مزایا و معایب استفاده از نمک دریا برای پوست صورت و بدن

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، احتمالا در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرهای زیادی را دیده باشید که درباره نمک دریایی و خواص آن تبلیغ می نمایند، اما آیا نمک دریا واقعا برای پوست مفید است و همان طراوتی که آب اقیانوس به پوست شما می دهد را برایتان ایجاد می نماید؟ در این مطلب با بازتاب نظر متخصصین پوست در مورد نمک دریایی مزایا و معایب این ماده را آنالیز می کنیم و در مورد نحوه استفاده درست از این ماده برای پوست صورت و بدن هم شما را هدایت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مزایا و معایب استفاده از نمک دریا برای پوست صورت و بدن

مزایای نمک دریا برای پوست

نمک دریایی از زمان مصر باستان به عنوان ماده ای مفید برای پاکسازی و ضدعفونی پوست شناخته شده است. این ماده به علت وجود مواد معدنی مفید و مغذی مانند منیزیم، کلسیم، پتاسیم و روی دارای خاصیت ضدالتهابی است و می تواند خواص متعددی برای پوست صورت و بدن داشته باشد.

یکی از برترین فواید این ماده، برای افرادی است که به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستند. بعلاوه در یکی از مطالعات نشان داده شده است که حمام کردن در محلول نمک که غنی از منیزیم است، به بهبود زبری پوست، قرمزی و حتی آبرسانی به پوست افرادی که دچار اگزما هستند، یاری خواهد نمود (البته توجه کنید که باید در این محلول حمام کنید و نه اینکه پوست تان را با آن شست وشو دهید).

نمک دریا به عنوان یک لایه بردار و اسکراب فیزیکی عمل می نماید و سلول های مرده پوست را از بین می برد. این فرآیند باعث می گردد پوست صاف تر، نرم تر و روشن تر گردد. نمک ها به وسیله فعالیت اسمزی، سموم را جذب نموده و کثیفی و روغن اضافی پوست را خارج می نمایند. بهبود میزان منافذ باز هم یکی از مزایای استفاده از این ماده است.

اما به گفته خانم آزاده شیرازی، پزشک متخصص پوست، متخصص پوست در مرکز جراحی پوست و لیزر لا جولا La Jolla Dermatology and Laser Surgery Center استفاده از نمک دریایی باید به صورت گاه به گاه باشد و استفاده بیش از حد از این ماده می تواند پوست را تحریک کند. این ماده می تواند به مرور زمان آکنه را کاهش دهد اما به طور کلی استفاده از این ماده برای درمان جوش و آکنه به تنهایی کافی نیست.

چگونه جای انواع جوش روی پوست را از بین ببرید؟

معایب استفاده از نمک دریایی

در حالی که ممکن است در سوشیال مدیا نمک دریایی به عنوان ماده ای معجزه آسا معرفی گردد، اما در واقعیت این طور نیست. به گفته خانم دکتر شیرازی، مصرف این ماده می تواند برای پوست خشن و تحریک نماینده باشد و به همین علت بعضی از بیماری های پوستی مانند آکنه و اگزما را بدتر کند یا به طور بالقوه باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون و اسکار گردد.

بعلاوه خشکی پوست هم می تواند از مضرات مصرف زیاد نمک دریایی باشد. بنابراین بسیار مهم است که از این ماده به صورت روزانه استفاده نکنید و مصرف آن را به صورت هفته ای یک یا دو بار کاهش دهید.

نحوه استفاده از نمک دریا برای سلامت و درخشندگی پوست

همان طور که در بخش قبلی به آن اشاره شد مصرف روزانه نمک دریایی برای پوست مضر است و اگر می خواهید از مصرف این ماده نتایج مطلوبی بگیرید به توصیه متخصصین پوست بهتر است مصرف این ماده را به صورت هفته ای یک یا دوبار کاهش دهید. مورد دیگری که متخصصین پوست توصیه می نمایند این است که به علت ماهیت خشن ذرات نمک بهتر است از این ماده به طور مستقیم برای اسکراب پوست صورت و نقاط حساس بدن استفاده نگردد. به طور کلی مصرف این ماده برای بدن می تواند مفید باشد اما برای پوست صورت باید مصرف نمک دریایی با احتیاط انجام گردد.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست فرموله شده با نمک دریایی

یکی از روش های مناسب برای استفاده از نمک دریایی این است که از محصولات مراقبت از پوستی بهره ببرید که در ساخت آنها از این نمک استفاده شده است. به عنوان مثال مصرف صابون نمک دریایی می تواند برای پوست صورت مفید باشد و یا شوینده ها، تونرها و ماسک های صورت که در فرمولاسیون آن ها از این ماده استفاده شده است می توانند خواص مفیدی برای پوست صورت داشته باشند.

استفاده از محلول آب و نمک برای شست وشوی صورت

  1. اگر می خواهید مستقیما از نمک دریایی برای پوست صورت بهره ببرید، دستورالعمل ذیل می تواند به شما یاری کند تا این ماده را به نحوی ملایم برای پوست صورتتان بهره ببرید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید.
  2. 2 فنجان (500 میلی لیتر) آب لوله کشی و 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) نمک دریایی ریز را بجوشانید. (از مصرف نمک درشت خودداری کنید). اجازه دهید محلول در ظرفی بدون در خنک گردد.
  3. پس از این که محلول به دمای محیط رسید می توانید در آن را ببندید و از این محلول برای شست وشوی گاه به گاه پوست صورتتان بهره ببرید.
  4. اجازه دهید محلول آب نمک حتما قبل از استفاده خنک گردد؛ آب داغ می تواند پوست را بسوزاند یا بیشتر خشک و تحریک کند. بعلاوه غلظت بیشتر نمک در این محلول با توجه به عوارض استفاده زیاد از این ماده توصیه نمی گردد.
  5. برای استفاده از این محلول برای پوست صورت می توانید پنبه را به آن آغشته نموده و به آرامی پوست صورتتان را تمیز کنید. بعلاوه می توانید محلول را روی صورتتان اسپری نموده و با استفاده از یک پد پنبه ای صورتتان را خشک کنید.
  6. پس از شست وشوی صورتتان با آب نمک، از یک مرطوب نماینده مناسب بهره ببرید تا پوست صورتتان خشک نگردد.

و در آخر

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که نمک دریایی همان خواص آب شور دریا را ندارد؛ آن طراوت و تازگی را که آب دریا به پوست می دهد را آب نمکی که در خانه درست نموده اید نمی تواند ایجاد کند. هر چند که می تواند به علت وجود مواد معدنی طبیعی مانند منیزیم، کلسیم و پتاسیم برای پوستتان مفید باشد و در صورت استفاده درست و گاه به گاه پوستتان را پاکسازی کند.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که نباید از نمک دریایی به عنوان اسکرابر پوست صورت بهره ببرید؛ چراکه ذرات خشن این ماده میتوانند بخش های نازک پوست را تحریک نموده و سبب ایجاد خشکی شوند. اسکراب پوست بدن با این ماده در صورتی که حساسیت خاص و یا زخم های باز در بدنتان ندارید موردی ندارد فقط به خاطر داشته باشید که بعد از اسکراب با ذرات نمک از مرطوب نماینده بهره ببرید.

در هنگام استفاده از محلول آب و نمک دریایی اگر با موارد ذیل روبرو شدید عاقلانه تر است که مصرف این ماده را قطع کنید:

  • سرخی
  • پوسته پوسته شدن
  • احساس سفتی پوست
  • خارش
  • تغییر در رنگ پوست، مانند لکه های تیره یا خاکستری

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "مزایا و معایب استفاده از نمک دریا برای پوست صورت و بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب استفاده از نمک دریا برای پوست صورت و بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید