کسری 18 هزار میلیارد ریالی حوزه فناوری وزارت علوم

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حالی که 30 درصد شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری مستقر هستند، بودجه این معاونت نصف بودجه دانشگاه تهران است.

کسری 18 هزار میلیارد ریالی حوزه فناوری وزارت علوم

به گزارش ایسنا، علی خیرالدین امروز در بیست و سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید، با اشاره به رتبه 120 جهانی ایران در سال2014، اضافه نمود: این رتبه در سال 2021 به رتبه 60 جهانی و در سال 2022 به رتبه 53 جهانی دست یافت.

وی ادامه داد: باید کوشش گردد که این رتبه به 15 جهانی برسد و ضمن حفظ این رتبه، رتبه جهانی ایران در تبدیل ایده و علم را ارتقا دهیم؛ چرا که ایران در زمینه تبدیل علم به فناوری ضعف دارد.

وی به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه دستاورد های پژوهش، فناوری و فن بازار اشاره نمود و یادآور شد: در این نمایشگاه 93 مرکز حضور داشتند که شامل 29 پارک علم و فناوری، 24 دانشگاه، 23 مؤسسه تحقیقاتی، 13 پژوهشگاه و 4 مرکز رشد می گردد.

خیرالدین، رونمایی از 30 محصول فناورانه را از دیگر برنامه های این نمایشگاه نام برد و اظهار کرد: علاوه بر آن شاهد حضور 28 اتحادیه و انجمن های علمی در این رویداد بودیم.

به گفته وی بیشترین محصولات عرضه شده در این نمایشگاه در حوزه IT و ICT، کشاورزی، دامی و گیاهی بوده است.

اجرای طرح یارانه تجاری سازی

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به رویکرد کشور در حوزه تبدیل ایده به محصول، خاطر نشان کرد: بسیاری از ایده های ارائه شده در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در حد نمونه آزمایشگاهی است و یا محصولات فناورانه فراوری شده در شرکت های دانش بنیان به فروش نمی رسند.

وی اضافه نمود: در این راستا اقدام به اجرای طرح یارانه تجاری سازی کردیم که بر اساس آن محصولاتی با ویژگی هایی، چون مبلغ فروش، مقدار ساخت داخل، اولویت منطقه ای و یا کشوری، مشمول این یارانه می شوند.

خیرالدین ادامه داد: در طی 4 روز برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش وفناوری 322 تفاهم نامه با حجم 597 میلیارد تومان به امضا رسید و پیش بینی می گردد که 30 درصد این تفاهم نامه ها به قرارداد تبدیل شوند.

وی یادآور شد: پارک های فناوری (27 پارک) بیشترین مشارکت را در انعقاد قرارداد ها داشتند.

به گفته این مقام مسؤول، 5 پژوهشگاه و 6 مرکز رشد پیروز به انعقاد قرارداد شدند.

معرفی فناوران

معاون وزیر علوم ادامه داد: بر اساس دستوالعمل جشنواره معرفی فناوران، تعداد 221 فناور به ما معرفی شدند و 102 پرونده برای ما ارسال شد و در نهایت 42 پرونده مورد آنالیز نهاده شد.

خیرالدین اضافه نمود: داوران بر اساس شاخص های یازده گانه داوری ها را انجام دادند که بر اساس آن امروز از 18 پژوهشگر و فناور تقدیر خواهد شد.

وی اضافه نمود: در این مراسم یک دانشجوی برتر در حوزه فناوری داریم و 39 درصد بهترین های فناوری از پارک ها و 22 درصد بهترین های فناور از دانشگاه ها بوده اند.

عملکرد معاونت فناوری وزارت علوم

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با بیان اینکه 30 درصد از 7735 شرکت دانش بنیان کشور در پارک های علم و فناوری مستقر هستند، ادامه داد: این در حالی است که بودجه معاونت فناوری وزارت علوم نصف بودجه دانشگاه تهران است. در پارک ها اقدامات خوبی برای اشتغال زایی شده که احتیاج است به حمایت از پارک ها توجه بیشتری صورت گیرد.

خیرالدین تاکید نمود: در پارک های فناوری 40 هزار شغل ایجاد شده که این مقدار 28 درصد اشتغال دانش بنیان ها را شامل می گردد.

فروش دانش بنیان ها

خیرالدین مقدار فروش محصولات فناورانه فراوری شده در شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک ها را 110 میلیون دلار و در حدود 22 هزار و 500 میلیارد تومان ذکر کرد.

نظام ایده ها و احتیاج ها

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به اهداف ایجاد نظام ایده ها و احتیاج ها (نان)، گفت: در سامانه نان 6230 احتیاج و 536 ایده به ثبت رسیده است.

بودجه هایی که اختصاص نیافت

خیرالدین با انتقاد نسبت به عدم تخصیص اعتبارات قانونی، گفت: بر اساس تبصره 14 قانون بودجه 1401 حدود 700 میلیارد تومان برای یاری به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها باید اختصاص می یافت که ریالی اختصاص نیافته است.

وی ادامه داد: بعلاوه استان ها موظف هستند 10 درصد از اعتبارات تملیکی را در حوزه فناوری هزینه نمایند که بعضی استان ها در این زمینه اقدام کردند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم به ظرفیت های قانون جهش فراوری اشاره نمود و گفت: بر اساس این قانون هر اعتباری که از سوی شرکت های دانش بنیان در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری گردد، مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد.

وی اضافه نمود: علاوه بر آن بر اساس ماده 13 قانون جهش فراوری دانش بنیان با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، اگر بخش های صنعتی با شرکت های فناور قرارداد های تحقیق و توسعه امضا نمایند، مشمول معافیت مالیاتی می شوند.

خیرالدین تاکید نمود: معاونت فناوری وزارت علوم با کسری اعتبارات 18 هزار میلیارد ریالی روبرو است، ضمن آنکه برای سال 1402 به بودجه 2300 میلیارد تومان احتیاج است.

منبع: فرارو

به "کسری 18 هزار میلیارد ریالی حوزه فناوری وزارت علوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسری 18 هزار میلیارد ریالی حوزه فناوری وزارت علوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید