عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: اگر به خودروسازان یاری نشود، ورشکست می شوند

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، قیمت خودروهای ساخت داخل در یکی دو سال گذشته به شدت افزایش یافته است. واردات خودرو خارجی به ایران ممنوع است و دو خودروساز ایران از دولت یارانه می گیرند؛ بااین حال آنها همچنان زیان می دهند. رقم زیان دو شرکت ایران خودرو و سایپا فرق دارد. خودروسازان این رقم را حدود 30 تا 40 هزار میلیارد تومان عنوان می نمایند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: اگر به خودروسازان یاری نشود، ورشکست می شوند

در آخرین اظهار نظر، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، گفته است که زیان انباشته ایران خودرو و سایپا به 85 هزار میلیارد تومان رسیده است! نکته جالب اینکه 85 هزار میلیارد تومان معادل 2 سال یارانه نقدی ای است که دولت ایران به 76 میلیون نفر از مردم خود می پردازد. بعلاوه مقدار زیان این دو خودروساز 8.5 برابر عایدی نفتی ایران در سال 99 است. آنگونه که وزیر اقتصاد گفته بود، در سال 99 عایدی فروش نفت ایران 10 هزار میلیارد تومان بوده و زیان دو خودروساز کشور، 85 هزار میلیارد تومان!

حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره افزایش قیمت خودرو گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس به صورت مستمر بر لزوم واردات مدیریت شده خودرو به منظور تنظیم بازار و تأمین احتیاج جامعه تأکید دارد، زیرا فراوری و عرضه خودرو از تقاضای بازار بسیار کمتر است و این کمبود باید به وسیله واردات رفع گردد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی درمورد قیمت خودرو، اضافه نمود: بر اساس اسناد و صورت های اقتصادی و حسابرسی، در حال حاضر خودروسازان حدود 85 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و اگر به آنها یاری نگردد، ورشکسته خواهند شد و سهامداران حقیقی و حقوقی آنها دچار مشکل می شوند.

وی با بیان اینکه هرچند باید از فراوری داخل حمایت کرد، اما باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که نباید هزینه های سربار و مازاد خودروسازان به مردم تحمیل گردد، اضافه نمود: خودرو داخلی باید با قیمت های منصفانه به دست مصرف نماینده اصلی برسد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: راه حل برای جبران زیان انباشته خودروسازان وجود دارد؛ نخست افزایش قیمت که دولت این راستا را انتخاب کرد و دومین راه حل کاهش هزینه های تمام شده خودروسازان است.

وی توضیح داد: از آنجا که کاهش قیمت تمام شده فراوری خودرو ضرورت است، مقرر شد کمیته ای متشکل از کمیسیون صنایع و معادن مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور آنالیز هزینه تمام شده خودرو تشکیل و راه حلهای کاهش قیمت تمام شده فراوری خودرو معین گردد تا خودرو با قیمت ارزان به دست مصرف نماینده برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت در پی افزایش قیمت خودرو، یادآور شد: وزیر صمت در این جلسه اعلام کرد که اجازه افزایش قیمت خودرو منوط به کاهش 15 درصدی هزینه تمام شده فراوری خودرو است.

فیروزی اضافه نمود: هرچند قیمت خودرو افزایش یافته است، اما خودروسازان باید به این موضوع توجه نمایند که این رشد قیمتی نباید شامل حواله داران خودرو گردد و این افراد نباید مشمول افزایش قیمت شوند. بعلاوه خودروسازان تسهیلاتی مانند فروش اقساطی خودرو را برای سایر مصرف نمایندگان در نظر گیرند تا قدرت خرید مردم برای تأمین خودرو افزایش یابد.

آگهی های خرید و فروش خودرو

***

شما می توانید اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ آریابلاگ مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: اگر به خودروسازان یاری نشود، ورشکست می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: اگر به خودروسازان یاری نشود، ورشکست می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید