موزه دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، موزه دانشگاه فردوسی مشهد

در اردیبهشت ماه سال 97 موزه دانشگاه فردوسی مشهد فعالیت خود را آغاز کرد. در مراسم بازگشایی این موزه قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از اساتید و چهره های ماندگار دانشگاه فردوسی مشهد نیز حضور داشتند. به گفته سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد موزه دانشگاه با هدف نمایش پیشینه درخشان علمی، فرهنگی و ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه ساخته شده است. دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی نیز به این نکته اشاره کرد که موزه دانشگاه فردوسی هویت این دانشگاه خواهد بود.

موزه دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد

هدف از احداث موزه

هدف از تاسیس موزه دانشگاه فردوسی مشهد نگهداری از تاریخچه دانشگاه و حفظ آثار مفاخری است که در آن تحصیل کرده اند. البته در قسمت دیگری از موزه اشیایی نمایش داده می شوند که در سال های گذشته به اساتید و روسای دانشگاه اهدا شده اند. طراحی موزه را بیتا بابلیا بر عهده داشته است به گفته او در موزه های امروزی بیشتر به نمایش اطلاعات می پردازند تا نمایش آثار. صرفا این طور نیست که یک شی به نمایش گذاشته گردد بلکه ممکن است اطلاعات آن بیشتر دیده گردد.

در قسمتی از موزه که تاریخچه و آثار مفاخر آن به نمایش گذاشته شده است می توانید خاتمه نامه و دفتر نمرات این افراد را مشاهده کنید. افرادی که زمانی در این دانشگاه تدریس می کردند و یا دانشجوی دانشگاه فردوسی بودند، از جمله مشهورترین آن ها می توان به استاد شفیعی کدکنی و دکتر شریعتی اشاره کرد که زمانی در این دانشگاه تدریس می کرده اند. این دانشگاه اهدافی را دنبال می کند که بخشی از آن به نحوه برخورد آکادمیک به تاریخ و پیشینه دانشگاه بر می گردد.

در حال حاضر بازدید از موزه دانشگاه فردوسی مشهد کاملا رایگان است، اما آن ها برنامه ای دارند که بتوانند در آینده بتوانند بلیط بفروشند و از این راه درآمدی نیز برای موزه و دانشگاه کسب کنند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر باقری بیان کرد که در سال های گذشته بسیاری از آثار ارزشمند و مفید دانشگاه ها و کشور ثبت نمی شدند و این یک خلا در سطح ثبت آثار در کشور بود اما به همت مسئولین و دانشگاهیان امروز شاهد آن هستیم که ضمن اینکه آثار دانشگاه ها ثبت می شوند، از بزرگان و چهره های ماندگار دانشگاه ها نیز به پاس خدمات ارزشمند آنان برای دانشگاه و جامعه تقدیر و تشکر می گردد که این خود راه را برای حرکت های نوین در سطح کشور فراهم می کند.

سختمانی که به تاسیس موزه اختصاص داده شد در سال 1395 تغییر کاربری یافت و در اختیار آثار مفاحر و اسناد دانشگاه قرار داده شد. این ساختمان 550 متر مربع وسعت دارد و در 8 بخش راهروی ورودی، بخش دیداری و شنیداری، گالری1، اتاق مطبوعات، راهروی گذار، گالری2، اتاق مرکز و فروشگاه طراحی شده است. در بخش دیداری و شنیداری موزه فیلم ها و نماهنگ هایی نشان داده می شوند که در آن دانشگاه و مفاخر آن معرفی می شوند و همچنین در این بخش کارگاه های آموزشی برگذار می شوند.

با توجه به این امر که ساختمان موزه نسبتا کوچک است و فضای دانشگاه و بودجه آن ها محدود است اما آثار زیادی برای نمایش وجود دارند، تنها می توانند آثار محدودی را برای نمایش به عموم بگذارند بنابر این برای این که تمامی آن ها دیده شوند به صورت دوره ای و در فواصل مختلف این اشیا تغییر می کنند.

سید محمد بهشتی بیان کرد که: تعداد زیادی دانشگاه در ایران وجود دارد که همه دارای کلاس و آزمایشگاه هستند، اما هیچ یک از آن ها موزه ندارند، اما باید گفت که آیا می توان موزه نداشت و همچنان دانشگاه بود؟ بنابراین از نظر من بسیار ضروری است که از اهمیت موزه غافل نباشیم.

منبع: الی گشت

به "موزه دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید