طرز تهیه نازخاتون به روش شمالی های اصیل

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، نازخاتون یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ می باشد که اصالت آن به شمال ایران برمی گردد. در واقع نازخاتون را به عنوان یک پیش غذا یا چاشنی مورد استفاده قرار می دهند. نازخاتون از بادمجان، سیر، ریحان و آبغوره تهیه می گردد. معمولاً نازخاتون را به همراه غذاهایی مانند شامی کباب، مرغ و عدس پلو به عنوان چاشنی استفاده می گردد. در ادامه در قسمت آشپزی از خبرنگاران بلاگ شما را با طرز تهیه خوراک نازخاتون آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه نازخاتون به روش شمالی های اصیل

نازخاتون سرشار از ویتامین های A،B ،C،E، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، منیزیم، اسید فولیک، آهن، فسفر، امگا 3 و غیره می باشد. نازخاتون به علت موادی که در آن استفاده شده است، بسیار نشاط آور است و باعث بهبود خلق خو می گردد. و بعلاوه در جلوگیری و درمان افسردگی بسیار موثر است. از دیگر خواص نازخاتون می توان به تقویت حافظه، تصفیه خون کنترل فشار و چربی خون و تعدادی دیگر از ویژگی های درمانی اشاره نمود. مصرف نازخاتون برای زنان باردار و جنین به علت افزایش گلبول های قرمز و خونسازی بسیار مفید است. اما مصرف بیش از حد آن نیز مناسب نیست.

مواد لازم برای تهیه نازخاتون

بادمجان4 عدد
گوجه فرنگی3 عدد
آبغوره3 قاشق غذا خوری
نعناع خشک شده1 قاشق خوری
سیر2 بوته
گل پربه میزان لازم
آب انار2 قاشق غذا خوری

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کدو حلوایی پلو؛ غذای سنتی و مجلسی شمالی

دستور تهیه نازخاتون :

در مرحله اول تهیه نازخاتون، بادمجان ها را تمیز کنید و بشویید. سپس آن ها را بر روی منقل کباب کنید. در صورت عدم دسترسی می توانید از اجاق گاز و یا می توانید آن ها را در فر قرار دهید تا کباب شوند.

سپس با استفاده از یک چاقوی مناسب پوست بادمجان ها را جدا کنید. سپس بادمجان ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید.

در ادامه گوجه فرنگی ها را بشویید. سپس آن ها را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید تا پوستشان به راحتی جدا گردد. سپس گوجه ها را بر روی تخته آشپزخانه ریز کنید و کنار بگذارید.

بادمجان های ساطوری شده را در یک قابلمه بریزید و به آن آب انار و آبغوره اضافه کنید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با شعله میانه قرار دهید تا کم کم به جوش بیاید و غلیظ گردد.

سیرها را پوست بگیرید و بشویید و رنده یا له کنید. سپس آن را به همراه نعناع و گلپر به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. سپس قابلمه را از روی اجاق گاز پایین بیاورید.

در مرحله آخر گوجه فرنگی خرد شده را به مواد اضافه کنید و مواد را مجددا دوباره مخلوط کنید.

بعد از آماده شدن نازخاتون آن را در یک کاسه بکشید و به همراه گردوی خرد شده تزیین کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نرگسی اسفناج؛ غذای سالم و مقوی به همراه نکات خوش طعم شدن

نکاتی در تهیه نازخاتون

  • سبزی هایی که در تهیه نازخاتون استفاده می نمایند با توجه به منطقه جغرافیایی تغییر می نماید. در شمال برای تهیه نازخاتون علاوه بر ریحان مازندرانی از سبزیجاتی مانند؛ چوچاق، زلنگ و خالواش استفاده می نمایند.
  • برای یکدست تر شدن مواد، می توانید به جای ساطوری کردن، از میکسر بهره ببرید تا مواد کاملا به یک میزان خرد شوند.
  • بعد از اینکه نازخاتون را درست کردید، برای جا افتادن بیشتر آن را در یک کاسه در دار بریزید و به مدت 3 ساعت در یخچال قرار دهید.
  • در مازندران معمولا نازخاتون را به عنوان چاشنی در کنار لوبیا پلو مصرف می نمایند.
  • در صورتی که آب انار در دسترس شما نبود، می توانید از رب انار بهره ببرید. بعلاوه می توانید از دانه های ریز انار بهره ببرید.
  • برای خوشمزه تر شده نازخاتون می توانید از سیاه دانه و تخم گشنیز به همراه موسیر بهره ببرید.
  • در برخی از منطقه ها به جای استفاده از آبغوره از سرکه استفاده می نمایند.
  • اگر از رب انار استفاده کردید و نازخاتون شما خیلی ترش شد، می توانید از میزان کمی شکر برای تعدیل مزه آن بهره ببرید.
  • طرز تهیه نازخاتون که به آن پرداختیم برای 4 نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.
منبع: اُکالا

به "طرز تهیه نازخاتون به روش شمالی های اصیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نازخاتون به روش شمالی های اصیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید