قهرمان سازی از یک خرابکار در ایران!

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، این روزها نام نیکلاس لطیفی در فضای رسانه ای ایران به ویژه رسانه های ورزشی پیچیده و هر منبعی به طریقی کوشش نموده اطلاعاتی از او منتشر کند.

قهرمان سازی از یک خرابکار در ایران!

به گزارش شرق، نیکلاس لطیفی راننده کانادایی - ایرانی تیم ویلیامز در رقابت های معتبر فرمول یک جهانست. تا همین جا اولین نکته که می تواند مهم ترین نکته هم باشد اتفاق افتاده است: همین که یک راننده طراز اول که یکی از سمت و سوهایش به ایران کشیده می گردد توانسته در رقابت های فرمول یک جهان شرکت کند، ارزشمند است.

نیکلاس از سال 2020 راهی این رقابت های معتبر شده و سعی نموده هم زمان با دیگر ستاره های مشهور جهان در امر رانندگی، نامی برای خودش دست و پا کند. پس تا همین جا می تواند سوژه خوبی برای فضای رسانه ای ایران باشد که یک دوملیتی که یک ملیتش به ایران برگشته، در بالاترین سطح رقابت های جهانی اتومبیل رانی مشغول فعالیت است. حال همان طور که عنوان شد او از سال 2020 راهی فرمول یک شده و این خبر چندان تازگی ندارد. موضوعی که جدیدا نام او را در رسانه ها مطرح نموده مربوط به اتفاقی است که در پیست یاس مارینا ابوظبی اتفاق افتاده است؛ نه اینکه نیکلاس لطیفی توانسته باشد دست به کار مهمی بزند و قهرمانی، ولو شده در یکی از دورهای گرندپری، به دست بیاورد بلکه به این علت که با تصادفش در سرنوشت راننده قهرمان این رقابت ها تأثیرگذار بوده، بر سر زبان ها افتاده است.

ماجرایش هم درخور توجه و البته تا حدودی هم مشکوک است. رقابت در ابوظبی آخرین مرحله از رقابت های گرندپری این فصل بود که دو راننده یعنی لوئیس همیلتون و مکس فرستاپن شانس داشتند که به عنوان قهرمان سال 2021 فرمول یک خودشان را مطرح نمایند. همیلتون که پیش از این هفت عنوان قهرمانی داشت و با شوماخر افسانه ای برابری نموده بود، کوشش می کرد با ثبت هشتمین قهرمانی، نامش را در تاریخ فرمول یک جاودانه کند. او اتفاقا تا شش دور مانده به انتها هم پیشتاز بود و از رقیبش یعنی فرستاپن هم 11 ثانیه پیشی گرفته بود.

در شرایطی که جهانی فرمول یک خودش را برای قهرمانی هشتم و تاریخی همیلتون آماده می کرد اما ناگاه نیکلاس لطیفی، با اتومبیلش به دیواره های پیست زد تا شرایط اضطراری صورت بگیرد. با انجام چنین تصادفی، خودروی ایمن وارد پیست شد تا کار مدیریت گردد. طبق قوانین وقتی خودروی ایمن وارد پیست می گردد یعنی اتفاقی در پیست اتفاق افتاده که راننده ها باید سرعت را کاهش داده و منتظر بمانند تا پیست پاکسازی گردد.

اتفاق بد اما جایی بود که فاصله 11ثانیه ای فرستاپن با همیلتون صدرنشین، با ورود خودروی ایمن از بین رفت و این بار فقط نفری که زودتر از خط انتها رد می شدند می توانستند قهرمانی را به دست بیاورند. در اتفاقی مشکوک تر، خودروی ایمن تا یک دور مانده به انتها رقابت در پیست ماند و در دور آخر کنار رفت تا راننده ها رقابت را از سر بگیرند. اینجا بود که فرستاپن که پیش از تصادف لطیفی با آگاهی عجیبی لاستیک ماشینش را عوض نموده بود، در پیچ آخر از همیلتون سبقت گرفت و جام قهرمانی را به دست آورد. همیلتون و تیم مرسدس که این راننده بریتانیایی برایش رانندگی می کرد، بهت زده از اتفاقات اتفاق افتاده، نمی توانستند باور نمایند که فرصت تاریخ سازی را از دست داده اند. تصادفی که نیکلاس لطیفی صورت داد، در واقع قهرمانی را از چنگ مرسدس درآورد و به تیم ردبول داد تا حرف و حدیث ها در این مورد زیاد گردد.

همین حالا رسانه های مطرح جهان از احتمال عمدی بودن تصادف لطیفی برای قهرمان نشدن همیلتون حرف می زنند و خود همیلتون هم به این موضوع ورود نموده و آن را مبهم توصیف نموده است. از طرفی، عده ای از کارشناسان هم از این می گویند که محل تصادف نیکلاس لطیفی، جایی نبوده که او بخواهد کنترل اتومبیل را از دست بدهد و به دیواره ها برخورد کند. در چنین فضایی خود لطیفی هم روز گذشته مصاحبه نموده و گفته کارش عمدی نبوده و از همیلتون عذرخواهی نموده است.

در ایران اما واکنش ها به این اتفاق متفاوت بوده و عده زیادی بدون درنظرگرفتن خرابکاری بزرگی که این راننده ایرانی - کانادایی رقم زده از او در حد و مقدار های یک قهرمان واقعی تمجید نموده اند! موضوعی که خودش می تواند سوژه ای برای واکاوی اتفاقات اجتماعی بیشتر باشد.

البته همان طور که در ابتدای مطلب عنوان شد همین که یکی از ایرانی تبارها می تواند در فرمول یک رانندگی کند جای افتخار دارد ولی موضوع اینجاست که باید واقعیت ها را هم در نظر گرفت؛ یکی همین واقعیت تصادف بحث برانگیز او در روز آخر مسابقات و دیگری نحوه ورودش به فرمول یک. نیکلاس، پسر مایکل لطیفی، یکی از سرمایه داران بزرگ کاناداست که 10 درصد سهام شرکت مک لارن را خرید تا پسرش راننده تیم ویلیامز گردد.

درست است که نیکلاس که رانندگی را از سنین جوانی در سطح حرفه ای آغاز نموده، راننده تا حدودی قابل نشان داده ولی در جهانی حرفه ای او در زمره Paid Driver محسوب می گردد؛ یعنی آنهایی که به واسطه ورود اسپانسر به یک تیم، راننده می شوند. این موضوع تا حدودی رایج است ولی بعضا دستمایه طنز رانندگان حرفه ای هم می گردد.

منبع: فرارو

به "قهرمان سازی از یک خرابکار در ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمان سازی از یک خرابکار در ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید