کاروانسرای قصر بهرام

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، قصر بهرام کاروانسرای مربع شکل متعلق به عهد صفویه می باشد که از دیوارهای بلند با چهار برج نیم دایره تشکیل شده است.

کاروانسرای قصر بهرام

این کاروانسرا به دستور شاه عباس صفوی و بر سر سه راهی اصفهان، خراسان و مازندران بنا نهاده شده است. قصر بهرام از سنگ ساخته شده و دارای 4 ایوان و 24 حجره می باشد. شترخوان ها یا اصطبل های این کاروانسرا به گونه ای تعبیه شده اند که کاملا در پشت اتاق ها قرار می گیرند. آب مصرفی این کاروانسرا از چشمه سیاه در 7/5 کیلومتری قصر، از طریق آبراهه سفید رنگی که از سنگ تراشیده شده، منتقل می شده است.

کاروانسرای قصر بهرام د ر 154 کیلومتری جنوب تهران و بر سر راه جاد ه سنگی قد یمی و کاروانروی کویری اصفهان ـ کاشان ـ گرمسار قرار د ارد. این جاد ه د ر طول مسیر خود از کنار کاروانسرای عین الرشید می گذرد و به جاده سنگفرش نیز معروف است.

این بنا که بیشتر شبیه کاروانسراهای شهری است و شباهت آن به کاروانسراهای میان راه کمتر است، به گفته برخی از کارشناسان برخلاف نامش ساختمانی برای اقامت سلاطین صفوی د ر مواقع شکار و سفرهای شاهانه بود ه است.

کاروانسرای شاه عباسی قصر بهرام که به کاروانسرای عباس آباد نیز مشهور است و د ر حال حاضر به عنوان پاسگاه شکاربانی پارک ملی کویر و نیز مهمانسرایی برای اقامت گرد شگران و محققین مورد استفاد ه قرار می گیرد .

برای ورود به این منطقه اخذ مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست الزامی است. در منطقه جنوب شرقی قصر، سیاه کوه با ارتفاع 1865 متر واقع شده است.

نکات ایمنی: اگر از مسیر جنوبی، قصد عزیمت دارید (مسیر سفیدآب) از مسیر خارج نشوید. این منطقه دارای باتلاق های فراوان است.

مسیر جاده سنگفرش برای خودرو پیشنهاد نمی شود .

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ آریابلاگ

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "کاروانسرای قصر بهرام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای قصر بهرام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید