فاز مهندسی ماهواره ناهید 2 وارد مراحل پایانی شد

به گزارش وبلاگ آریابلاگ به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، جلسه ای بین مسئولان سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران در جهت ارتباط و تعامل و همفکری بیشتر در اجرا و پیشبرد فعالیت های حوزه فضایی کشور برگزار گردید.

فاز مهندسی ماهواره ناهید 2 وارد مراحل پایانی شد

در این جلسه که با حضور مرتضی براری معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران و حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران و جمعی از معاونان و مدیران دو مجموعه در محل سازمان فضایی ایران برگزار گردید، طرفین بر لزوم تعامل و همکاری تنگاتنگ دو ارگان در جهت تثبیت و توسعه حوزه فضایی کشور تاکید کردند.

بنا به این گزارش، در ابتدای این نشست، دکتر صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران درباره چگونگی اجرا و پیشرفت پروژه های این پژوهشگاه گفت : ماهواره سنجشی پارس1 در دست تجمیع است و تا کمتر از دو ماه دیگر به انجام می رسد.

وی اضافه کرد: فاز مهندسی ماهواره مخابراتی ناهید 2 مراحل انتهای را طی می نماید و تجمیع فاز 1 بلوک انتقال مداری نیز در دست اجرا است.

صمیمی به فعالیت مهم دیگری در پژوهشگاه فضایی ایران در طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری (سامان) اشاره نمود و گفت: در این ارتباط، موتور بلوک انتقال مداری با نام آرش توسط متخصصان این پژوهشگاه طراحی و ساخته شده و با موفقیت تست شده است. این سامانه ترکیبی از ماهواره و ماهواره بر است و برای انتقال ماهواره از مدار 400 کیلومتر به 7000 کیلومتر کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های مهم پژوهشگاه فضایی ایران، کاربردی کردن فناوری های فضایی است، گفت: خوشبختانه، در این جهت، سال جاری دستاوردهای خوبی در حوزه خدمات فضاپایه داشته و با چند ارگان در جهت برطرف احتیاجهایشان همکاری نموده ایم و همچنان این موضوع را به جد دنبال می کنیم که حوزه فضا باید بتواند در برطرف مسائل کشور راهگشا و موثر باشد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران همچنین با اشاره به 272 طرح که در همکاری مشترک پژوهشگاه فضایی ایران با دانشگاه ها به اجرا درآمده، از ارتباط تنگاتنگ و گسترده این پژوهشگاه با دانشگاه ها گفت و اظهار نمود: نتایج بعضی از طرح های مشترکی که با دانشگاه ها صورت گرفته، اینک، در پروژه های ماهواره ای استفاده می گردد.

صمیمی با تاکید بر ضرورت توسعه ارتباطات بین المللی، خواهان همکاری بیشتر سازمان فضایی ایران و این پژوهشگاه در اجرا و توسعه برنامه های مرتبط شد.

در ادامه این جلسه، رئیس سازمان فضایی ایران به تشریح فعالیت های جاری و برنامه های این سازمان در عرصه فضایی پرداخت و ادامه داد: بنا بر برنامه ششم توسعه کشور، تامین ماهواره مخابراتی و تثبیت نقاط مداری از جمله برنامه های این سازمان بوده که به جد در دست پی گیری است.

براری همچنین، به فعالیت های دیگر در ایجاد و توسعه زیرساخت های حوزه فضایی کشور از جمله آزمایشگاه های فضایی اشاره نمود که از سرفصل های برنامه ده ساله دوم فضایی است و بر لزوم ایجاد آزمایشگاه هایی برای بلوک انتقال مداری و پیشرانش تاکید کرد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به فعالیت خوبی که پژوهشگاه فضایی ایران در کاربردی کردن فناوری فضایی در جریان سیل سال جاری کشور با استفاده از داده های سنجش از دور داشته و در برآورد خسارات ناشی از سیل، موجب صرفه جویی 2 هزار میلیارد تومانی شده است، به راه اندازی سامانه های مورد احتیاج کشور برای بهره برداری از فناوری فضایی و داده های آن تاکید کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران در بخش دیگری از سخنان خود، موضوع حمایت از استارت آپ هایی که در حوزه فناوری فضایی فعالیت دارند را عنوان کرد و گفت: توسعه استارت آپ ها، به طور جدی در دستور کار این سازمان واقع شده است.

توسعه همکاری های بین الملل با کشورهای منطقه و کشورهای صاحب فناوری فضایی از دیگر موضوعاتی بود که دکتر براری به آن اشاره و اظهار نمود: به منظور انجام همکاری های مشترک، مذاکراتی با بعضی کشورهای منطقه در حال اجرا است.

در انتها این جلسه، طرفین بر برگزاری نشست های مشابه در فاصله زمانی کوتاه برای هم فکری و همکاری بیشتر در پیشبرد ماموریت ها و برنامه های حوزه فضایی کشور تاکید کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فاز مهندسی ماهواره ناهید 2 وارد مراحل پایانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز مهندسی ماهواره ناهید 2 وارد مراحل پایانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید