اسنپدراگون 8 نسل 1 در گیک بنچ از دایمنسیتی 8100 بازنده شد

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، طی هفته های گذشته اسنپدراگون 8 نسل 1 با نقدها گسترده ای روبه رو شده است و در این میان مدیاتک هم به لطف عرضه چیپست های قدرتمند، فشار را بر روی کوالکام افزایش داده است. بر اساس بعضی بنچمارک های صورت گرفته، چیپست پرچم دار دایمنسیتی 9000 مدیاتک نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 1 حرف بیشتری برای گفتن دارد. حالا علاوه بر این موضوع، به نظر می رسد چیپست میان رده دایمنسیتی 8100 هم عملکرد بهتری نسبت به تراشه پرچم دار کوالکام ارائه می نماید.

اسنپدراگون 8 نسل 1 در گیک بنچ از دایمنسیتی 8100 بازنده شد

ساعاتی قبل یکی از افشاگران مشهور چینی نتایج بنچمارک اجرا شده روی چیپست های دایمنسیتی 8100، اسنپدراگون 8 نسل 1 و اسنپدراگون 888 را منتشر کرد. طبق این نتایج، چیپست مدیاتک در تست چند هسته ای پیروز به شکست دو تراشه ساخت کوالکام شده است. باید خاطرنشان کنیم برای این سه تست گوشی های ساخت شرکت ریلمی استفاده شده و در این میان ریلمی GT NEO3 از دایمنسیتی 8100 بهره می برد که قرار است به زودی راهی بازار شود.

در رابطه با مشخصات اسنپدراگون 8 نسل 1 باید بگوییم که پردازنده این تراشه مطابق معمول از 3 بخش تشکیل شده ولی حالا تمام هسته های پردازشی مبتنی بر معماری تازه ARMv9 هستند. اول از همه باید به هسته اصلی یعنی Cortex-X2 اشاره کنیم که سرعت 3.0 گیگاهرتز را ارائه می نماید. بعلاوه در کنار آن 3 هسته Cortex-A710 با سرعت 2.5 گیگاهرتز و 4 هسته کم مصرف A510 با سرعت 1.8 گیگاهرتز تعبیه شده است. روی هم رفته پردازنده این چیپست حدود 20 درصد سریع تر از اسنپدراگون 888 است و تا 30 درصد انرژی کمتری مصرف می نماید. ضمناً پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 1 به لطف بهره گیری از معماری تازه نسبت به نسل قبلی 30 درصد عملکرد بهتری ارائه می دهد و تا 25 درصد انرژی کمتری مصرف می نماید.

به نظر می رسد مسائل مربوط به عملکرد اسنپدراگون 8 نسل 1 تا حد زیادی به فراوریکننده آن یعنی سامسونگ برمی شود. کوالکام از جمله شرکت هایی است که گاهی اوقات فراوری تراشه های پرچم دار خود را به سامسونگ واگذار می نماید و فراوری بخشی دیگر از آن ها را TSMC بر عهده می گیرد. به عنوان مثال اسنپدراگون 845 به وسیله سامسونگ فراوری شد ولی دو نسل بعدی یعنی 855 و 865 به وسیله TSMC ساخته شدند. سال گذشته و سال جاری هم سامسونگ به عنوان فراوریکننده تراشه های اسنپدراگون 888 و اسنپدراگون 8 نسل 1 انتخاب شد.

طبق گزارش های منتشر شده، کوالکام از عملکرد خط فراوری سامسونگ اصلا راضی نیست و به همین دلیل فراوری اسنپدراگون 8 نسل 1 به TSMC واگذار شده که به گفته کارشناسان، در زمینه ساخت انواع تراشه نسبت به سامسونگ عملکرد بسیار بهتری دارد. بعلاوه گفته می شود اسنپدراگون 8 نسل 1 پلاس هم به وسیله TSMC فراوری خواهد شد. در همین رابطه باید بگوییم که کوالکام تنها شرکتی نیست که سامسونگ را به مقصد TSMC ترک می نماید. انویدیا در ابتدا قصد داشته فراوری تعدادی از پردازنده های گرافیکی 7 نانومتری خود را به سامسونگ محول کند ولی حالا برای این کار با TSMC قرارداد همکاری امضا نموده است.

با وجود اینکه اسنپدراگون 8 نسل 1 در تست تک هسته ای پیروز به شکست دایمنسیتی 8100 شده، ولی باید خاطرنشان کنیم این یک چیپست میان رده محسوب می شود که قرار است در گوشی های ارزان استفاده شود. از سوی دیگر برخلاف تراشه پرچم دار کوالکام که با بهره گیری از فناوری ساخت 4 نانومتری فراوری شده، دایمنسیتی 8100 یک تراشه 5 نانومتری محسوب می شود. بنابراین شکست یک تراشه پرچم دار گران قیمت از یک چیپست میان رده خبر بسیار بدی برای کوالکام به شمار میرود.

با توجه به همین خبرهای منفی، کوالکام میخواهد مدل پلاس تراشه پرچم دار خود را زودتر از انتظار راهی بازار کند تا بتواند فاصله خود را از مدیاتک کاهش دهد. باید خاطرنشان کنیم مدیاتک در بازار جهانی تراشه های موبایل در رتبه نخست واقع شده است و مدتی قبل اعلام شد که این شرکت حتی در بازار آمریکا هم پیروز به کنار زدن کوالکام شده است. بنابراین باید ببینیم آیا کوالکام با عرضه اسنپدراگون 8 نسل 1 پلاس می تواند رقیب بسیار بهتری برای تراشه های مدیاتک ارائه کند یا نه.

منبع: GizmoChina

منبع: دیجیکالا مگ

به "اسنپدراگون 8 نسل 1 در گیک بنچ از دایمنسیتی 8100 بازنده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسنپدراگون 8 نسل 1 در گیک بنچ از دایمنسیتی 8100 بازنده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید