نوروز 1402 غار علیصدر

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، غار علیصدر که بزرگ ترین غار آبی دنیا به شمار می رود، در 15 دی 1387 در لیست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

نوروز 1402 غار علیصدر

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، غار علیصدر مهم ترین جاذبه شهر همدان و بزرگ ترین غار آبی دنیاست و هرساله به خصوص در بهار و تابستان بسیاری برای دیدنش راهی این شهر می شوند.

غار علیصدر یکی از بی نظیر ترین و خوش چشم انداز ترین غارهای طبیعی قابل قایقرانی دنیا است که در روستای علیصدر از توابع بخش گل تپه در شهرستان کبودرآهنگ و 75 کیلومتری شمال غربی شهر همدان قرار گرفته است.

این غار در ارتفاع 1900 متر از سطح دریا واقع شده است. سقف غار که در بعضی قسمت ها تا 10 متر از سطح آب ارتفاع دارد، پوشیده از رسوبات کربنات کلسیم خالص و مخلوط با عناصر شیمیایی دیگر است. این رسوبات استلاگمیت هایی با فرم های مجذوب کننده ایجاد نموده اند و در کف غار و جاهایی که آب وجود ندارد، نیز استلاگمیت ها چشم انداز زیبایی بوجود آورده اند.

منشأ آب غار چشمه های زیرزمینی و علاوه بر آن، ریزش های جوی است که به صورت قطرات آب از دیواره ها و سقف غار به درون آب می ریزد. در کل این غار بزرگ به وسیله فرسایش و ایجاد حفره های ریز در توده سنگ های آهکی و به هم پیوستن تدریجی این حفره ها در طی سالیان طولانی ایجاد شده است.

غار علیصدر که بزرگ ترین غار آبی دنیا به شمار می رود، در 15 دی 1387 در لیست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

نوروز 1402 غار علیصدر

منبع: دنیای سفر

به "نوروز 1402 غار علیصدر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز 1402 غار علیصدر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید