شام چی درست کنم؟ 10 پیشنهاد غذای ساده و سبک

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، حتما برای شما هم پیش آمده است که بعضی شب ها به دلیل خستگی، مریضی یا کمبود وقت حوصله درست کردن یک شام مفصل یا وقت گیر را نداشته باشید. به خصوص در فصل بهار و تابستان که شب ها کوتاه تر می شوند، ترجیح می دهید که یک غذای ساده و سبک را در کوتاه ترین زمان ممکن تهیه کنید. اگر در این جور مواقع ایده ای برای درست کردن یک شام ساده و بدون دنگ و فنگ به فکر تان نمی رسد و ساعت ها به این فکر کرده اید که شام چی درست کنم یا شام چی بپزم در ادامه این مقاله چند ایده غذای مناسب برای شام پیشنهاد می شود.

شام چی درست کنم؟ 10 پیشنهاد غذای ساده و سبک

در ادامه، 10 غذای ساده برای جواب به سوال همیشگی شام چی بپزم که هم ساده و هم سبک باشد پیشنهاد شده است. از ویژگی های غذاهای پیشنهادی می توان به مواد اولیه ساده و در دسترس بودن مواد اولیه آن اشاره کرد. در ادامه با پیشنهادات کتاب کاله برای تهیه یک شام خوشمزه همراه باشید.

پیشنهاد شام اول: کوکو سبزی

کوکو، خانواده بزرگی از غذاهای ساده ایرانی است که دو عضو پرطرفدار آن، کوکو سبزی و کوکو سیب زمینی است. تهیه کوکو سبزی بسیار ساده است و برای این کار فقط به سبزی کوکویی، چند تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه و ادویه های دیگر احتیاج است. پس از مخلوط کردن همه مواد، مایه کوکو را داخل یک تابه نچسب بریزید و هر دو طرف آن را سرخ کنید.

فوت کوزه گری مربوط به تهیه کوکو سبزی ترد و اصطلاحا پوک، اضافه کردن میزانی آرد در صورت رقیق بودن بیش از حد مایه کوکو است. این غذای خوشمزه را همراه با گوجه خرد شده، خیارشور یا ترشی سرو کنید و به این ترتیب این اولین پاسخ قابل اجرا همیشگی برای سوال شام چی بپزم شما خواهد شد.

پیشنهاد شام دوم: نرگسی

نرگسی نوعی غذای شمالی است که از تفت دادن اسفناج پخته با کمی پیاز درست می شود. به صورت سنتی به آن تخم مرغ هم اضافه می شود. برخی از افراد از ایده تهیه نرگسی برای درست کردن املت اسفناج استفاده می کنند با این تفاوت که هنگام آماده سازی از میزان بیشتری تخم مرغ یا میزان کمتری اسفناج نسبت به دستور اصلی نرگسی استفاده می کنند.

اسفناج یکی از منابع غذایی خوب برای مواد معدنی چون آهن، کلسیم، سدیم و پتاسیم است. اسفناج به خاطر ارزش غذایی بالایی که دارد در تهیه انواع غذا و البته سالاد کاربرد فراوانی دارد. تهیه نرگسی چه به شکل املت اسفناج چه به صورت سنتی، یکی از بهترین روش های خوردن اسفناج است که برای بچه ها هم مفید و هم مجذوب کننده می تواند باشد. آماده سازی و پختن این غذا راحت و سریع است.

بسیاری از مردم بر این باورند که پختن اسفناج ویتامین های آن را از بین می برد. اما درست برعکس، پختن این سبزی مغذی باعث کاهش میزان اگزالات موجود در آن شده و بدین ترتیب جذب آهن را آسان تر می کند. یکی دیگر از نکات حائز اهمیت تهیه نرگسی اسفناج، مزه دار کردن اسفناج پخته شده با سیر یا پیاز خرد شده و ادویه هایی مانند زردچوبه و فلفل سیاه است.

پیشنهاد شام سوم: نان و پنیر با سبزی

شام چی درست کنم؟ اگر این سوال را از روی خستگی و بی حوصلگی از خودتان می پرسید، بنابراین آن قدر خسته اید که حتی حوصله پخت وپز معمولی و ساده را هم ندارید. در این صورت ساده ترین کار خوردن نان و پنیر است. اگر سبزیجات هم در یخچال موجود باشد، چه بهتر که نان و پنیر و سبزی وعده شام شما باشد.

نان و پنیر یک غذای نونی اما ساده و در عین حال مقوی است. احتمالا شما هم موافق هستید که خوردن این وعده مختصر به خصوص اگر نان تازه و داغ باشد، حسابی می چسبد. خوردن این ترکیب با هر مدل نانی صفای خاص خودش را دارد.

این غذا به آماده سازی خاصی احتیاج ندارد؛ تنها کافی است سبزی خوردن و پنیر را از یخچال بیرون بیاورید! اگر مایل هستید که کمی به این وعده مختصر تنوعی بدهید، می توانید از انواع ماست همراه با اضافه کردن گردو و خرما، از خوردن نان و پنیر و سبزی خوردن نهایت لذت را ببرید.

پیشنهاد شام چهارم: آب دوغ خیار

آب دوغ خیار یک غذای ساده و خنک مناسب روزها و شب های گرم تابستانی است. اگر هم چنان در پی پاسخ سوال شام چی بپزم هستید، آب دوغ خیار را برای نیمه اول سال از قلم نیاندازید. چیزی که این غذا را منحصر به فرد کرده است، مواد اولیه ساده اما ترکیب خوشمزه آن ها در کنار یک دیگر است. مواد اولیه ای مثل: خیار، ماست، دوغ، سیب گلاب، سبزیجات معطر و گردو که اغلب آن ها را به صورت جداگانه دوست دارند. اما در کنار هم، ترکیب مجذوب کنندهی را می سازد.

در ارتباط با آب دوغ خیار این نکته را از قلم نیاندازید که این غذا طبع سردی دارد. خوردن این غذا در برخی افراد باعث افت فشار و به اصطلاح سردی می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود که آب دوغ خیار را در فصول گرم سال نوش جان کنید.

برای جلوگیری از ایجاد سردی بهتر است میزانی کشمش هم به مواد اولیه اضافه کنید. همینطور می توانید میزانی گل محمدی که طبع گرمی دارد اضافه کنید و با وجود گل محمدی ظاهر غذای شما زیباتر می شود.

پیشنهاد شام پنجم: کله جوش

کله جوش یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در منطقه ها مختلف کشورمان به روش های متفاوتی تهیه می شود. در کنار کله جوش اصفهانی، که گفته می شود اصالت این غذا مربوط به اصفهان است، کله جوش کرمانی و ترکی هم محبوبیت زیادی دارد.

کله جوش را می توانید با گوشت قلقلی هم تهیه کنید. تنها موادی که برای تهیه کله جوش لازم دارید کشک، نعنا داغ و گردو است. برای داشتن یک کاسه کله جوش خوشمزه با بافت غلیظ، سعی کنید حتما از کشک مرغوب استفاده کنید.

پیشنهاد شام ششم: کشک بادمجان

در بسیاری از غذاهای ایرانی از بادمجان استفاده می شود که یکی از آن ها کشک بادمجان است. این غذای خوشمزه و پرطرفدار که در بیشتر مهمانی ها به عنوان پیش غذا حضور دارد، می تواند انتخاب خوبی برای یک شام سبک و جوابی برای سوال چی درست کنم، باشد. تهیه کشک بادمجان در خانه بسیار آسان است. علاوه بر آسانی مراحل تهیه، مواد ساده ای هم دارد که می توانید با یک خرید جزئی همه آن ها را تهیه کنید.

ترکیب بادمجان پخته شده، کشک و گردوی کشک بادمجان، یک غذای خوشمزه و مقوی را برای وعده شام شما می سازد. برای تزیین روی آن می توانید از پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ استفاده کنید. در صورت تمایل میزانی از موادی که برای تزیین آماده کرده اید را داخل کشک بادمجان هم بریزید تا با غذا ترکیب شود. همین طور، در صورت امکان بادمجان ها را روی اجاق گاز یا زغال کباب کنید تا طعم دودی بگیرند. استفاده از بادمجان کبابی عطر و طعم به مراتب خاص تری را به غذای شما می دهد.

پیشنهاد شام هفتم: میرزا قاسمی

یکی دیگر از غذاهای نونی خوشمزه مناسب شام میرزا قاسمی است. اگر بادمجان هایی که برای کشک بادمجان کباب کرده اید اضافه آمد، اصلا نگران نباشید. کافی است بادمجان کبابی را بسته بندی کرده و در فریزر نگه دارید. سپس، هر وقت که هوس میرزا قاسمی کردید یا درگیر این سوال بودید که شام چی بپزم که ساده باشد، بدون تعلل برای درست کردن این وعده غذایی دوست داشتنی و پرطرفدار دست به کار شوید.

برای درست کردن میرزا قاسمی کافی است میزانی گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ به بادمجان کبابی اضافه کرده و در کوتاه ترین زمان میرزا قاسمی خود را درست کنید. این غذای بادمجانی هم مانند کشک بادمجان اصالتی گیلانی دارد. میرزا قاسمی را می توانید با نان یا برنج سرو کنید. برای این که حال و هوای شمال را به خانه تان بیاورید می توانید این غذا را با سیر ترشی سرو کنید.

پیشنهاد شام هشتم: یتیمچه

تهیه یتیمچه از قدیم رواج داشته و در دسته غذاهای گیاهی ایرانی قرار می گیرد. اگر از طرفداران غذاهای گیاهی به خصوص غذاهایی که با بادمجان درست می شوند هستید، مطمئنا یتیمچه را دوست خواهید داشت.

ماده اصلی این غذا هم بادمجان است که همراه با گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل دلمه ای ترکیبی سیرکننده و در عین حال کم کالری است. طرز تهیه یتیمچه بسیار ساده بوده و به خصوص مناسب شام برای دانشجویان و افراد مجرد مناسب است. در صورت تمایل می توانید کدو را جایگزین بادمجان کنید و مزه جدیدی را تجربه کنید.

پیشنهاد شام نهم: سالاد تن ماهی و پنیر کبابی

پاسخ به سوال شام چی درست کنم می تواند یک سالاد خوشمزه باشد. اگر وقت یا حوصله پخت وپز ندارید و ترجیحتان غذاهای فوری مانند سالاد است، پیشنهاد ما به شما سالاد تن ماهی و پنیر کبابی است.

برای آماده سازی این شام ساده کافی است یک کنسرو تن ماهی را داخل آب جوش قرار دهید تا حداقل 20 دقیقه بجوشد. سپس، اگر مایل بودید می توانید کمی هم از سبزیجات مورد علاقه تان به تن اضافه کنید.

برای اضافه کردن پنیر کافی است پنیر کبابی را برش بزنید و داخل یک تابه نچسب سرخ کنید تا دو طرف آن طلایی شود. در نهایت همه مواد را با هم مخلوط کرده و نوش جان کنید. در صورت امکان پنیر کبابی را از قبل در مخلوط روغن زیتون، آبلیمو، فلفل سیاه و سبزیجات معطر خشک بخوابانید تا مزه دار شود.

اگر حوصله کافی دارید، سس رنچ خانگی همراه با این سالاد طعم دلنشینی می دهد. اگر هم در پی سس آماده هستید، انواع سس مایونز چه از نوع رژیمی و چه غیررژیمی را به شما توصیه می کنیم.

پیشنهاد شام دهم: کباب تابه ای

یکی از پیشنهادهای خوب برای جواب به سوال شام چی درست کنم قطعا می تواند کباب تابه ای باشد. کباب تابه ای را می ت وانید با مرغ یا گوشت چرخ شده در مدت زمان کوتاهی آماده کنید. این شام ساده را می توانید هم با نان و هم برنج سرو کنید. البته اگر می خواهید غذای شما از نظر ارزش غذایی بالاتر باشد، برنج قهوه ای را همراه با کباب تابه ای پیشنهاد می کنیم. هنگام پخت این شام خوشمزه، می توانید سس گوجه فرنگی را هم آماده کنید.

منبع: کتاب کاله

به "شام چی درست کنم؟ 10 پیشنهاد غذای ساده و سبک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شام چی درست کنم؟ 10 پیشنهاد غذای ساده و سبک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید