کنترل عصبانیت با ورزش ؛ 8 تمرین ورزشی برای مهار کردن خشم

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، همه ما در زندگی شخصی و حرفه ای خودمان لحظاتی داشته ایم که در مواجهه با اتفاقات یا مسائلی کنترل خشم و عصبانیت نداشته و رفتارهای نادرستی از خود بروز داده ایم. این در حالی است که برای برقراری ارتباطات مناسب با دیگران، حفظ روابط و بهبود تعاملات خود با اطرافیان به مهار خشم و مدیریت عصبانیت در چنین شرایطی نیاز داریم. به همین دلیل، روش های بسیاری برای مدیریت عصبانیت افراد ارائه شده اند که از آن جمله می توان به کنترل عصبانیت با ورزش اشاره کرد. در این مقاله 8 راه کار کاربردی برای کنترل عصبانیت را تشریح خواهیم کرد.

کنترل عصبانیت با ورزش ؛ 8 تمرین ورزشی برای مهار کردن خشم

8 راه کاربردی برای کنترل عصبانیت با ورزش کردن

1. تمرین تنفس عمیق

تحقیقات نشان داده اند که تمرین کردن تنفس عمیق می تواند به افزایش آرامش در بدن کمک کند. به عبارت بهتر، تمرین تنفس برای کاهش اضطراب، دور کردن استرس و از بین بردن خشم در افراد مختلف بسیار مفید است. بنابراین زمانی که احساس کردید عصبانیتتان در حال افزایش است، بهترین کار این است که خود را از شرایط منجر به عصبانیت خارج کنید و به جایی ساکت بروید تا بتوانید افکارتان را متمرکز کنید. در این حالت بهتر است به صورت کاملاً راحت نشسته، یک دستتان را روی شکم قرار دهید، چشمان تان را ببندید و تمرکز خود را روی هوای ورودی به ریه های خود بگذارید. یک ثانیه قبل از بازدم مکث کنید و سپس نفس خود را بیرون دهید. در واقع، با انجام این تمرین تمام تمرکز خود را روی تنفس گذاشته، افکارتان را از هر چیزی آزاد می کنید و در نهایت به آرامش می رسید.

بیشتر بدانید: راه های رهایی از افکار منفی

2. ریلکسیشن پیش رونده یا تجسمی

در این روش به صورت آگاهانه هیچ کاری برای شل شدن عضلات خود نمی کنید؛ بلکه آرام آرام از قسمت پایین بدن خود شروع کرده و روی هر یک از عضلات خود تمرکز کرده، آن ها در ذهن تان تجسم کرده و پیش می روید. به این ترتیب هر یک از عضلات بدن به تدریج کشیده شده، شل می شوند و در نهایت بدن به آرامشی نسبی دست پیدا می کند.

برای انجام این کار چشمان خود را ببندید و از انگشتان پای راست خودتان شروع کرده، سپس به قسمت های بعدی مانند روی پا، پاشنه، ساق پا و … پیش بروید. این روش به شما کمک می کند تا استرس، اضطراب، تنش ها و عصبانیت را از خود دور کنید و به آرامش برسید.

3. ورزش بوکس برای کنترل عصبانیت

همچنین برای کنترل عصبانیت خود می توانید ورزش بوکس را امتحان کنید. برای این منظور می توانید در باشگاه ورزشی ثبت نام کنید یا ابزارهای مورد نیاز آن را تهیه کرده و در خانه این ورزش را انجام دهید. در حقیقت، ورزش بوکس می تواند به عنوان سمبلی برای خالی کردن عصبانیت تان از شرایطی خاص یا خشم تان نسبت به فردی عمل کرده و به آرامش تان کمک کند! همچنین با مشت زدن به کیسه بوکس می توانید استرس و اضطراب بدن تان را کاهش دهید. به علاوه، ورزش بوکس ضمن کاهش اضطراب بدن و کمک به کنترل خشم افراد، می تواند ورزشی مناسب برای بهبود و حفظ تناسب اندام نیز باشد.

4. کنترل عصبانیت با ورزش پیاده روی سریع

پیاده روی سریع به مدت 20 دقیقه در روز، یکی دیگر از ورزش هایی است که برای کنترل خشم توصیه شده است. در حقیقت، پیاده روی سریع یک فعالیت بدنی است که هورمون های استرس در بدن را کاهش می دهد، موجب شادی و سرزندگی در فرد شده و همچنین منجر به تناسب اندام نیز می گردد. به علاوه، پیاده روی سریع می تواند موجب تغییر طرز تفکر افراد شده و فرصتی برای فکر کردن در مورد کارها و رفتارهای فرد را به آن ها می دهد. بنابراین برای کنترل خشم خود می توانید ورزش پیاده روی سریع را به مدت 20 دقیقه و 3 مرتبه در هفته شروع کنید تا نتایج لذت بخش آن را در خودتان مشاهده کنید!

5. وزنه برداری

ورزش وزنه برداری یکی دیگر از روش های کنترل عصبانیت است که ضمن تقویت بدن به عنوان یک ورزش قدرتی، به کاهش اضطراب، کاهش سطح تحریک پذیری و بالا رفتن میزان خودآگاهی در افراد کمک می کند. همچنین انجام این تمرین موجب تقویت اعتماد به نفس افراد می گردد. بنابراین می توان گفت که ورزش وزنه برداری هم می تواند از لحاظ روحی احساس بهتری به شما داده، اعتماد به نفس تان را تقویت کرده و به کنترل خشم تان کمک کند و هم از نظر جسمی منجر به تقویت بدن تان می گردد.

6. شرکت در ورزش های گروهی

شرکت در ورزش های تیمی به افراد کمک می کند تا روی همکاری و بازی با دیگران تمرکز کنند. همچنین این روش موجب می گردد تا افراد بتوانند در حین بازی فشار روانی ناشی از استرس، اضطراب یا خشم را کنار بگذارند. به علاوه، فشار فعالیت های بدنی ناشی از انجام بازی های ورزشی به فرد کمک می کند تا از احساسات منفی وجودش رهایی یابد. بنابراین برای کنترل عصبانیت و رهایی از افکار منفی می توانید با دوستان خود تماس بگیرید و آن ها را به بازی های ورزشی گروهی مانند بسکتبال، بیس بال، فوتبال، والیبال یا حتی کریکت دعوت کنید!

7. کنترل خشم با ورزش های هوازی

ورزش های هوازی مانند طناب زدن روشی عالی برای کاهش استرس و مدیریت خشم در افراد هستند. در حقیقت، انجام این ورزش به افراد کمک می کند تا ذهن خود را از افکار منفی و آزاردهنده مانند خشم و استرس خالی نگه دارند. به عبارت بهتر، طناب زدن به قلب کمک می کند تا پمپاژ خون را بهتر انجام داده، اضطراب و فشار خون بدن را کاهش می دهد.

به علاوه، اگر به ورزش طناب زدن علاقه ندارید، برای کاهش اضطراب و کنترل عصبانیت خود می توانید ورزش های هوازی دیگری مانند دویدن روی تردمیل، دوچرخه سواری و … را امتحان کنید.

8. کنترل خشم با ورزش یوگا

همان طور که احتمالاً می دانید، یوگا ورزشی است که به آرامش ذهن، بدن و روح فرد کمک می کند. در واقع، این ورزش فکری به افراد کمک می کند تا ذهن خود را از افکار منفی آزاد کرده و به آرامش درونی برسند. همچنین بسته به میزان انجام فعالیت های ورزش یوگا، تمرینات بدنی کامل تری به افراد پیشنهاد می گردد که منجر به آرامش ذهن و بدن آنان می گردد.

برای انجام این تمرین به روشی ساده می توانید چشمان خود را ببندید، بدن خود را در حالتی راحت قرار داده، روی تنفس خود تمرکز کرده و سعی کنید تا ذهن خود را از افکار منفی رها کنید. انجام این تمرین به تدریج موجب آزاد شدن خشم، کاهش عصبانیت و استرس در بدن تان می گردد.

جمع بندی

در این مقاله 8 روش کنترل عصبانیت با ورزش را مورد بررسی قرار دادیم که با انجام هر یک در طول روز می توانید ضمن دور کردن استرس و اضطراب از خودتان، کنترل بهتری روی خشم و عصبانیت تان در شرایط مختلف داشته باشید. اگر شما نیز روش های دیگری برای کاهش خشم خودتان در طول روز به کار می گیرید، آن را با ما و دیگر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

در خاتمه، برای آگاهی نسبت به راه های دیگر کنترل خشم می توانید به مطلب ساده ترین و کاربردی ترین راه های کنترل خشم مراجعه کنید.

منبع: مجله انگیزه

به "کنترل عصبانیت با ورزش ؛ 8 تمرین ورزشی برای مهار کردن خشم" امتیاز دهید

2 کاربر به "کنترل عصبانیت با ورزش ؛ 8 تمرین ورزشی برای مهار کردن خشم" امتیاز داده اند | 2.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل عصبانیت با ورزش ؛ 8 تمرین ورزشی برای مهار کردن خشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید