آنالیز لپتاپ لنوو Legion 5؛ تقریبا بی نقص، اما گران قیمت

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، در این مطلب به سراغ نقد و آنالیز لپتاپ لنوو Legion 5 می رویم؛ یک لپتاپ گیمینگ میان رده که قیمت کمتر از دو هزار دلار دارد. ضمن آنالیز نقاط قوت و ضعف لپتاپ لنوو Legion 5، به این موضوع هم می پردازیم آیا خرید این لپتاپ توجیه پذیر است یا خیر.

آنالیز لپتاپ لنوو Legion 5؛ تقریبا بی نقص، اما گران قیمت

لنوو لپتاپ های مختلف گیمینگی را تحت عنوان Legion 5 و بعلاوه Legion 7 روانه بازار نموده است. این شرکت کوشش نموده هم از پردازنده های شرکت اینتل و هم از پردازنده های شرکت AMD برای طراحی و نصب پردازنده های مرکزی در این سری از لپتاپ ها بهره برداری کند.

سری لپتاپ های Legion 7 قیمت به نسبت بالاتری در مقایسه با نسخه Legion 5 دارند. با این حال، بسته به معینات فنی که لپتاپ های سری لژیون دارند، این قیمت منطقی است. با این حال، اگر از جنبه بودجه با محدودیت هایی روبه رو هستید، سری لپتاپ های گیمینگ زیر هزار دلار برای شما مناسب خواهد بود. بنابراین، لپتاپ لنوو Legion 5 یکی از برترین گزینه ها برای شماست. در ادامه این محصول را از چند جنبه مختلف بررسی می کنیم.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012

14,000,000

13,250,000

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF FX506HC-F15-153050

38,200,000

تومان

خرید برترین لپتاپ ها از وبلاگ آریابلاگ

مشاهده همه

معینات فنی لپتاپ لنوو Legion 5

نام قطعهمعینات فنی
پردازندهRyzen 7 - 5800H
فرکانس پردازنده4.4 گیگاهرتز
حافظه Cache16 مگابایت
ظرفیت حافظه RAM16 گیگابایت - DDR4
ظرفیت حافظه داخلی512 گیگابایت SSD
مدل پردازنده گرافیکیGeForce RTX 3070
حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکیهشت گیگابایت
مقدار صفحه نمایش15.6 اینچ
درگاه های ارتباطی
  • USB
  • LAN
  • Wi-Fi
  • HDMI
  • Display Port
  • Bluetooth
  • USB Type-C
  • Thunderbolt 4
تعداد پورت USB 2.0-
تعداد پورت USB 3.21 عدد
تعداد پورت USB Type-C2 عدد
نوع و شارژدهی باتریظرفیت 80 وات ساعت
سیستم عامل-
وزن2.4 کیلوگرم

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل Legion 5 15ACH6H R7 16 512

71,000,000 تومان

مشاهده و خرید

ظاهر و ابعاد

زمانی که لپتاپ Legion 5 در اواسط سال 2021 میلادی معرفی گردید، بسیاری از کارشناسان و کاربران نسبت به ابعاد و حجمِ این لپتاپ ابراز نگرانی نموده اند. مدلِ نو لپتاپ لژیون 5 چند اینچ نسبت به مدل اولیه نازک تر طراحی شده، اما همچنان وزن به نسبت بالایی (فراتر از 2 کیلوگرم) دارد. البته این وزن، جدا از حجم و وزنِ سنگین آداپتور شارژر لپتاپ است.

این لپتاپ دارای یک صفحه نمایش 15.6 اینچ شبیه به لپتاپ Acer Predator Helios 300 است. این لپتاپ به رنگِ خاکستری طراحی شده و ظاهر آلومینیومی این دستگاه به شدت شیک و مجذوب نماینده به نظر می رسد.

مدل پایه لپتاپ لژیون 5 قیمتی معادل 1439.99 دارد. این لپتاپ دارای یک پردازنده هشت هسته ای 3.2 گیگاهرتز AMD Ryzen 7 6800H با یک پردازنده گرافیکی اختصاصی شرکت انویدیا GeForce RTX 3060 است که شش گیگابایت حافظه دارد. بعلاوه حافظه رم 16 گیگابایت و SSD با ظرفیت 512 گیگابایت از دیگر معینات مجذوب نماینده و ستودنی این دستگاه است. متاسفانه خبری از لمسی بودنِ صفحه نمایش لپتاپ نیست. با این حال، پنل IPS این لپتاپ با نسبت تصویر 16:10، رزولوشن 2560×1600 و بعلاوه نرخ تازه سازی تصویر 165 هرتز موجب شده تا صفحه نمایش لپتاپ لنوو Legion 5 را یک صفحه نمایش معرکه بدانیم.

مدلی که ما آن را بررسی نموده ایم، 32 گیگابایت رم، یک ترابایت حافظه SSD و کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti دارای هشت گیگابایت حافظه دارد. در واقع در این مدل، مقدار رم و حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی در حداکثر حالت ممکن قرار گرفته است. هر چند، می توان نسخه کاستوم شده ای را از لژیون 5 پیدا کرد که دارای پردازنده Ryzen 9 6900HX است. در تمامی نسخه های این مدل لپتاپ، استاندارد Wi-Fi 6E دیده می گردد.

شبیه به سایر لپتاپ های گیمینگ میان ر ده، در لپتاپ Legion 5 هم خبری از بیومتریک ها نیست؛ یعنی هیچ اثر انگشت خوان یا وبکم تشخیص چهره در لپتاپ تعبیه نشده است.

نوارهای سیاه صفحه نمایش به شدت نازک بوده و دوربین وبکم هم برخلاف بسیاری از لپتاپ ها دارای یک دکمه روشن/خاموش است که در سمت راست لپتاپ وجود دارد. کیبورد لپتاپ Legion 5 هم دارای چهار مدل نور پس زمینه RGB است. علاوه بر این موضوع، کیبورد این لپتاپ دارای کیپدِ شماره هم است.

دو پورت USB 3.2 در سمت چپ لپتاپ وجود دارد. یک پورت USB 3.2 به همراه یک جک 3.5 میلی متری در سمت راست لپتاپ دیده می گردد. بعلاوه پورت USB-C، یک پورت Ethernet، یک پورت HDMI و یک جایگاه اتصال شارژر در این لپتاپ قابل رویت است.

کیفیت صفحه نمایش

رزولوشن 2560×1600 پیکسل که در این لپتاپ به کار رفته، به شدت مجذوب نماینده و گیراست. بعلاوه رنگ ها در این صفحه نمایش به شدت زنده و جالب به نظر می رسند. هر چند، مقدار شفافیتِ رنگ های سیاه و سفید شاید تو ذوق بزند.

پنل صفحه نمایش دارای نرخ تازه سازی تصویر 165 هرتزی است. این مولفه برای تجربه بازی های ویدیویی یک عدد بسیار شگفت انگیز محسوب می گردد. صفحه نمایش از قابلیت های Nvidia G-Sync و AMD FreeSync بهره می برد. یک نرم افزار اختصاصی به نام X-Rite Color Assistant در این لپتاپ طراحی شده که به کاربر اجازه می دهد معینات فنی مربوط به صفحه نمایش و رنگ بندی sRGB را تغییر دهد. روی هم رفته، لپتاپ لنوو Legion 5 برای انجام کارهای گرافیکی، هم قدرت لازم را دارد و هم این که از یک صفحه نمایش بسیار عالی و معرکه بهره می برد.

وبکم و صدا

متاسفانه با وجود بالا بودن اغلب معینات فنی، دوربین وبکم این لپتاپ صرفا 720 پیکسل است. بنابراین، خبری از ضبط ویدیو یا سلفی با رزولوشن 1080 پیکسل به واسطه این دوربین نیست. با این اوصاف، وبکمِ لپتاپ لنوو Legion 5 در مقایسه با سایر وبکم های 720 پیکسل که در سایر لپتاپ های میان رده دیده می گردد کیفیت قابل قبول تر و بهتری دارد؛ چراکه نویز به مراتب کمی با این وبکم رویت می گردد. بعلاوه نرم افزار Noise Cancellation هوشمند لنوو می تواند میکروفون را برای یک کنفرانس به خوبی بهینه کند تا صدای محیط و پس زمینه تا حد به سزایی کاهش یابد.

در بحث صدا باید به نرم افزار SteelSeries Nahimic اشاره نمود که حالت های صوتی مختلفی را به منظور شنیدن موزیک، تماشای فیلم و سریال و بعلاوه تجربه بازی های ویدیویی برای کاربر فراهم می نماید. با این حال، سخت افزار اسپیکر آنچنان قدرتمند نبوده و خبری از بِیس در این اسپیکرها نیست.

کار کردن با کیبورد این دستگاه به منظور تایپ، حس خوبی را از این بابت به کاربر منتقل می نماید. دکمه های اختصاصی برای Home، End، Page Up و Page Down بالای کیپد وجود دارد. هر چند اگر کاربر دکمه Fn Lock را روشن کند تا دکمه های ردیف بالای کیبورد را بتوان استفاده کرد، چهار دکمه اشاره شده کار نمی نمایند.

نرم افزار Vantage لنوو به کاربر اجازه می دهد تا رنگ ها، مقدار روشنایی و نوع استایل رنگ ها را بتوان تنظیم کرد. بعلاوه این نرم افزار به کاربر اجازه می دهد تا حالت خاصی از سیستم خنک سازی را بتوان برای لپتاپ تنظیم کرد. البته ذکر این نکته الزامی است که با پرداخت حق اشتراک برای استفاده کامل از این نرم افزار، کاربر می تواند به تمامی قابلیت های طراحی شده به واسطه این نرم افزار دسترسی داشته باشد. برای مثال می توان به قابلیت ضد سرقت این لپتاپ اشاره نمود که در صورت به سرقت رفتنِ لپتاپ، شما می توانید دستگاه خود را به راحتی پیدا کنید.

بررسی و مقایسه عملکرد و بهره وری

بر اساس چارت های بنچمارک، لپتاپ لنوو Legion 5 را با نزدیک ترین لپتاپ های هم رده خودش مقایسه نموده ایم. این لپتاپ ها شامل HP Victus 16، Acer Nitro 5 و لپتاپ Aorus 17 XE است. این لپتاپ ها همگی قیمت زیر دو هزار دلار دارند.

نرم افزار PCMark 10 به طور عمده کوشش می نماید تا مقدار بهره وری لپتاپ را در دنیای واقعی به واسطه سنجش عملیات هایی مثل پردازش نرم افزار ورد، وب گردی و ویدیو کنفرانس بررسی کند. بعلاوه با این نرم افزار می توان مدت زمان بارگذاری و مقدار ذخیره سازی لپتاپ را بررسی کرد.

سه بنچمارک با تمرکز رو یپردازنده، از تمامی هسته ها و رشته های موجود استفاده می نمایند تا به عملکرد سیستم کامپیوتری نمره دهند. نرم افزار Cinebench R23 از انجین Cinema 4D استفاده نموده تا یک صحنه پیچیده را رندر کند. این موضوع در حالی است که نرم افزار Geekbench 5.4 Pro، نرم افزارهای مشهوری را از برنامه های رندرگیری PDF گرفته تا یادگیری ماشینی شبیه سازی می نماید. در نهایت، ما از یک ترنس کدر ویدیویی اوپن سورس به نام Handbrake 1.4 استفاده نموده ایم تا یک ویدیو کلیپ 12 دقیقه ای با کیفیت 4K را به رزولوشن پایین تر یعنی 1080p تبدیل کنیم. بنابراین، هر چه این فرایند مدت زمان کمتری انجام گردد، نتیجه بهتر خواهد بود.

آخرین نرم افزار برای تست عملکرد، PugetBench برای فتوشاپ است که از کلاد ورژن 22 شرکت ادوبی به منظور نمره دادن به برنامه های فراوری محتوا استفاده می نماید. این برنامه در واقع یک اکستنشن یا افزونه است که طیف وسیعی از فعالیت های فتوشاپ را مثل باز کردن، چرخاندن، ریسایز کردن و حتی ذخیره تصویر را اجرا نموده تا قدرت گرافیکی لپتاپ مورد بررسی قرار گیرد.

تست های گرافیکی و بازی های ویدیویی

گرافیک ویندوز را با دو نرم افزار DirectX 12 از 3DMark و Time Spy مورد بررسی قرار داده ایم. مورد اول بیشتر برای لپتاپ هایی مناسب است که دارای گرافیک مجتمع بوده و برنامه Time Spy اغلب برای لپتاپ ها با کارت گرافیک اختصاصی عالی است.

به منظور بررسی حداکثر قدرت پردازنده گرافیکی، دو تست دیگر را هم اجرا نموده ایم. مورد اول، بنچمارک GFXBench 5 است که هم فعالیت های گرافیکی روتین سطح پایین مثل تکستچر و هم رندر گرفتن تصاویر با کیفیت بسیار بالا را رندر می نماید. در این مدل تست ها، هر چه تعداد فریم ها در ثانیه بیشتر باشد، نتیجه بهتر خواهد بود.

سه تست دیگر گرافیکی شامل بازی های ویدیویی با بنچمارک های 1080 پیکسلی از بازی های AAA نظیر Assassins Creed Valhalla، بازی اکشن Rainbow Six Siege و بازی ورزشی F1 2021 است. ما هر یک از بنچمارک ها را دو بار با تنظیمات متفاوت تصویر اجرا نموده ایم. بعلاوه بازی F1 با یک مرتبه فعال سازی فناوری Nvidia DLSS و یک مرتبه هم با غیرفعال سازی این گزینه مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بر اساس بنچمارک ها معین شده که لپتاپ های گیمینگ لنوو می تواند در اجرای بازی های ویدیویی با قدرت بیشتر ظاهر گردد. وجود کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti در داخل لپتاپ موجب شده تا لپتاپ لنوو Legion 5 در بحث اجرای بازی های ویدیویی با قدرت بسیار بالا ظاهر گردد.

تست های باتری و صفحه نمایش

ما باتری لپتاپ را با اجرای یک فایل ویدیویی با کیفیت 720 پیکسل، با مقدار نور 50 درصد و مقدار صدای 100 درصد سنجیدیم. البته به این نکته دقت نموده ایم که قبل از اجرای این تست، باتری لپتاپ 100 درصد شارژ شده باشد. بعلاوه در حین اجرای این تست، نور پس زمینه کیبورد و وای-فای خاموش بود.

ما بعلاوه از سنسور کالیبراسیون SpyderX Elite به منظور سنجش مقدار اشباع رنگ صفحه نمایش لپتاپ استفاده کردیم. در حقیقت در پی پاسخ به این سوال بودیم که لپتاپ لنوو Legion 5 چه مقدار درصدی از گامای رنگ sRGB، Adobe RGB و DCI-P3 یا پالت صفحه نمایش را می تواند نشان دهد.

نقاط قوت و ضعفتوضیحات
نقاط قوت
  • عملکرد قدرتمند در بازی های ویدیویی
  • صفحه نمایش بسیار عالی 16 اینچی
  • کیبورد با ارگونومی خوب
نقاط ضعف
  • وزن به نسبت زیاد لپتاپ
  • صدای بلند فن ها
  • فقدان جایگاه SD Card

لپتاپ لنوو Legion 5؛ یک لپتاپ میان رده تقریبا بی نقص

شرکت لنوو توانسته با سری Legion 5 کاری کند تا کاربرها دغدغه ی خاصی برای خرید یک لپتاپ گیمینگ میان رده نداشته باشند؛ چراکه لپتاپ لنوو Legion 5 هر آنچه که یک کاربر گیمینگ می خواهد را در خود جای داده است. معینات فنی قدرتمند، عمر باتری مناسب، وزن به نسبت قابل قبول و بعلاوه درگاه اتصالات متعدد در این محصول، همگی جزء مولفه های بسیار خوب لپتاپ لنوو Legion 5 محسوب می شوند. با این حال، شاید ظاهر دستگاه به مذاق هر نوع کاربری خوش نیاید.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012

14,000,000

13,250,000

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF FX506HC-F15-153050

38,200,000

تومان

خرید برترین لپتاپ ها از وبلاگ آریابلاگ

مشاهده همه

نسخه های مختلفی تحت عنوان Legion 5 شخصی سازی (کاستوم) شده اند اما بهتر است لپتاپ Legion 5 نسل هفتم را بخرید که در این مطلب، معینات فنی اش گذاشته شده است. اگر از فقدانِ جایگاه کارتخوان SD و بعلاوه سر و صدای فن های لپتاپ لنوو Legion 5 بگذریم، این محصول نقطه ضعف خاصی ندارد که مخل آسایش کاربر باشد. از مهم ترین هم ترازهای این لپتاپ می توان به مدل ROG Strix شرکت ایسوس و مدل GF Raider شرکت MSI اشاره نمود که این دو لپتاپ هم هر کدام نقاط قوت و ضعف منحصر به خودشان را دارند.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل Legion 5 15ACH6H R7 16 512

71,000,000 تومان

مشاهده و خرید

منبع: PCMag

سوال و جواب های رایج درباره لپتاپ لنوو Legion 5

آیا لپتاپ لنوو Legion 5 ارزش خرید دارد؟

بر اساس معینات فنی این لپتاپ، این لپتاپ کاملا ارزش خرید را دارد.

آیا لپتاپ لنوو Legion 5 برای گیم مناسب است؟

نسخه نسل هفتم لپتاپ لنوو Legion 5 برای گیم تا پنج سال آینده عالی است.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز لپتاپ لنوو Legion 5؛ تقریبا بی نقص، اما گران قیمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز لپتاپ لنوو Legion 5؛ تقریبا بی نقص، اما گران قیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید