رئیس انجمن مددکاران اجتماعی: بچه ها کار 20 برابر مستمری والدینشان عایدی دارند

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به بیان توضیحاتی درباره شرایط بچه ها کار در کشور و عایدی بالای آن ها پرداخت و گفت: در حال حاضر 27 سازمان و ارگان متولی ساماندهی بچه ها کار هستند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی: بچه ها کار 20 برابر مستمری والدینشان عایدی دارند

به گزارش مهر، حسن موسوی رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: از سال 78 موضوع بچه ها خیابانی در سیاست گذری های ما وارد شد و آن موقع بیشترین نقش را شهرداری و بهزیستی برای رسیدگی به شرایط آن ها داشت. یک تجربه حدوداً 5 ساله را بدون دستور العمل در این زمینه داشتیم تا سال 84 که دستورالعملی در این زمینه نگاشته شد و 13 نهاد و ارگان در این حوزه مسئولیت پیدا کردند.

به گفته این مقام مسئول؛ شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی، علوم پزشکی، بیمه سلامت، بیمه تأمین اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، آموزش و پرورش، وزارت امور کار و رفاه اجتماعی و. در حوزه بچه ها کار در ان سال دارای مسئولیت شدند. اما ما موضوع بچه ها کار را نباید به چند ارگان تقلیل دهیم. بعد از آئین نامه سال 84 چندین قانون و آئین نامه نو مثل قانون حمایت از بچه ها، قانون حمایت از بچه ها بی سرپرست و بد سرپرست، آئین نامه اورژانس اجتماعی و اسناد و قوانین متعددی نگاشته شد که تعداد سازمان های متوسلی حمایت از این بچه ها را به 27 سازمان رساند.

رئیس سازمان مددکاران اجتماعی ایران اضافه کرد: بهزیستی و شهرداری در این سال ها بیشترین نقش آفرینی را در رسیدگی به بچه ها کار داشته اند، اما مشکل ما این است که مسئولیت هماهنگی در استان ها استانداری ها هستند، مرجع ملی حقوق کودک مستقر در وزارت دادگستری ها مسئولیت نظارت بر این آئین نامه ها را در سطح کشور بر عهده دارد که در استان به کارگروه اجتماعی فرهنگی ذیل استانداری این مسئولیت را بر عهده دارد.

موسوی اضافه کرد: بالای 84 درصد این بچه ها مشکل فقر دارند و برای تأمین معاش باید به خیابان بیایند به دو گروه زیر 15 سال و بالای 15 سال هستند و بر اساس قانون کار کشور بچه ها بالای 15 سال کارگر محسوب می شوند.

وی در ادامه گفت: تا نظام رفاه و تأمین اجتماعی ما اثر بخشی نداشته باشد و ماهانه 600 هزار تومان یاری هزینه حمایتی بر اساس مصوبه حمایتی مجلس به خانواده های بی بضاعت می دهیم، طبیعی است که این نظام حمایتی نمی تواند کودک کار را از خیابان جمع کند و فقط ممکن است با طرح های ضربتی آن ها را جمع کند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: تجربه 30 ساله نشان می دهد بخش عمده بچه ها برای معاش در این مافیا حضور پیدا می کردند. دستگاه های مختلف اهتمام لازم را ندارند که سایر دستگاه ها را کنار خود بیاورند، فقط به صورت مقطعی وقتی اتفاقی می افتد، طرح و برنامه می دهند و اجرایی هم نمی گردد. بچه ها کار دغدغه جدی دستگاه های متولی، ساماندهی بچه ها کار نیست و این موضوع را از سال 79 اعلام نموده ایم.

موسوی اضافه کرد: شورای اجتماعی کشور را هم داریم که رئیس جمهور، رئیس آن است، بار ها هم درباره بچه ها کار صحبت شده، ولی آن هم نتیجه بخش نبود و در کف خیابان اتفاقی رخ نداد. شهرداری و بهزیستی در این زمینه زورشان بیشتر از این نمی رسد.

وی اضافه کرد: مصوبات در حوزه بچه ها کار را داریم، ولی اصلاً اجرایی نمی گردد. در چند سال اخیر حضور بچه ها در میادین و چهار راه ها بیشتر شده است. برای بعضی خانواده ها کار کردن کودک اصلاً بد نیست و بعضی ها کلاً شغلشان این است و در کنار خانواده کار می نمایند و خانواده این شغل را پذیرفته است. بعضی خانواده ها تگدی کری، گل فروشی و شیشه پاک کردن را ننگ نمی دانند.

موسوی در خاتمه گفت: آمار چند سال پیش درباره عایدی بچه ها کار نشان داده بود که این بچه ها 20 برابر مستمری که به خانواده های آن ها داده می گردد، عایدی دارند.

منبع: فرارو

به "رئیس انجمن مددکاران اجتماعی: بچه ها کار 20 برابر مستمری والدینشان عایدی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس انجمن مددکاران اجتماعی: بچه ها کار 20 برابر مستمری والدینشان عایدی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید