10 دلیل که نشان می دهند ساخت انیمیشن داستان اسباب بازی 5 اشتباه است

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، در روزگاری که استودیوهای بزرگ فیلم سازی برای کسب درآمد بیش تر در پی ساخت دنباله های سینمایی غیرضروری و بازسازی های لایو اکشن هستند، انیمیشن داستان اسباب بازی 5 (Toy Story 5) هم در فهرست آثار آینده پیکسار قرار گرفته و شاهد تلاش مذبوحانه این استودیو برای افزایش طول عمر یکی از فرانچایزهای پرچم دارش هستیم.

10 دلیل که نشان می دهند ساخت انیمیشن داستان اسباب بازی 5 اشتباه است

قسمت اول داستان اسباب بازی بچه ها سراسر جهان را با جهانی شگفت انگیزی آشنا کرد که در آن اسباب بازی ها می توانستند راه بروند و حرف بزنند و در نتیجه زندگی مخفیانه ای را برای خودشان دست پا کردند. داستان اسباب بازی 2 دنباله ای احساسی بود که مخاطبان عمدتا کم سن و سالش را با جنبه های متفاوتی از اسباب بازی بودن و مفهوم رها شدن آشنا کرد. سال ها بعد وودی، باز و دوستان بانمکشان با داستان اسباب بازی 3 دوباره بازگشتند تا به مخاطبان یادآوری کنند چگونه آن ها هم مثل اندی بزرگ شدند و حالا زمان خداحافظی با رفقای کوچولوی مجذوب کنندهشان فرا رسیده است. قسمت سوم این سوال را ایجاد کرد که با بزرگ شدن اندی تکلیف اسباب بازی های چه می شود و اصلا تا چه حد مقابل خاطرات دوران کودکی مان مسئول هستیم؟

داستان اسباب بازی 3 نتیجه ای محکم و تاثیرگذار را برای فرانچایز به جا گذاشت؛ اندی اسباب بازی های دوران کودکی اش را برای رفتن به سوی آینده رها کرد و در عوض آن ها را برای کودکی به جا گذاشت که عاشقانه دوستشان داشت و می توانست روزهای خاطره انگیز و زیبایی را با آن ها بسازد. با این اوصاف ساخت قسمت چهارم اصلا ضروری به نظر نمی رسید اما از آن جایی که دیزنی نمی توانست از سود زیاد این فرانچایز چشم پوشی کند، این کار را انجام داد اما داستان اسباب بازی 4 هم می توانست به عنوان یک سرانجام خوش برای وودی تلقی شود؛ او در نهایت تصمیم گرفت از بانی دور شود و به عنوان یک اسباب بازی گمشده زندگی تازه ای را با بو پیپ آغاز کند.

در چند روز گذشته پیکسار و دیزنی رسما تایید کردند که یک دنباله سینمایی دیگر هم برای داستان اسباب بازی در دست ساخت واقع شده است؛ دنباله ای که نه تنها غیرضروری است بلکه می تواند یک سرانجام قابل قبول و خاطره انگیز را هم برای همیشه در فکر مخاطبان خراب کند. این شما و این 10 دلیل که توضیح می دهند چرا ساخت داستان اسباب بازی 5 از بیخ و بن اشتباه است.

10- اسپین آف لایت یر شکست مفتضحانه ای خورد

لایت یر (Lightyear) به عنوان تازه ترین اسپین آف این فرانچایز نشان داد فیلم موردعلاقه اندی در داستان اسباب بازی چه بود و چرا باز لایت یر را خیلی دوست داشت. متاسفانه این فیلم اصلا نتوانست توجه طرفداران پروپاقرص این مجموعه را به خودش جلب کند.

از انتخاب کریس ایوانز به جای تیم آلن برای صداپیشگی شخصیت اصلی گرفته تا داستان فیلم که به میزان سایر قسمت های داستان اسباب بازی مجذوب کننده نبود همه و همه باعث شدند لایت یر به یکی از مفتضحانه ترین شکست های دیزنی و پیکسار در چند سال اخیر تبدیل شود. جالب است از همان ابتدا هم کم تر طرفداری به داستان منشأ شخصیت باز لایت یر علاقه مند بود اما این فیلم هم صرفا یکی از بسیار پروژه های پول سازی بود که باید ساخته می شد، چه مخاطبان دوست داشتند و چه نه.

اکشن فیگور طرح بازلایتر مدل داستان اسباب بازی

550,000 تومان

مشاهده و خرید

9- داستان وودی کامل شده است

شخصیت وودی در طول چهار قسمت داستان اسباب بازی کاملا شکل گرفت؛ خصومت وودی با باز در نهایت به دوستی ختم شد و در حالی که عشق و وفاداری شدیدی به اندی و اسباب بازی ها داشت در قسمت سوم تصمیم گرفت برای آینده اندی هم که شده با بانی زندگی کند. همه این ها نشان می دهد وودی کاملا درک می کند اندی رشد کرده و آماده ورود به مرحله تازه ای از زندگی است.

با این حال وقتی در داستان اسباب بازی 4 به بو پیپ می پیوندد، متوجه می شود جهانی دیگری هم ورای جهان کوچکش وجود دارد که در آن جا اسباب بازی گمشده بودن مفهوم و معنای کاملا متفاوتی با آن چه همیشه فکر می کرده، دارد. دور شدن وودی از دوستان دیرینه اش داستانش را کامل می کند. او حالا می داند که برای ادامه زندگی لزوما به یک بچه وابسته نیست و اگر یک اسباب بازی گم شده باشد می تواند به شادی صدها کودک و اسباب بازی دیگر کمک کند.

8- باز توانست بدون وودی نقش و هویت تازه اش را بپذیرد

اگرچه وودی و باز سال ها به عنوان یک زوج بانمک و همه فن حریف شناخته می شدند اما در سرانجام داستان اسباب بازی 4 باز بالاخره پذیرفت که باید بدون حضور وودی گروه را رهبری کند. البته این اولین باری نبود که او بدون وودی گروه را رهبری می کرد اما این جدایی دائمی به نظر می رسید. او و وودی تصمیم می گیرند در یک لحظه غم انگیز در پی زندگی خودشان بروند و به صورت انفرادی رشد و تکامل را تجربه کنند. با این حال باز هنگام جدایی از وودی بهترین ها را برایش آرزو می کند؛ در نتیجه مخاطب به این نتیجه می رسد که شاید راه آن ها در زندگی از یکدیگر جدا شده باشد اما همیشه بهترین دوستان هم باقی می مانند.

7- شخصیت فورکی نمادی از نسل تازه است

در حالی که شخصیت فورکی مستحق داشتن یک اسپین آف نیست اما در هر صورت این مخلوق تصادفی بانی با مربیگری وودی، نمادی از نسل تازه اسباب بازی هایی است که می توانند جایگزین وودی و رفقایش شوند. فورکی عملا یک نوزاد است که تازه متولد شده و بلافاصله هم احساس می کند به سطل زباله تعلق دارد و وودی مجبور است مدام ماهیت تازه اش به عنوان یک اسباب بازی را به او یادآوری کند.

وجود فورکی و در پی آن خداحافظی وودی بیش تر شبیه راهی برای گفتن این موضوع به نظر می رسد که شاید سفر قهرمان اصلی به سرانجام رسیده باشد اما ماجراجویی اسباب بازی های تازه هنوز هم ادامه دارد. با این حال شاید بهتر باشد این مفهوم تامل برانگیز خارج از صفحه نمایش رها و قضاوت در این مورد به مخاطبان باهوش واگذار شود.

6- اندی بزرگ شده است

هرچقدر هم بانی سرگرم کننده و بانمک باشد، باز هم نمی توان از این واقعیت چشم پوشی کرد که مخاطبان با اندی به عنوان صاحب اصلی اسباب بازی ها بزرگ شدند. آن ها سال های طولانی را با اندی و رفقایش گذراندند، جهان را از دریچه نگاه او دیدند و حتی بارها سعی کردند به تقلید از ماجراهای اندی سر از جهانی مخفی و مجذوب کننده اسباب بازی هایشان درآورند. با این همه وقتی این شخصیت در داستان اسباب بازی 3 بزرگ شد و با دوستان عروسکی اش خداحافظی کرد، مناسب ترین موقعیت برای سرانجام فرانچایز بود و می توانست به عنوان یک سه گانه ماندگار به کارش سرانجام دهد.

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شد سه گانه اصلی خوب کار کند وابستگی عاطفی وودی به اندی و تلاشش برای ایستادن کنار صاحبش بود. غیبت اندی در قسمت چهارم و نحوه رفتار بانی با وودی توجه مخاطبان زیادی را به خودش جلب کرد. درست است که اندی هیچ وقت قلب فرانچایز داستان اسباب بازی نبود اما بخش مهمی از عواطف و انگیزه های وودی برای پیشبرد داستان از وفاداری بی حدوحصرش به او سرچشمه می گرفت.

اکشن فیگور طرح وودی و داستان اسباب بازی ها مدل F12 مجموعه 4 عددی

510,000 تومان

مشاهده و خرید

5- ارتباط بانی با اسباب بازی ها هیچ شباهتی به اندی ندارد

وودی تقریبا در دقایق ابتدایی داستان اسباب بازی 3 برای نخستین بار با بانی ملاقات می کند، البته اولین ملاقات بقیه اسباب بازی ها با او در سرانجام فیلم که اندی آن ها را به بانی هدیه می دهد، اتفاق می افتد. در داستان اسباب بازی 4 ما با یک جهش زمانی به چند سال بعد می رویم و وودی را می بینیم که به کمد رانده شده و این در حالی است که بانی بقیه اسباب بازی ها را عاشقانه دوست دارد و با آن ها بازی می کند.

آیا داستان اسباب بازی 5 هم قرار است سرنوشت اسباب بازی ها در خانه بانی را دنبال کند؟ در هر صورت از قلم نیاندازید که طرفداران قدیمی این مجموعه از نحوه برخورد بانی با وودی اصلا راضی نبودند و از آن گذشته بانی نشان داد که با ورود فورکی، علاقه اش به سایر اسباب بازی ها را هم از دست داده و دوست دارد بیش تر وقتش را با او بگذراند.

4- داستان اسباب بازی 3 درباره بزرگ شدن بود

داستان اسباب بازی 3 فیلمی درباره بزرگ شدن، پذیرش آینده و رها کردن گذشته بود و وودی بهتر از هر شخصیت دیگری این مفاهیم را تجربه کرد؛ زیرا پیروز شد از اندی بگذرد تا او آینده تازه و احتمالا روشنی را برای خودش بسازد. در سراسر فیلم تمام فکر مخاطبان این بود که بالاخره اندی درباره دوستانش چه تصمیمی می گیرد آیا آن ها را بیرون می اندازد، با خودش به کالج می برد یا در اتاق زیر شیروانی رهایشان می کند. با این حال هیچ کدام از این گزینه ها سرنوشت روشن و ایده آلی برای اسباب بازی هایی که تمام عمرشان را با صاحبشان گذراندند، نبود و بعضی از آن ها دوست داشتند اندی دوباره به کار راضی کردن بچه ها بیایند اما واقعیت دردناک این بود که اندی برای سال ها با اسباب بازی ها بازی نکرده بود.

در سرانجام فیلم اندی را دیدم که برای آخرین بار با دوستانش بازی کرد و پس از خداحافظی با دوران شیرین کودکی به سمت آینده حرکت کرد.

3- داستان اسباب بازی 4 یک سرانجام تازه و قابل تامل ارائه کرد

داستان اسباب بازی 4 را می توان سرانجامی برای آن چه قرار بود در آینده اتفاق بیفتد، دانست. در حالی که انتقادهای بسکمک به فیلم وارد بود اما حداقل سرانجام تامل برانگیزی برای شخصیت وودی ارائه کرد. او تمام زندگی اش را وقف اندی کرده بود و هرگز نمی توانست خودش را در قالبی غیر از اسباب بازی اندی بودن، بپذیرد اما در این فیلم با پی بردن به اتفاقاتی که برای بو پیپ به وقوع پیوسته، دیدگاه کاملا تازه ای درباره اسباب بازی های گمشده پیدا کرد.

2- شخصیت های فرعی هیچ وقت خیلی رشد نکردند

وودی و باز اغلب ماجراهای پروپیمان و احساسی زیادی را از سر گذراندند اما سایر دوستانشان این شانس را نداشتند. مثلا جسی یکی از شخصیت هایی است که در قسمت دوم نقش مهمی داشت و بار چند لحظه دراماتیک را بر دوش کشید اما متاسفانه ماجرا به همین میزان محدود شد و این شخصیت در قسمت های بعد رشدی نداشت و نقش خاصی را هم بر عهده نگرفت.

با این اوصاف به جز وودی و باز، بقیه عروسک ها نقش چندانی را در فرانچایز ایفا نمی کنند و در شرایطی که به نظر می رسد داستان وودی به سرانجام رسیده و اسپین آف لایت یر هم ثابت کرد مخاطبان به گذشته باز اهمیت چندانی نمی دهند، عملا گزینه دیگری برای رهبری داستان اسباب بازی 5 وجود ندارد.

1- پیکسار به جای دنباله سازی باید بر داستان های اصلی متمرکز شود

در نهایت مهم ترین دلیلی که پیکسار باید بی خیال ساخت یک قسمت دیگر از داستان اسباب بازی شود این است که طراحی و ساخت فیلم هایی با داستان ها و شخصیت های کاملا تازه است که به پیشرفت استودیوها کمک می کند. در حالی که بعضی از دنباله های سینمایی واقعا سرگرم کننده هستند اما باید اعتراف کنیم که معمولا لزومی برای ساختشان وجود ندارد و اگر از جنبه های مالی چشم پوشی کنیم، از بیخ و بن غیرمنطقی هستند.

با این حال فیلم های تازه پیکسار معمولا در داستان گویی و جذب مخاطب بسیار پیروز عمل می کنند. متاسفانه در سال های اخیر بیش تر استودیوها بر دنباله سازی و ریبوت متمرکز شدن و این در حالی است که مخاطبان داستان های اصلی آن ها را صد برابر بیش تر دوست دارند. با نگاهی به فروش داستان اسباب بازی 4 و لایت یر می توانیم به این نتیجه برسیم که مخاطبان از فیلم های اوریجینال پیکسار بیش تر از این دنباله های به شدت معروف استقبال کردند.

بازی فکری مدل داستان اسباب بازی ها

60,000

تومان

بازی داستان اسباب بازی 3 مخصوص ps2

15,900

تومان

محصولات داستان اسباب بازی در وبلاگ آریابلاگ

مشاهده همه

منبع: movieweb

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 دلیل که نشان می دهند ساخت انیمیشن داستان اسباب بازی 5 اشتباه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 دلیل که نشان می دهند ساخت انیمیشن داستان اسباب بازی 5 اشتباه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید