چراغ سبز روحانی به سود غیردستوری؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، خبرنگاران : رئیس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی مالی، بر استفاده از ابزار نرخ سود به صورت غیردستوری و منطبق بر مکانیزم بازار تاکید نمود. به گفته روحانی، روش های دستوری ثبات بازارها را برهم می زند و احتیاج است که بانک مرکزی، برای راهنمایی نرخ سود بین بانکی از ابزارهای قانونی و بازار باز استفاده کند.

چراغ سبز روحانی به سود غیردستوری؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس جمهور در آخرین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که تیم اجرایی دولت است، به چند نکته مهم اشاره نمود: بهره گیری از نرخ سود با ساز و کار بازار و به شکل غیر دستوری، بهره گیری از عملیات بازار آزاد، تعامل با وزارت اقتصاد و دارایی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در انتشار اوراق اقتصادی اسلامی از جمله این موارد است.

حسن روحانی در یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به برنامه های دولت برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا اعلام کرد: اگرچه تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا موجب کاهش درآمدهای ارزی کشور شده است و درآمدهای ارزی کشور در سال 99 قابل مقایسه با درآمدهای ارزی کشور در اوایل دهه 90 نیست، اما با وجود بیش از 5/ 2 سال از گذشت این تحریم ها، دولت با برنامه ریزی ها و اقداماتی که انجام داده مانع از تحقق هدف آمریکا مبنی بر فروپاشی اقتصاد شده است.

بیشتر بخوانید:

>>>>فرایند کاهشی دلار ادامه می­ یابد؟

تاکید بر روش غیر دستوری

رئیس جمهور در این بخش از سخنان خود با اشاره بر این موضوع که سیاست گذاری پولی در دهه های گذشته همیشه با بی ثباتی همراه بوده است، توضیح داد که اقدام بانک مرکزی تدبیری به موقع و مهم برای مدیریت نرخ سود با تکیه بر سازوکار بازار است.

وی همچنین در خصوص این اقدامات بانک مرکزی اعلام کرد که این اقدامات بر پایه روش های غیر دستوری است؛ زیرا از طریق روش های دستوری بانک مرکزی ثبات بازار به هم می ریزد. در این قسمت از صحبت های روحانی دو نکته مهم وجود دارد؛ نکته اول چراغ سبز در مشخص نرخ سود به بانک مرکزی داده شد و خود رئیس جمهور شخصا از این موضوع حمایت کرد.

نکته دیگر اینکه این نرخ سود به شکل غیر دستوری و با سازوکار بازار مشخص گردد، زیرا سازوکار دستوری ثبات و تعادل بازار را برهم می زند. شاهد این موضوع آن است که هر وقت بانک مرکزی به دنبال این بوده که نرخ سود را به شکل دستوری مشخص کند، بازار با عدم تعادل روبرو شده است و بانک مرکزی نیز نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند، لذا گفته رئیس جمهور بر این موضوع تاکید دارد که بانک مرکزی نباید نرخ سود را به شکل دستوری مشخص کند.

استفاده از ابزار بازار باز

روحانی درباره استفاده از ابزارهای قانونی خاطر نشان کرد که بانک مرکزی برای راهنمایی نرخ سود بین بانکی از ابزارهای قانونی و بازار باز استفاده کند. همچنین وی در خصوص عملیات بازار باز اعلام کرد که این عملیات، حرکتی مفید برای به جریان انداختن اوراق دولتی و نقدینگی است و نیز تدبیر مهمی برای ترغیب مشارکت مردم در اقتصاد کشور و پویایی مردم در بازار محسوب می گردد.

نکته مهم این بخش از سخنان رئیس جمهور، این است که بانک مرکزی از ابزار عملیات بازار باز برای راهنمایی نرخ سود بین بانکی استفاده کند. بانک مرکزی در روزهای اخیر عملیات خرید اوراق دولتی انجام داده بود تا بتواند به این وسیله نرخ سود را در بازه مورد نظر خود نگه دارد. در نتیجه صحبت های روحانی در تایید کار بانک مرکزی است.

تعامل با وزارت اقتصاد

روحانی در این بخش از سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه راهبرد انتشار اوراق دولتی باید همچنان با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند، اعلام کرد: بانک مرکزی باید از طریق تسهیلگری پولی و اعتباری، در تعامل با وزارت اقتصادی و دارایی، آسیب های وارده به اقتصاد را کنترل و تعدیل کند. همچنین در این زمینه باید گزارش های منظم از فرایند عملیات بازار باز و دستاوردهای آن به اطلاع عموم مردم برسد.

نکته موجود در این بخش از سخنان رئیس جمهور این است که گرچه روحانی تاکید نموده که بانک مرکزی با وزارت اقتصاد و دارایی در راستای عملیات بازار باز تعامل کند، در این راستا خود وزارت اقتصاد نیز باید در راستای جذاب کردن اوراق دولتی اقداماتی انجام دهد. به استناد آمار بانک مرکزی، حجم اوراق خریداری شده توسط بانک ها از 25شهریور 99 از رقم 9/ 2 هزار میلیارد تومان به مبلغ 190 میلیارد تومان در تاریخ 22 مهر کاهش یافت. لذا این موضوع مکانیزم جذاب سازی اوراق عرضه از طریق اقدامات وزارت اقتصاد را می طلبد. از جمله اقداماتی که وزارت اقتصاد در راستای جذاب کردن اوراق قرضه می تواند انجام دهد، فعال کردن بازار ثانویه و افزایش نرخ سود این اوراق است.

تاکید بر ظرفیت بخش خصوصی در عرضه اوراق

رئیس جمهور در سخنان خود در این جلسه، عملکرد دولت در ایفای تعهدات ابزارهای اقتصادی اسلامی را قابل اتکا دانست. او در ادامه افزود که بخش خصوصی در عرضه اوراق اقتصادی اسلامی جدید طی دهه اخیر همیشه در بازار سرمایه حضور داشته است و در صورتی که خواستار حضور دائم بخش خصوصی و دولت در بازار سرمایه هستیم، باید ابزارسازی های نوین برای تامین اقتصادی آنها استفاده گردد. او با بیان اینکه در عرصه بازار انتشار و عرضه اوراق اقتصادی اسلامی هنوز پتانسیل های زیادی برای بهره بردن وجود دارد، در این باره افزود: با استفاده از این فرصت ها فصل جدیدی از تامین اقتصادی بازار محور، باز می گردد.

روحانی همچنین توضیح داد که دولت در راستای چابک سازی، اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و حمایت از بازار سرمایه به ویژه راهنمایی نقدینگی به سوی اشتغال مولد، مردم محور کردن اقتصاد و شفاف سازی فعالیت های اقتصادی، عرضه سهام شرکت های دولتی در بازار سرمایه را به طوری جدی در دستور کار خود قرار داده است که بدون تردید این اقدام تا انتها دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت. نکته مهم این بخش از سخنان روحانی، اشاره به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در عرضه اوراق اقتصادی اسلامی جدید است.

او با بیان اینکه دولت بخش خصوصی را موتور محرک بخش اقتصاد کشور می داند، اعلام کرد که حمایت های همه جانبه به منظور افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد و واگذاری میدان فراوری و صادرات به ویژه به شرکت های دانش بنیان، صندلی مهمی در سیاست های اقتصادی دولت دارد.

مثل سایر کشورها که از ظرفیت شرکت های خصوصی در بازار سرمایه استفاده می نمایند، دولت فعلی هم می تواند از این فرصت جدید در تامین اقتصادی بازار محور که توسط شرکت های خصوصی فراهم شده، در راستای چابک سازی، اجرای سیاست های کلی اصل44 قانون اساسی و حمایت از بازار سرمایه استفاده کند.

او در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ آرامش سیاسی و لزوم انسجام در کشور اعلام کرد از جمله موضوعاتی که دشمنان این مرز و بوم در کنار جنگ پر فشار و سخت اقتصادی روی آن به عنوان تقویت نماینده تحریم ها، سرمایه گذاری ویژه ای نموده اند، منازعات و اختلافات داخلی است. همچنین با تاکید بر ضرورت هوشیاری در برابر توطئه دشمنان توضیح داد که از همه مسوولان، فعالان، دلسوزان نظام و کشور دعوت می کنم با حفظ آرامش و عقلانیت سیاسی مانع از بروز اختلاف شوند و اجازه ندهند بعضی افراد با انگیزه های گروهی، جناحی، مقطعی و زودگذر سیاسی زمینه ساز تحقق آرزوهای شوم بدخواستار این سرزمین شوند.

در این جلسه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از فرایند تحولات در بازار بین بانکی و عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی را ارائه کرد.

منبع: اقتصادنیوز

به "چراغ سبز روحانی به سود غیردستوری؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغ سبز روحانی به سود غیردستوری؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید