گزارشی از مراسم روز جهانی راهنمایان گردشگری

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، روز جهانی #راهنمایان-گردشگری با حضور مجازی جمعی از راهنمایان در ایران، به همراه پیغام هایی از وزیر میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی و بعضی سفیرهای کشورهای خارجی در ایران، گرامی داشته شد.

گزارشی از مراسم روز جهانی راهنمایان گردشگری

به گزارش جهانی سفر به نقل از خبرگزاری ایسنا، در سال 1990 میلادی فدراسیون جهانی راهنمایان 21 فوریه را به عنوان روز جهانی راهنمایان گردشگری در تقویم ثبت کرد و هر سال به این مناسبت در کشورهای مختلفی جشنی برای ارزش گذاری و یادآوری حرفه راهنمایان گردشگری برگزار می گردد که در ایران دوم اسفندماه به این مناسبت اختصاص داده شده است.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیغامی ویدئویی برای روز جهانی راهنمایان گردشگری، ایران را بسیار مظلوم دانست و ماموریت راهنمایان گردشگری را در شرایطی که امپراطوری رسانه ای با همه وجود کوشش نموده، ایران را به گونه ای دیگر نشان دهد و ایران هراسی در دستور همه شبکه های استکباری و ضد ملی نهاده شده است، مهم برشمرد و گفت: هرچه راهنمایان از مردم و تاریخ این مردم می دانند، به درستی روایت نمایند به وظیفه ملی خود عمل نموده اند.

وی اضافه نمود: راهنماهای گردشگری سفرای فرهنگی هستند و یکی از حلقه های ارتباط بین کشورها و مشخصا کشور میزبان را تشکیل می دهند و این ماموریت به لحاظ ملی مهم است.

ضرغامی کارنامه راهنماها را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: البته راه دراز و مهمی در پیش داریم. ایران اسلامی کشور بزرگی است و در جهان جایگاه مهمی نسبت به گذشته دارد و باید بیشتر آماده باشیم تا آن طور که حق مردم است وظیفه مان را انجام دهیم. راهنمایان گردشگری روایتگر مردم، فرهنگ، تمدن و سابقه این مردم هستند. البته معتقدم خیلی به تفسیر احتیاج ندارد، هرچند در ماموریت جهانی چنین استانداردی وجود دارد، ولی درباره ایران همان قدر که درست و واقعی روایت کنیم، ماموریت مان را انجام داده ایم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: کارهای زیادی برای راهنمایان گردشگری باید انجام دهیم، فعلا بیمه راهنمایان در لایحه بودجه 1401 لحاظ شده و مطمئنم از مجلس تایید خواهد گرفت. از سویی، با فعال شدن گردشگری و ازسرگیری صدور ویزا گردشگری ایران پس از 20 ماه توقف، به این حوزه رونق خواهد داد. ما هم در وزارتخانه سعی کردیم در بخش های مختلف، ظرفیت ها را تقویت کنیم، حتما در کنار این ظرفیت ها روایتگری نقش مهمی دارد.

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در پیغام تبریک ویدئویی برای این گردهمایی مجازی، راهنمایان را پیشانی صنعت گردشگری دانست و گفت: در وزارتخانه کوشش بر این بوده که به بعضی دغدغه های راهنمایان رسیدگی کنیم. امیدواریم در سال آینده یاری بیشتری به این حوزه اثرگذار داشته باشیم. گنجاندن بیمه در لایحه بودجه 1401 و پیشنهاد به ستاد خدمات سفر مبنی بر استفاده از راهنمایان به عنوان سفیران سلامت در نوروز 1401 از جمله اقداماتی بوده که انجام داده ایم و امیدواریم ظرفیت راهنماهای گردشگری، همان طور که در اکسپو استفاده شد، در سایر بخش ها نیز مورد استفاده قرار گیرد و این قشر زحمتکش گردشگری را بیش از پیش حمایت کنیم.

محسن حاجی سعید رییس جامعه حرفه ای انجمن های سراسری راهنمایان گردشگری ایران که این مراسم از سوی این تشکل برگزار گردید، درباره پیگیری بیمه راهنمایان گردشگری که از سال 1400 در بودجه نهاده شد و بیش از یک هزار راهنما بیمه شدند و ادامه آن در لایحه بودجه 1401 از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شرحاتی داد.

او بعلاوه درباره تشکیل جامعه حرفه ای راهنمایان در شرحاتی اجمالی گفت: تشکیل جوامع حرفه ای از سال 94 با هدف برون سپاری بعضی امور از سوی سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سپس وزارتخانه پیگیری می شد. در دو سال گذشته در بعضی استان ها تمرکز بر تشکیل انجمن های حرفه ای بیشتر شد و در سه چهار ماه گذشته با تشکیل 24 انجمن حرفه ای در استان ها، حدنصاب لازم برای تشکیل جامعه حرفه ای سراسری در دی ماه 1400 حاصل شد.

حاجی سعید بعلاوه درباره حضور راهنمایان گردشگری در اکسپو دبی، شرح داد که تا کنون از 20 استان به اکسپو دبی راهنما اعزام شده و حضور راهنمایان گردشگری داوطلبانه بوده است و این رویه تا انتها اکسپو ادامه خواهد داشت.

سفرای دانمارک و اسپانیا در ایران نیز به این مناسبت در پیغام های ویدئویی با اشاره به توانمندی و مهارت راهنمایان گردشگری ایران، این روز جهانی را به راهنمایان ایران تبریک گفتند. پیغام های تبریک رؤسای تشکل های بومگردی، موسسه های آموزش گردشگری، تورگردانان، هتلداران و گردشگری سلامت نیز برای قدردانی از راهنمایان گردشگری که در دو سال کرونا کمترین حمایت ها را دریافت کردند، پخش شد.

بعلاوه از شادروان کیومرث غفاری، که به نوعی لقب نخستین راهنمای گردشگری ایران را داشت، با پخش تصاویری از راهنمایانی که بر سر مزار او حاضر شده بودند، یاد شد.

مراسم روز جهانی راهنمایان گردشگری که به علت شدت گرفتن سویه امیکرون مجازی برگزار گردید، از سوی جامعه انجمن های حرفه ای راهنمایان گردشگری ایران در محل موزه ملک، مدیریت شد. بعلاوه قرار است به این مناسبت تا انتها هفته، هفت کارگاه علمی و آموزشی با موضوع گردشگری، بازاریابی، استارت آپ، گردشگری سلامت، زیرساخت های گردشگری و طبیعت گردی به صورت مجازی به وسیله صحفه رسمی این تشکل برگزار گردد.

منبع: دنیای سفر

به "گزارشی از مراسم روز جهانی راهنمایان گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از مراسم روز جهانی راهنمایان گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید