پاریس کوچولوی ایران کجاست؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، در ایران شهرهایی هستند که با عناوین و القابشان معروف شده اند. گاهی این عناوین با ساختار و یا آب و هوای آن شهر مربوط شده و یا به وسیله شخصی معروف نام گذاری می شوند. بروجرد که به پاریس کوچولوی ایران معروف است، به عنوان مرکز انیمیشن ایران شناخته شده است.

پاریس کوچولوی ایران کجاست؟

مرکز کشور فرانسه با نام پاریس شناخته می گردد؛ اما این نام فقط مختص به این شهر نیست. به عنوان مثال شهر هایی در کشور ما هستند که به علت شباهتی که به پاریس دارند با نام پاریس کوچولو شناخته می شوند. یکی از این شهر ها، بروجرد است. با وبلاگ آریابلاگ همراه باشید تا با این شهر زیبا آشنا شوید.

شهرستان بروجرد، پاریس کوچولو

شهرستان بروجرد یکی از شهرستان های غرب ایران است. این شهرستان در منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته و مرکز آن شهر بروجرد است. این شهرستان از شمال به شهرستان های ملایر و نهاوند در استان همدان، از شرق به شهرستان شازند در استان مرکزی، از جنوب به شهرستان دورود و از غرب به شهرستان های خرم آباد و دلفان محدود می گردد. این شهر از سال 1389 به عنوان مرکز انیمیشن ایران شناخته شده است، زیرا شرکت های مختلف پویانمایی کشور در این شهر فعالیت می نمایند.

تاریخ پاریس کوچولو در ایران

شایان ذکر است که این شهر یعنی پاریس کوچولو در ایران از لحاظ تاریخی حائز اهمیت است. با توجه به آثار تاریخی به دست آمده از دشت سیلاخور، این شهر متعلق به دوران پیش از تاریخ بوده است. دشت سیلاخور بزرگ ترین زمین هموار استان لرستان است. بر اساس آثار به دست آمده در این منطقه به نظر می رسد که این دشت و بروجرد، در طول تاریخ جنگ های زیادی را به خود دیده اند.

لازم به ذکر است که این شهر در گذشته با نام های اُردکَرد و بَروگَرد شناخته می شد. از وجوه شباهت این شهر می توان به این امر اشاره نمود که اگر کسی از بام بروجرد به غرب نگاه کند، متوجه وجود دهکده هایی می گردد که فقط در اروپا چنین صحنه ای قابل تماشا است.

آثار تاریخی و مذهبی بروجرد

مسجد جامع بروجرد: این مسجد جامع با قدمت 1200سال، قدیمی ترین بنای تاریخی موجود در شهر است. این مسجد نخستین مسجد ساخته شده پس از اسلام در نواحی غربی ایران به شمار میرود. این مسجد بر روی یک آتشکده باستانی بنا شده است.

- مسجد سلطانی

مسجد سلطانی بروجرد از بناهای دوره قاجار از دیگر آثار مذهبی شاخص این شهر است که به دستور فتحعلی شاه قاجار روی خرابه های یک مسجد قدیمی ساخته شده است. اگر به جاذبه های مذهبی علاقه دارید، کلیسای وانک در قلب عاشقانه ترین خیابان اصفهان را بخوانید.

- قلعه یزدگرد

در شمال شرقی این شهر و بر فراز کوه یزدگرد، بقایای قلعه یزدگرد وجود دارد. این قلعه از سنگ لاشه و بدون ملات ساخته شده است. از شواهد و باور مردم منطقه، چنین بر می آید که این قلعه به سرعت بنا شده و محل آماده سازی و تجدید قوا برای آخرین جنگ پیش از اسلام برای ایرانیان بوده است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه های ایرانگردی، در این روستا میان ابرها قدم بردارید را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا

به "پاریس کوچولوی ایران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاریس کوچولوی ایران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید