سرورها و لپ تاپ ها فعالیت دارد. تعدادی از مهم ترین مهندسان این حوزه در شرکت Nuvia کار می نمایند و در همان زمان اعلام می شد که تراشه های این شرکت می توانند تراشه های ساخته شده به وسیله اپل را به چالش بکشند.

چندین ماه قبل شرکت Arm خاطرنشان کرد که کوالکام بعد از تصاحب Nuvia، از مجوز ساخت تراشه های موردنظر بهره نمی برد. به علت همین درگیری ها، ظاهرا مدیران این شرکت از سال 2024 مجوز طراحی تراشه ها را به شرکت هایی مانند کوالکام ارائه نخواهند داد و در عوض این مجوز ها به طور مستقیم در اختیار شرکت های سازنده گوشی های هوشمند مانند سامسونگ و شیائومی ارائه می گردد.

با این حال، از سوی دیگر کوالکام مدعی شده که این شرکت بر اساس قراردادهای موجود، از مجوزهای لازم برای استفاده از این طراحی ها تا چند سال آینده را در اختیار دارد. بعلاوه کوالکام خاطرنشان نموده که طبق تفاهم نامه های امضا شده، این شرکت می تواند مجوز مربوطه را تا چندین سال دیگر تمدید کند.

شرکت Arm با استراتژی نو خود، شرکت هایی مانند کوالکام و سامسونگ را برای طراحی و ساخت تراشه های نو با چالش های زیادی روبرو می نماید. از سوی دیگر، این شرکت میخواهد تمام مجوزها را به صورت پکیج ارائه دهد و این یعنی شرکت هایی که صرفا در پی استفاده از طراحی های مربوط به پردازنده های Arm هستند، باید هزینه های مربوط به پردازنده گرافیکی، پردازشگر هوش مصنوعی و پردازشگر تصویر را بپردازند و به ناچار باید از آن ها استفاده نمایند.

اگر این استراتژی نهایی گردد، کوالکام دیگر نمی تواند از پردازنده گرافیکی اختصاصی در تراشه های خود استفاده کند و بعلاوه سامسونگ هم امکان بهره گیری از پردازنده گرافیکی AMD را از دست می دهد. گوگل هم که برای تراشه های اختصاصی خود از بخش های سفارشی استفاده می نماید هم دچار مسائل اساسی می گردد.

احتمال قطع رابطه بین سامسونگ و AMD

به طور کلی این یک اقدام ضد رقابتی از سوی ARM محسوب می گردد. وکلای کوالکام بر این باور هستند که Arm تا چندین سال دیگر نمی تواند شرایط ارائه مجوز ها را تغییر دهد و بعلاوه از نظر قانونی قادر به دریافت هزینه بیشتر از طرف گوشی های اندرویدی مبتنی بر تراشه های کوالکام نیست.

در هر صورت در این زمینه هنوز چیزی نهایی نشده و ممکن است مدیران شرکت Arm تغییراتی را برای این استراتژی نو خود لحاظ نمایند. اما اگر به هر علتی این اتفاق رخ ندهد، سامسونگ در آینده برای تراشه های اگزینوس چاره ای جز استفاده از پردازنده های گرافیکی طراحی شده به وسیله Arm نخواهد داشت.

منبع: SamMobile

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا همکاری سامسونگ و AMD در معرض خطر واقع شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا همکاری سامسونگ و AMD در معرض خطر واقع شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید