ترکیبات شیمیایی که در زندگی روزمره از آنها استفاده می کنیم

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، ترکیبات مختلفی وجود دارد که همه ما در زندگی روزمره خود از آنها استفاده می کنیم که به بخش مهمی از رشد و بقای ما تبدیل شده اند ؛ ما در زندگی روزمره با این ترکیبات روبرو می شویم ؛ در غذایی که می خوریم، آبی که می نوشیم و هوایی که تنفس می کنیم حال می خواهیم بعضی از ترکیباتی را که در زندگی روزمره خود از آنها استفاده می کنیم آنالیز کنیم:

ترکیبات شیمیایی که در زندگی روزمره از آنها استفاده می کنیم

آب

آب با فرمول H₂O از یک اتم اکسیژن و دو اتم هیدروژن تشکیل شده است که این حلال هفتاد درصد سطح زمین را در بر گرفته است و نقش اساسی و پرکاربردی در زندگی ما دارد ازجمله کاربردهای آن می توان در آشامیدن، آشپزی، نیازهای خانگی، صنعت و غیره نام برد؛ در صنعت کشاورزی به علت داشتن مواد معدنی ارزشمند بسیار برای گیاهان مفید است.

استون

استون مایعی بی رنگ و قابل اشتعال است بعلت ترکیب با آب به سرعت در هوا تبخیر می گردد استون ماده پرکاربردیست که علاوه برپاک نماینده راحت لاک ناخن می توان در از بین بردن صمغ، روغن و سایر مواد چسبنده از منسوجات خام مانند پنبه یا ابریشم نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نمک خوراکی

تقریباً روی هر میز ناهارخوری نمک را می توان پیدا کرد، به عنوان ماده اساسی که می توان از آن به روش های هوشمندانه ای به غیر از چاشنی غذا استفاده کرد و بعلاوه به عنوان یکی از مؤثرترین مواد نگهدارنده در نظر گرفته می گردد. علیرغم تمام استفاده های رایج خانگی از نمک، از آن به عنوان یک عامل یخ زدایی نیز استفاده می گردد و باعث کاهش نقطه انجماد آب می گردد.

نمک یک ترکیب شیمیایی با فرمول NaCl است که به وسیله یک اتم سدیم و یک اتم کلر ساخته می گردد و به وسیله یک پیوند یونی به هم متصل می شوند که تقریباً 99-96 درصد نمک خوراکی نمک طعام است و 4-1 درصد به جامانده ناخالصی ها یا سایر ترکیبات شیمیایی اضافه شده به آن است.

صابون

صابون حاوی بعضی استرهای اسید چرب می باشد که از خواص مفید آن می توان به خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن اشاره نمود استرها اسیدهای چرب از ترکیب یک اسید آلی با الکل تشکیل می شوند.

ضدآفتاب

تیتانیوم دی اکسید به عنوان یک ماده فعال در ضد آفتاب می باشد که از آن به عنوان یک ماده فیلتر نماینده اشعه ماوراء بنفش در ضدآفتاب استفاده می گردد و باعث جلوگیری از جذب اشعه ماوراء بنفش خورشید شده و مانع از آفتاب سوختگی می گردد و در نتیجه از پوست فرد در برابر آفتاب محافظت می نماید

سرکه

سرکه یک ترکیب شیمیایی متشکل از اتانوئیک اسید و اسید استیک می باشد که به طور گسترده از آن به عنوان نگهدارنده چاشنی های غذا و سالاد استفاده می گردد اما سرکه کاربردهایی دیگری هم همانند برای پدیکور و تمیز کردن نیز دارا می باشد.

جوش شیرین

جوش شیرین در زندگی روزمره کاربرد زیادی دارد اما هرگز از ترکیبات شیمیایی پشت آن اطلاعی نداریم جوش شیرین دارای بی کربنات سدیم (NaHCO 3) می باشد که باعث می گردد به کیک و هر ماده غذایی دیگرحجم دهد.

تحقیقات تازه در علم جوش شیرین برای کاربردهای مقیاس بالاتر می توان از آن برای پاک نمایندگی و حذف آفت کش ها از سطح سیب ها و ضدعفونی نماینده های تجاری استفاده کرد.

شیرین نماینده های مصنوعی

آسپارتام یک شیرین نماینده مصنوعی غیر ساکاریدی با فرمول مولکولی C 14 H 18 N 2 O 5 می باشد که در غذاها و نوشیدنی ها به عنوان جایگزین قند استفاده می گردد.آسپارتام یک متیل استر از آسپارتیک اسید/فنیل آلانین دی پپتید است که به نام های NutraSweet،Equal و Canderel به بازار عرضه می گردد.

ایزو پروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل ها به عنوان یک مواد ضد عفونی نماینده در دستمال های پزشکی و ضدعفونی نماینده های دست استفاده می گردد.

چسب ها

چسب ها معمولاً از ترکیب پلی وینیل استات، آب، اتانول، استون و سایر مواد ساخته می شوند.آب برای اصلاح قوام چسب استفاده می گردد ومواد دیگر سرعت خشک شدن چسب را کنترل می نماید.

بتادین

بتادین از پوویدون تهیه شده است پوویدون از یک پلیمر محلول در آب است که برای درمان یا پیشگیری از عفونت پوست در برابر بریدگی های جزئی خراش ها یا سوختگی های روی پوست استفاده می گردد.

داروها

داروها مواد شیمیایی با جرم مولکولی کمی هستند.مواد شیمیایی که به عنوان دارو شناخته می شوند و در زمینه دارویی مورد استفاده قرار می گیرند به پزشکان در درمان بسیاری از بیماری ها و نجات جان انسان ها تا حد زیادی یاری می نماید.که با موفقیت مقدار مرگ و میر را کنترل نموده و به ما یاری نموده تا زندگی سالم و باکیفیتی داشته باشیم.

شوینده های بهداشتی

شوینده های مصنوعی از واکنش هیدروکربن های نفتی با اسید سولفوریک غلیظ و تبدیل آنها به نمک سدیم ساخته می شوند. الکل های زنجیره بلند با اسید سولفوریک قوی اعمال می شوند و سپس سولفات را با قلیایی خنثی می نمایند تا مواد شوینده مصنوعی بسازند.

به عنوان مثال، سدیم لوریل سولفات، سدیم دودسیل بنزن سولفونات و غیره.

یک مولکول شوینده از دو بخش تشکیل شده است : یک هیدروکربن محلول در روغن و یک گروه قطبی محلول در آب است.

نگهدارنده های غذایی

نگهدارنده های غذایی به منظور جلوگیری از کپک،اکسیداسیون،ترشیدگی،رشد باکتری و غیره استفاده می گردد تا مانع از مسمومیت های غذایی گردد.

دو روش برای نگهداری مواد غذایی وجود دارد روش فیزیکی و شیمیایی

روش فیزیکی : خشک کردن، سرد کردن (انجماد) و نگهدارنده ای طبیعی مانند نمک، شکر و آب لیمو از نمونه هایی برای حفظ فیزیکی هستند.

روش شیمیایی : شامل افزودنی ها است که شرکت های بزرگ اغلب از آن ها برای نگهداری مواد غذایی فراوری شده خود ازآن ها استفاده می نمایند و چند نمونه آنها شامل بنزوات ها،آنتی اکسیدان ها،پروپیونات ها،نیتریت ها اسید سیتریک،پلی فسفات ها و چندین افزونه های دیگرمی باشد.

نتیجه گیری : شیمی در سبک زندگی مدرن ما برای یک زندگی کارآمد بسیار مهم و لازم است و زندگی بدون شیمی غیرممکن است ما درک شیمی را در هر زمینه ای از زندگی روزمره خود مانند خانه ، بیمارستان ها، حمل و نقل، مدارس و ادارات و غیره حس می کنیم.

منبع: فرارو

به "ترکیبات شیمیایی که در زندگی روزمره از آنها استفاده می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیبات شیمیایی که در زندگی روزمره از آنها استفاده می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید