هوش مصنوعی گوگل زنگ خطر را برای چه کسانی به صدا درآورد؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، گوگل در حال نابودی صنعت روزنامه نگاری با استفاده از هوش مصنوعی است؟ با تغییرات بزرگی که در راه هستند چه آینده ای پیش روی رسانه های دیجیتال است؟

هوش مصنوعی گوگل زنگ خطر را برای چه کسانی به صدا درآورد؟

پریسا عباسی - گوگل در آخرین سمینار سالانه I/O (ورودی/خروجی، ارتباط برقرار کردن بین یک سیستم پردازش اطلاعات مانند رایانه و دنیای بیرون انسان) خود در سانفرانسیسکو ، سرانجام از اضافه کردن هوش مصنوعی به موتور جستجوگر خود رونمایی کرد، و ظاهراً این منظره گوگل شامل به زانو درآوردن ناشران دیجیتال است.

هوش مصنوعی مولد به تازگی با نام Search Generative Experience یا به اختصار SGE به جستجوگر گوگل اضافه شده و فرآیند جستجو را هوشمندانه تر و ساده تر خواهد نمود. این فرآیند با بلوک اسنپ شات هوش مصنوعی، در قسمت فوقانی صفحه شروع می گردد . یکی از نمونه هایی که گوگل در ارائه این فناوری خود استفاده نموده این است: مثلاً بپرسید چرا نان خمیر ترش هنوز اینقدر محبوب است؟ و قبل از اینکه به blue links (ده نتیجه برتر از سرچ یک کلمه کلیدی که در صفحه اول جستجوگرها ظاهر می شوند) برسید، گوگل یک مدل زبان بزرگ بنامLLM که خلاصه شده است را در اختیار شما می گذارد. (LLM: یک مدل زبانی متشکل از یک شبکه عصبی با پارامترهای زیادی است که بر روی مقادیر زیادی متن بدون برچسب با استفاده از یادگیری خود نظارتی، یا یادگیری نیمه نظارتی آموزش داده شده است).

دیوید پیرس از نشریه The Verge در این باره می گوید: نتایج جستجوی عادی گوگل تقریباً بلافاصله بارگیری می گردد. در بالای آنها، یک مستطیل نارنجی رنگ چشمک می زند و می درخشد و عبارت هوش مصنوعی مولد آزمایشی است را نشان می دهد. چند ثانیه بعد، قسمت درخشنده با یک خلاصه فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی جایگزین می گردد. چند پاراگراف با جزئیات طعم خوب خمیر ترش، ویژگی های پربیوتیک آن و موارد دیگر بر روی صفحه ظاهر می شوند.

در سمت راست، سه به سایت هایی که درباره سرچ شما وجود دارد اضافه می گردد که آنچه در قسمت خلاصه آمده است را تأیید می نماید.

ناگفته نماند، این فرمت جستجو، که در آن گوگل از فناوری هوش مصنوعی برای تسهیل اینترنت برای کاربران استفاده می نماید، با نحوه کار اینترنت با جستجوی ساده امروزی بسیار فرق دارد. در حال حاضر، اگر همان سؤال را در گوگل جستجو کنید(چرا نان خمیر ترش هنوز اینقدر محبوب است؟) با صحنه آشناتری روبرو می شوید: های برجسته از هر وب سایتی که بیشترین و برترین سئو را دارد (در خصوص نان خمیر ترش،اولین وب سایتی که بالا آمد British Baker بود)، و در پی آن مجموعه ای از Blue Link ها در خصوص موضوع سرچ شده قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

  • تفاوت های جالب دوربین های گرانترین موبایل های بازار: سامسونگ گلکسی S23 Ultra با آیفون اپل 14 Pro

در نگاه اول، این تغییرات ممکن است نسبتاً جالب به نظر برسد. چون اغلب، همه افرادی که وبگردی می نمایند، دنبال خلاصه یا قطعه ای از آنچه سرچ نموده اند هستند.

در ماه آوریل، طبق داده های SimilarWeb، گوگل میزبان تقریباً 91٪ درصد از کل ترافیک جستجو در اینترنت بوده است .اینترنت یک بازار جهانی است و گوگل حاکم آن است.

به این ترتیب، این نسخه نمایشی یک سوال بسیار مهم در خصوص آینده صنعت روزنامه نگاری که از قبل با مسائل زیادی روبه رو است را مطرح می نماید: آیا هوش مصنوعی گوگل قرار است کار اصلی روزنامه نگاران را نابود کند؟ و یک نسخه خلاصه شده از مطالب بزرگتر را در اختیار کاربران قرار دهد؟ بدون اینکه کاربران را به نسخه اصلی متصل کند. چه بلایی بر سر ناشران و کسب عایدی آنان می آید؟ آیا آنها می توانند به کار خود ادامه دهند؟

تحقیقات نشان داده است که کاربران وقتی چیزی را سرچ می نمایند اغلب تا پایین صفحه را نگاه نمی نمایند، چه برسد به اینکه به صفحه دوم نتایج جستجو بروند.

رابط جستجوی تازه گوگل، بر اساس مدلی ساخته شده است که قبلاً به آنها آموزش داده شده،(مثل بارگیری در کشتی ها که بر روی هم قرار دادن بارها نیازی به دخالت انسان ندارد و به وسیله ماشین ها انجام می شوند). این رابط ها محتوای ساخته شده به وسیله انسان را می گیرند و آن را به جویندگان اطلاعات باز می گرداند. و این یعنی دور کردن کلیک های ارزشمند از ناشرینی که در واقع تمام کار گزارش دهی را انجام داده اند؛ و بعلاوه حفظ منافع گوگل.

در حال حاضر، معین نیست که آیا گوگل میخواهد به این ناشران غرامت پرداخت کند یا نه!

سخنگوی گوگل در ایمیلی به Futurism، گفت که ما این تجربه تازه هوش مصنوعی را به عنوان آزمایشی در آزمایشگاه های جستجو (سرچ) معرفی می کنیم تا به ما در تکرار و بهبود اطلاعات یاری کند ، و بتوانیم بازخورد کاربران و سایر ذینفعان را هم دریافت کنیم.

او بعلاوه اضافه کرد: همانطور که ما قابلیت های تازه مبتنی بر زبان LLM را در سرچ ها آزمایش می کنیم، به اولویت بندی روینمودهایی ادامه می دهیم که به ما امکان می دهد ترافیک ارزشمندی را برای طیف گسترده ای از سازندگان ارسال کنیم و از یک وب سالم و باز، پشتیبانی کنیم.

گوگل در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت برنامه هایی برای جبران خسارت به ناشرانی که کار آنها به وسیله هوش مصنوعی از بین می رود، دارد یا خیر، پاسخ چندانی نداد.

این سخنگو به Futurism گفت: ما برنامه ای برای اشتراک گذاری در این مورد نداریم، اما به کار با زیست بوم گسترده تر ادامه خواهیم داد.

با این حال، ناشران نسبت به این تغییرات بسیار نگران هستند.

الکس دونالدسون، مالک سایت RPG می نویسد: اگر هوش مصنوعی واقعاً کار کند و به روشی گسترده اجرا گردد، به معنای واقعی کلمه، سرانجام کسب وکار برای بخش های وسیعی از رسانه های دیجیتال خواهد بود.

در سرانجام، سوالات زیادی وجود دارد که گوگل باید به آنها پاسخ دهد، از جمله اینکه سیستم های هوش مصنوعی، از جمله گوگل، همواره اطلاعات و اخبار را جعل می نمایند.

غول سیلیکون ولی مدت هاست مدعی شده که هدفش دسترسی حداکثری به اطلاعات است. با این حال، SGE ظاهراً در پی انجام کاری کاملاً فرق دارد و اگر این شرکت راهی برای جبران خسارتی که ناشران به کار روزنامه نگاران وارد می نمایند پیدا نکند، تأثیرات آن بر دسترسی واقعی مردم به اطلاعات می تواند فاجعه بار باشد.

منبع: futurism

5858

منبع: خبرآنلاین

به "هوش مصنوعی گوگل زنگ خطر را برای چه کسانی به صدا درآورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی گوگل زنگ خطر را برای چه کسانی به صدا درآورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید