مدیاتک از سه تراشه تازه با پشتیبانی از امواج میلی متری 5G رونمایی کرد

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، مدیاتک به تازگی از سه پردازنده تازه رونمایی کرد؛ دایمنسیتی 1050، دایمنسیتی 930 و هلیو G99 که هر سه آن ها در دسته پردازنده های میان رده قرار می گیرند.

مدیاتک از سه تراشه تازه با پشتیبانی از امواج میلی متری 5G رونمایی کرد

مدیاتک در حال حاضر یکی از بزرگ ترین شرکت های طراح تراشه در دنیا به شمار میرود که می توان گفت در مقایسه با شرکت های دیگری که در زمینه طراحی و فراوری تراشه برای گوشی های اندرویدی مشغول فعالیت هستند، برترین عملکرد را دارد. این شرکت هم در بخش میان رده و هم در بخش بالارده، تراشه های بسیار بهینه، پایدار در عملکرد و بسیار قدرتمندی در اختیار دارد که از جمله این موارد می توان به سری میان رده دایمنسیتی 8XXX و پرچم دار این شرکت یعنی دایمنسیتی 9000 اشاره نمود.

اما شرکت تایوانی تصمیم گرفت به تازگی از سه تراشه نو دیگر در دسته میان رده رونمایی کند. برترین تراشه ای هم که روز گذشته معرفی گردید، دایمنسیتی 1050 است چرا که مدیاتک بالاخره تصمیم گرفت پشتیبانی از طول موج میلی متری 5G را هم به آن اضافه کند. یکی از دلایل اصلی شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند برای عدم استفاده از تراشه های قدرتمند مدیاتک در گوشی هایشان، عدم بهره مندی این تراشه ها از استاندارد یادشده است چون در آمریکا، شرکت های مخابراتی، اینترنت پرسرعت را از این طریق ارائه می نمایند. این استاندارد سرعت و کیفیت سیگنال بیشتری در مقایسه با استاندارد زیر 6 گیگاهرتز 5G دارد و به همین علت از محبوبیت بیشتری برخوردار است که حالا خوشبختانه تراشه نو مدیاتک از فناوری یادشده پشتیبانی می نماید.

دایمنسیتی 1050

دایمنسیتی 1050 را TSMC و با فناوری ساخت 6 نانومتری خود فراوری نموده است. بدین ترتیب با یک تراشه نسبتا کم مصرف و قدرتمند طرف خواهیم بود که شرکت سازنده آن هم کارنامه بسیار خوبی در فراوری تراشه دارد. البته گفته می گردد از لحاظ مصرف انرژی و قدرت پردازشی، این تراشه با تراشه های هم رده فراوری شده با لیتوگرافی 7 نانومتری، تفاوت خاصی نخواهد داشت که این موضوع نکته منفی در نظر گرفته نمی گردد.

از لحاظ مشخصات فنی، این تراشه از هشت هسته بهره می برد که شامل دو هسته بزرگ از نوع Cortex-A78 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و شش هسته کم مصرف از نوع Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز می شوند. علاوه بر این، به عنوان پردازشگر گرافیکی، شاهد حضور Mali-G610 MC3 هستیم که مثل خود تراشه نه خیلی قدرتمند است و نه خیلی هم ضعیف.

طبق اطلاعات منتشر شده در رابطه با تراشه نو، ظاهرا سوییچ بین اینترنت 5G از نوع فرکانس زیر 6 گیگاهرتز و طول موج میلی متری بسیار سریع و بدون هیچ تأخیری صورت خواهد گرفت. بعلاوه امکان اتصال به هر دوی این استانداردها به صورت همزمان هم فراهم خواهد بود تا بدین ترتیب تا 53٪ سرعت اینترنت بیشتری را در مقایسه با تراشه های که به صورت همزمان به فناوری 4G LTE و طول موج میلی متری 5G متصل می شوند ارائه دهد.

دایمنسیتی 1050 از نمایشگرهایی با وضوح +FHD با رفرش ریت 144 هرتز، فناوری 10 بیتی HDR بومی، +HDR10 تطبیق پذیر و دالبی ویژن پشتیبانی می نماید. طبق ادعای مدیاتک، شرکت های فراورینماینده می توانند در گوشی های مجهز به دایمنسیتی 1050 خود از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی در کنار چند دوربین دیگر استفاده نمایند. از لحاظ پردازش تصویر هم شاهد حضور Imagiq 760 HDR-IPS هستیم که به صورت همزمان، امکان ضبط دو ویدیو با دو دوربین در حالت HDR را فراهم می نماید.

دایمنسیتی 930 5G

اما می رسیم به تراشه نسبتا ضعیف تر دایمنسیتی 930 5G که از لحاظ ترکیب و نوع هسته دقیقا با 1050 برابر است، اما فرکانس هسته های بزرگ در آن به 2.4 گیگاهرتز می رسد. فرکانس هسته های کم مصرف هم همچنان روی همان 2.0 گیگاهرتز قرار گرفته است. به عنوان پردازشگر گرافیکی هم شاهد IMG BMX-8-256 هستیم که اطلاعی هم از کیفیت عملکرد آن در اختیار نداریم. درست مثل دایمنسیتی 1050، این تراشه هم از حافظه رم با فناوری LPDDR4X و LPDDR5 و حافظه داخلی با فناوری UFS 2.1 و UFS 3.1 پشتیبانی می نماید.

پشتیبانی از نمایشگرهای +FHD با رفرش ریت 120 هرتز، دوربین 108 مگاپیکسلی اصلی، امکان فیلم برداری در وضوح 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه، فناوری کاهش نویز مبتنی بر هوش مصنوعی و اینترنت 5G از نوع فرکانس زیر 6 گیگاهرتز، از جمله قابلیت های خوبی هستند که در این تراشه شاهد خواهیم بود.

هلیو G99 4G

آخرین تراشه اما 4G است و برای گوشی های مالی در نظر گرفته شده است. این تراشه از دو هسته از نوع Cortex-A76 با فرکانس 2.2 و شش هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز بهره می برد و Mali-G57 MC2 هم به عنوان پردازشگر گرافیکی در آن ایفای نقش می نماید. این پردازنده از رم هایی با فناوری LPDDR4X و حافظه داخلی از نوع eMMC 5.1 و UFS 2.2 پشتیبانی می نماید.

پشتیبانی از سنسور 108 مگاپیکسلی، نمایشگر +FHD با رفرش ریت 120 هرتز، امکان فیلم برداری در وضوح FHD با سرعت 120 فریم بر ثانیه و 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه و اینترنت 4G از جمله قابلیت های این تراشه مالی به حساب می آیند.

گفتنی است گوشی های مجهز به این تراشه ها در سه ماه سوم سال جاری رسما راهی بازار می شوند.

منبع: PhoneArena ,SamMobile

منبع: دیجیکالا مگ

به "مدیاتک از سه تراشه تازه با پشتیبانی از امواج میلی متری 5G رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیاتک از سه تراشه تازه با پشتیبانی از امواج میلی متری 5G رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید