شب آهنگی؛ تاک شویی که شوخی هایش وایرال شده است

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، این روزها یکی از راه های بهتر دیدن شدن برنامه ها و سریال های تولیدی، وایرال کردن بخش هایی از آن در فضای مجازی است، تا به صورت رایگان تبلیغی برای برنامه صورت گرفته و مخاطب به دیدن آن ها ترغیب شود. اگر سری به اینستاگرام بزنید، حتما گوشه هایی از برنامه ها مصاحبه محور را هم خواهید دید که شوخی ها و گاه حرف های احساسی میهمانان تا مدتی با بازخوردهای فراوان در صفحات مختلف، دست به دست می شود. یکی از پر مخاطب ترین تاک شو های این روزها، برنامه شب آهنگی با اجرای حامد آهنگی، در پلتفرم فیلم نت است. فعلا این شو تنها برنامه مصاحبه محور در شبکه نمایش خانگی است، اما از روزهای ابتدایی ساخت و پخش، شب آهنگی رقبای مهمی داشت. ایده ها و ساختار این تاک شو، نو نیست و کپی برداری از نمونه های خارجی است، اما حامد آهنگی به عنوان مجری و کارگردان آن توانسته مخاطبان خود را تا حدودی راضی کند. این برنامه ضعف های عمده و نقاط قوت مورد توجه ای دارد که در ادامه مروری بر آن ها خواهیم داشت.

شب آهنگی؛ تاک شویی که شوخی هایش وایرال شده است

ساختار و پیشینه

در این دو سال اخیر که پلتفرم های شبکه نمایش خانگی، تبدیل به یکی از اعضای جدا نشدنی سبد فرهنگی خانواده های ایرانی شده است، در کنار سریال ها، رئالیتی شو ها و برنامه های مصاحبه محور هم بیشتر در مرکز توجه قرارگرفتند. از پاییز سال 99 که دو پلتفرم اصلی، یعنی فیلیمو و نماوا، همکاری مشترک خود را قطع و وارد فاز رقابتی شدند، یکی از اصلی ترین هدف گذاری های آنها، سرمایه گذاری بر روی چهره های شناخته شده و پولساز برای ساخت برنامه های مصاحبه محور بود. البته این تلاش ها در نهایت با کپی برداری از نمونه های خارجی و ترکیب ساختار و ظاهر چند برنامه پیروز تلویزیونی در سطح دنیای به نتیجه می رسید.

جنجال ها و تبلیغاتی که برای آغاز برنامه هم رفیق با اجرا و کارگردانی شهاب حسینی، در همان روزها در رسانه ها به وجود آمده بود، هنوز هم در فکر مخاطب به جای مانده است. پس از آن هم برنامه های دیگری به نام پیشگو با چهره پولسازی مانند پژمان جمشیدی ساخته شد. البته پیشینه اصلی این نوع برنامه ها به سال ها پیش در تلویزیون و سبکی که رضا رشیدپور وارد برنامه سازی کرد برمی شود، اما پلتفرم ها به دلیل اینکه محدودیت های کمتری نسبت به رسانه ملی در انتخاب میهمانان و ممیزی ها داشتند، برای میزبان و میهمان شرایط مساعدتری را ایجاد می کردند. در این تاک شو ها معمولا سعی می شد سوالات تکراری پرسیده نشود و حتما با میهمان که چهره ای شناخته شده بود، بازی و شوخی هم صورت گیرد تا جو برنامه کسالت بار نشود.

اما در میان پلتفرم های نوظهور، فیلمنت که پیش از فیلیمو و نماوا کار رسمی خود را آغاز کرده بود، از سال 1400 وارد بازار رقابت شد. البته این پلتفرم هنوز اصرار و ظرفیتی بر تولید پشت سرهم سریال و برنامه ندارد، اما دومین تولید مستقل آن در اوایل سال گذشته و در زمانی که هم رفیق رو به اتمام بود و پیشگو تازه پا گرفته بود، با نام شب آهنگی در قالب یک تاک شو کمدی پخش خود را آغاز کرد. حضور همچین برنامه ای با ساختاری طنز که با میهمانان شوخی می کند، در میان برنامه های پلتفرم ها به شدت احساس می شد. از سوی دیگر توقف خندوانه در یک بازه زمانی و اتمام تاک شوی دورهمی در تلویزیون که با ساختاری مشابه برای سرگرمی مخاطب ساخته می شدند، شب آهنگی را با کمدی و شوخی هایی که به همراه داشت، در مرکز توجه قرارداد. این را هم نباید فراموش کرد، در شرایطی که همه برنامه ها و سریال های پلتفرم ها با داشتن حق اشتراک و صرف هزینه قابل مشاهده هستند، شب آهنگی رایگان هم در فیلمنت و هم در یوتیوب قابل دسترسی است.

حالا دو فصل و 18 قسمت از این برنامه منتشر شده و اگر حتی مخاطب آن نباشید، حتما بخش های کوتاهی از آن را در اینستاگرام دیده اید یا در جریان حاشیه هایش قرارگرفته اید. شب آهنگی با اجرا و کارگردانی حامد آهگی ساخته می شود. آهنگی فعالیت در حوزه اجرا را از ابتدای دهه نود و در برنامه های زنده و استیج های مشهور جزیره کیش آغاز کرد و با حضور در برنامه خنداونه به عنوان استندآپ کمدین، به معروفیت رسید. او در بازار رقابت میان پژمان جمشیدی و شهاب حسینی، در حالی که چندان شناخته شده نبود پا به عرصه اجرای تاک شو گذاشت. البته او در کنار خود مهدی مظلومی را به عنوان کارگردان تلویزیونی دارد که سال ها پیش یکی از کارگردانان پرکار تلویزیون بود و این همکاری توانسته به نفع برنامه حامد آهنگی در پلتفرم فیلمنت باشد.

نقاط قوت

اینکه فاصله میان مخاطب و بازیگران و چهره های شناخته شده به واسطه حضور زنده او در یک برنامه مصاحبه محور شکسته شود، یکی از اتفاقات مثبت در دنیای سینما و تلویزیون است. روشی که در تمام شبکه های مشهور و پربیننده دنیا، از آن استفاده می شود و بسیار هم مورد استقبال قرار می گیرد. در این میان اگر شوخی و بازی هم چاشنی این مصاحبه شود، در جذب مخاطب بسیار کمک می کند. برخی از میهمانانی که جلوی حامد آهنکی در این برنامه تا به حال نشسته اند، با موج شوخی های مجری بسیار خوب کنار آمده اند و این برنامه را مجذوب کننده کرده. شوخی هایی مثل دوبله همزمان یک فیلم، سوالات اطلاعات عمومی، آنالیز صفحه اینستاگرام میهمان و نوشیدن یا خوردن یک خوراکی بدمزه برای تنبیه در باخت بازی که انجام می دهند. آهنگی و اتاق فکر برنامه، هرکدام از این بخش ها را از برنامه های مشهور تلویزیونی خارجی کپی کرده اند و در استفاده از آنها هم پیروز عمل می کنند.

تعامل با تماشاچی در استودیو هم که به واسطه ساخت خندوانه وارد ساختار همیشگی برنامه های ایرانی شده، یکی دیگر از نقاط قوت شب آهنگی است. البته این برنامه تعامل را به سوی شوخی و بازی هایی برده که خود شرکت کننده و مخاطب داخل خانه، علاوه بر سرگرمی، گاهی به شدت خنده و شادی را تجربه می کنند. معمولا واکنش های خود آهنگی هم در برابر گیج بازی های شرکت کننده ها بسیار موردتوجه قرار می گیرد. تکه پرانی های و شوخی های لفظی که حامد آهنگی در تقابل با شرکت کننده دارد هم بخش حضور تماشاچی بر روی استج را دیدنی تر کرده.

نقاط ضعف

اگر از ساختار ظاهری و سبک چیدمان استودیو ضبط برنامه که کاملا بدون هیچ خلاقیتی کپی شده، بگذریم، باید گفت که واقعیت این است که حامد آهنگی را نمی توان در رده کمدین های برتر قرار داد. او بیشتر در تلاش برای خلق شرایط طنز است که گاهی هم به دلیل همکاری نکردن برخی میهمانان مدام این تلاش ها با شکست روبرو می شود. اگر آهنگی را روی استج یک برنامه زنده در جزیره کیش در نظر بگیرید که همین شوخی ها را با میهمانان گاه سرشناس و گاهی کمتر شناخته شده انجام می دهد، شاید مخاطب در آن شرایط به کارهای او بخندد، اما اینکه در زمانی حدود 70 تا 80 دقیقه یک مخاطب از داخل خانه بخواهد به تمام کارهای این کمدین بخندد، کار سختی است. حامد آهنگی در واقع مرز میان لودگی و طنز را گاهی گم می کند و این معمولا ریتم برنامه را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

شاید نقطه ضعف قبلی که گفتیم یک دلیل بزرگ هم داشته باشد و آن انتخاب اشتباه برخی میهمانان است. مثلا آدمهایی مثل سیاوش طهمورث، محمد معتمدی، مریم امیرجلالی و… چهره هایی هستند که چندان شوخی کردن با آنها جواب نمی دهد. اما آهنگی بازهم اصرار دارد با روشی که با نعیمه نظام دوست جلو رفته با این چهره ها هم راه بیاید. البته که اول از میهان سوال می شود که تا چه حد جنبه دارد، اما برخی از افراد ذاتا از نظر همکاری در شوخی، نفوذ ناپذیر هستند. بنابراین انتخاب میهمانان اشتباه در این قسمت های پخش شده، گاهی ضربه های بزرگی به بدنه برنامه زده است. از سوی دیگر هنوز چهره ای جنجالی که کمتر در برنامه های تاک شو حضور داشته باشد به این برنامه دعوت نشده. همین هم سطح توقع مخاطب را تا حد زیادی نزول می دهد و شب آهنگی را به تاک شوی معمولی تبدیل کرده.

یکی از بخش هایی که در این برنامه از قسمت های اول تا آخرین قسمت همیشه بدون تغییر وجود داشته، مسابقه خوانندگی است که میان شرکت کننده ها برگزار می شود. سه تماشاچی به طور تصادفی انتخاب و در انتهای برنامه متن شعری که در مدتی کوتاه تمرین کرده اند را همراه با گروه موسیقی حاضر در سالن اجرا می کنند. شاید اگر از دید کمدی به این بخش نگاه کنیم اتفاق جالبی است و گاهی هم بسیار مورد توجه قرار می گیرد، اما این بخش بیش از هرچیز خاطره مضحکه کردن های مهران مدیری در مجموعه دورهمی را زنده می کند. مدیری تماشاچی را روی سن می آورد سوالات عمومی سخت می پرسید و بعد آنها را مورد تمسخر قرار می داد که چرا کتاب نمی خوانند. حالا حامد آهنگی عموما مردان میان سال شهرستانی را به روی استیج می آورد و از آنها می خواهد ترانه ای را بخوانند. خود آهنگی هم با حرکاتی گاه اغراق آمیز واکنش هایی را در برابر اجراهای آنها نشان می دهد و خوانندگی فاجعه آنها را مورد تمسخر قرار می دهد. در آخر هم از آنها عذرخواهی می کند و از سوی حامی برنامه مبلغی در حدود 500 هزار تا یک میلیون تومان به آنها می دهد. اتفاقی که شاید از سوی برخی رسانه ها و مخاطبان جالب و خنده دار باشد اما اگر به چهره شرکت کننده ها دقیق تر نگاه کنید، یک موقعیت آبزورد را برای کسب جایزه می بینید که اصلا خنده دار نیست. وقتی این موضوع وجه بدتری پیدا می کند که معمولا خوانندگی این افراد وایرال هم می شود.

منبع: دیجیکالا مگ

به "شب آهنگی؛ تاک شویی که شوخی هایش وایرال شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب آهنگی؛ تاک شویی که شوخی هایش وایرال شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید