بیماری نقرس؛ از خطرات تا روش های درمان

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، بیماری نقرس، حالت دردناکی تر از بیماری آرتریت است. آیا به تازگی متوجه درد، تورم، قرمزی و دیگر علائم بیماری نقرس شده اید؟

بیماری نقرس؛ از خطرات تا روش های درمان

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که آیا نقرس خطرناک است یا خیر و باید چگونه درمان گردد، در این مطلب همراه ما باشید. یادتان باشد که درمان به موقع نقرس، اهمیت زیادی دارد.

بیماری نقرس و مسائل پس از ابتلا

آیا می دانید بیماری نقرس چیست؟ این عارضه با مفصل پا ارتباط داشته و ممکن است بدون هیچ گونه علائمی روند توسعه آن شروع گردد. به گونه ای که یک شب و به طور ناگهانی متوجه درد در مفصل پا می شوید. علائمی که متناوب هستند، یعنی ظاهر می شوند و از بین می روند.

در صورتی که به بیماری نقرس مبتلا هستید و علائم آن مانند درد شدید، سفتی، تورم، قرمزی و گرما را در مفصل های خود مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. حمله های نقرس در یک شب و اغلب به صورت ناگهانی اتفاق می افتند. اما بروز هر یک از این علائم و درمان نکردن این بیماری در صورت ابتلا، خطرات زیادی دارد. یعنی با ابتلا به نقرس ممکن است به بیماری های دیگری نیز مبتلا شوید، به خصوص اگر برای درمان بیماری خود اقدام نکرده باشید.

افراد مبتلا به نقرس، ترکیبی از درمان ها و اصلاحات سبک زندگی را به صورت ترکیبی انجام می دهند تا علائم بیماری خود را مدیریت نمایند و تعداد دفعات حملات این بیماری کم تر گردد. در افرادی که سطح اسید اوریک خون کم تر از شش میلی گرم در دسی لیتر است، حملات نقرس کم تر اتفاق می افتد. با ابتلا به این بیماری ممکن است مفصل های شما به طور دائمی آسیب ببینند و به نقرس نوع پیشرفته مبتلا شوید. خطراتی که ممکن است بعد از ابتلا به نقرس بروز پیدا نمایند شامل موارد زیر هستند:

  • تشدید آرتریت و ایجاد تغییر در شکل مفصل ها

  • سنگ کلیه

  • آسیب همیشگی به مفصل

  • ایجاد توده هایی سفت و کوچک از کریستال های اسید اوریک در زیر پوست(Tophi)

  • ابتلا به بیماری های قلبی

پس از ابتلا به نقرس باید چه کارهایی انجام دهیم؟

در صورت ابتلا به نقرس، علائم این بیماری عود پیدا می نمایند؛ به گونه ای که این علائم ظاهر می شوند و از بین می روند. اگر بیمار مبتلا به نقرس به وسیله پزشک روماتولوژی ویزیت نگردد و اقدامات لازم برای درمان این بیماری صورت نگیرد، عود علائم بیش تر می گردد. پس مراجعه به یک دکتر روماتولوژی که به طور تخصصی بیماری های مرتبط با مفصل ها را مطالعه می نماید، لازم است.

مهم ترین راهکارها برای برطرف علائم حین بروز حملات بیماری نقرس

  • نوشیدن آب به اندازه زیاد

  • پرهیز از مصرف نوشیدنی های شیرین و الکل

  • قرار دادن مفصل های آسیب دیده بالاتر از سطح قلب

  • کمپرس سرد به مدت 15 تا 20 دقیقه روی مفصل (یک کیسه یخ را درون حوله ای نازک بپیچید.)

  • اجتناب از ورزش یا فعالیت های بدنی شدید برای محدود کردن فشار روی مفصل ها

بیماری نقرس و برترین زمان مراجعه به پزشک

با بروز درد شدید و ناگهانی، تورم مفصل ها، تغییر رنگ و قرمزی پوست بهتر است به یک دکتر روماتولوژی مراجعه کنید. از آنجایی که علائم نقرس و عفونت ها در ناحیه مفصل ها بسیار مشترک هستند، پزشک تشخیص می دهد که کدام عارضه اتفاق افتاده است. در صورت تشدید علائم این بیماری یا حملات نقرس به صورت مکرر حتما از پزشک خود مشورت بگیرید.

این بیماری در آقایان نسبت به خانم ها بیش تر رخ می دهد. اما با بالا رفتن سن خانم ها و رسیدن به دوران یائسگی، اندازه اسید اوریک در بدن خانم ها نیز به اندازه آن در بدن آقایان نزدیک می گردد و احتمال ابتلا به نقرس افزایش پیدا می نماید. از همین رو بهتر است که خانم ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در دوره یائسگی از پزشکان فوق تخصص زنان در تهران مشاوره دریافت نمایند.

برطرف خطر بیماری نقرس با جلوگیری از ابتلا به آن

تغذیه یکی از مهم ترین مواردی است که یک فرد باید به آن دقت داشته باشد؛ زیرا در ابتلا به نقرس نیز موثر است. برترین راه برای پیشگیری، محدود کردن مصرف غذاهای پر پورین است. با نوشیدن آب به اندازه زیاد می توانید جلوی کم آبی بدن را بگیرید و به عملکرد بهتر کلیه ها یاری کنید. انجام ورزش نیز باعث می گردد فشاری روی مفصل های شما باقی نماند. با داشتن تغذیه سالم و ورزش کافی، خطر چاقی نیز کاهش پیدا می نماید و با کم تر شدن تمام شرایط ایجاد نماینده بیماری نقرس، دیگر به این عارضه مبتلا نمی شوید.

بیماری نقرس را با دو روش درمان کنید!

در حقیقت روشی برای درمان و از بین بردن کامل بیماری نقرس وجود ندارد. بلکه پزشک ترکیبی از راهکارهای درمانی را به شما پیشنهاد می دهد که تنها در کاهش علائم و اندازه اوریک اسید کاربرد دارند. همین موضوع باعث می گردد که بروز حملات این بیماری کاهش پیدا کند.

داروهای بیماری نقرس

1) داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID): داروی ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند درد و تورم را در طول حمله نقرس کاهش دهند و بدون نسخه نیز قابل تهیه هستند. قبل از مصرف این دسته از داروها حتما با پزشک خود صحبت کنید؛ زیرا افراد مبتلا به بیماری های کلیوی، زخم معده و... نباید این دارو را مصرف نمایند.

2) داروی کلشی سین: این دارو باید به وسیله پزشک تجویز گردد و شما می توانید آن را ظرف 24 ساعت پس از حمله نقرس مصرف کنید. با استفاده از این دارو، التهاب و درد کاهش پیدا می نماید.

3) کورتیکواستروئیدها: مصرف داروهای تجویز کورتیکواستروئید، اندازه التهاب را کاهش می دهد. پزشک شما می تواند این کورتیکواستروئیدها را به صورت قرص های خوراکی از راه دهان یا تزریقی تجویز کند. کورتیکواستروئیدهای تجویزی را به مفصل های آسیب دیده یا عضلات نزدیک به این مفصل ها تزریق می نمایند.

4) کاهش دهنده های اوریک اسید: ممکن است پزشک برای شما داروهایی را تجویز کند که اندازه اسید اوریک موجود در بدن را کاهش می دهند. رایج ترین داروهای این دسته شامل موارد زیر هستند:

  • آلوپورینول

  • فبوکسوستات

  • پگلوتیکاز

  • پروبنسید

برنامه غذایی کم پورین برای مبتلایان به نقرس

در رژیم غذایی کم پورین، پزشک یک برنامه غذایی به شما می دهد که غذاهای حاوی پورین بالا را کم تر مصرف کنید. این برنامه غذایی اندازه اسید اوریک در بدن شما را کاهش می دهد. بعلاوه از شما می خواهد غذاهایی را بخورید که کاهش دهنده سطح اسید اوریک در بدن شما هستند.

جمع بندی

در این مطلب متوجه شدیم که بیماری نقرس چیست و با خطرات، علائم و انواع روش های درمان آن آشنا شدیم. در صورتی که علائم این بیماری را در بدن خود مشاهده می کنید بهتر است با یک دکتر روماتولوژی مشورت کنید. با مراجعه به پزشک می توانید با مصرف انواع داروها و رژیم های غذایی از عود این بیماری جلوگیری کنید.

منبع: همشهری آنلاین

به "بیماری نقرس؛ از خطرات تا روش های درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری نقرس؛ از خطرات تا روش های درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید