سفر با هواپیما ، نکات مهم در خصوص هواپیماها و طرز کار آن ها
به گزارش وبلاگ آریابلاگ، سفر با هواپیما یکی از معمول ترین و محبوب ترین انواع سفر است اما در عین حال یکی از ترسناک ترین ها هم به شمار می روند. بعضی از مردم به شدت از سفر با هواپیما وحشت دارند و بعضی نیز همواره با شک و تردید و نگرانی سوار آن می شوند. اما هواپیماها از زمان برادران رایت (یا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم آلبرتو سانتوس، مخترع برزیلی وسیله پرواز) بسیار تغییر نموده اند. ابتکارات اولیه برای ساختن دستگاه پرواز ساخته از چوب و پارچه، داستانی کاملا متفاوت با هواپیماهای بویینگ امروزی دارند. با پیشرفت های مداوم در تکنولوژی هوا فضا، دانستن تمام کارهای فوق العاده ای که هواپیماهای امروزی قادر به انجام آن ها و چیزهایی که قادر به مقاومت در برابر آن ها هستند بسیار سخت است. در مطلب پیش رو، دانستنی ها جالب درباره هواپیماها و سفر با آن ها را در اختیار شما می گذاریم و انواع هواپیما و طرز کار آن را برایتان توضیح می دهیم. اگر از سفر با هواپیما ترس دارید یا اطلاعات کافی در خصوص آن ها ندارید، این مطلب خبرنگاران، برای شما ایده آل است و حتما باید قبل از سفر با هواپیما آن را بخوانید. با ما همراه باشید.
هواپیماها طوری طراحی شده اند تا در برابر اصابت صاعقه مقاومت نمایند
هواپیماها طوری طراحی شده که بدون هیچ مسئله ای در معرض اصابت صاعقه باشند و اتفاقا اغلب مورد اصابت آن قرار می گیرند. طبق برآوردها هر هواپیما سالی یک بار یا در هر 1000 ساعت پرواز یک بار مورد اصابت صاعقه واقع می شود. اما با این وجود از سال 1963 هیچ هواپیمایی به دلیل برخورد صاعقه سقوط ننموده است. این استقامت در برابر صاعقه به دلیل مهندسی دقیق هواپیماهای تازه است که به صاعقه اجازه می دهد از بدنه هواپیما عبور کند و بدون به جا گذاشتن هیچ گونه خسارتی از آن خارج شود که این مورد از دانستنی ها جالب درباره هواپیماها می باشد.
هیچ کدام از صندلی های هواپیما از سایر صندلی ها ایمن تر نیست
طبق اعلام سازمان هواپیمایی دولت آمریکا، هیچ کدام از صندلی های هواپیما از سایر صندلی ها ایمن تر نیست. با این وجود در یکی از مطالعات اخیر مجله تایم روی حوادث هواپیمایی نتیجه گیری شده که صندلی های میانی ردیف های آخر هواپیما کمترین درجه مرگ آور بودن را در تاریخ حوادث هواپیمایی داشته اند. تحقیقات آن ها آشکار کرد که طی حوادث هواپیمایی، صندلی های یک سوم عقب هواپیما 32 درصد مرگ آفرینی داشته اند، در حالی که صندلی های ردیف های میانی 39 درصد و صندلی های یک سوم جلویی هواپیما 38 درصد مرگ آور بوده اند. با این وجود، آنقدر امکان های متفاوتی برای به وقوع پیوستن حوادث گوناگون وجود دارد که غیر ممکن است بدانیم برای جان سالم به در بردن از یک حادثه هوایی، بهتر است کجا بنشینیم و البته سقوط هواپیما و حوادث هوایی دیگر در سفر با هواپیما به ندرت اتفاق می افتند.
برخی هواپیماها دارای اتاق خواب های مخفی برای خدمه پرواز هستند
در پروازهای خیلی طولانی امکان دارد خدمه پرواز، روزانه 16 ساعت کار نمایند. برای یاری به غلبه بر خستگی در برخی هواپیماها مانند بوئینگ 777 و دریم لاینرز 787، اتاق خواب های کوچکی تعبیه شده که خدمه پرواز بتوانند کمی استراحت نمایند و چشم برهم بگذارند. راه رسیدن به اتاق خواب ها معمولا از طریق یک پلکان مخفی است که به یک اتاق در طبقه بالاتر با سقف کوتاه، شش تا ده تختخواب، یک حمام و گاهی لوازم تفریحی ختم می شود. این مورد هر چه بیشتر شما را با انواع هواپیما و طرز کار آن آشنا می سازد.
لاستیک چرخ هواپیما طوری طراحی شده است که نترکد
لاستیک های چرخ های هواپیماها طوری طراحی شده که بتوانند وزن های فوق العاده بالا (مثلا 38 تن) را تحمل نمایند و تا قبل از زمان تعویض روکش، بیشتر از 500 بار در سرعت 170 مایل در ساعت (حدود 280 کیلومتر در ساعت) به زمین برخورد نمایند. بعلاوه لاستیک های چرخ های هواپیماها را می توان تا 200 پاوند در اینچ مربع پر باد کرد که تقریبا شش برابر فشاریست که در لاستیک چرخ یک ماشین استفاده می شود. اگر یک هواپیما احتیاج به لاستیک چرخ تازه داشته باشد، خدمه زمینی فرودگاه به آسانی از طریق جک، هواپیما را بالا می برند و کار تعویض لاستیک را انجام می دهند دقیقا مانند کاری که برای تعویض لاستیک یک ماشین انجام می شود.
چرا خدمه پرواز در هنگام به زمین نشستن هواپیما، نور کابین را کم می نمایند
شب ها در هنگام به زمین نشستن هواپیما، خدمه پرواز نور هواپیما را کم می نمایند. چرا؟! به این دلیل که اگر به فرض محال مسئله ای در به زمین نشستن هواپیما در زمان سفر با هواپیما به وجود بیاید و لازم باشد که مسافران به سرعت هواپیما را ترک نمایند، چشم های آن ها از قبل با تاریکی درون کابین تطبیق پیدا کند. کریس کوک خلبان برای ما این گونه شرح داده است: تصور کنید در یک اتاق ناشناخته با چراغ های روشن هستید که پر از موانع مختلف است و ناگهان کسی چراغ اتاق را خاموش می نماید و از شما می خواهد که به سرعت از اتاق خارج شوید.بعلاوه مهمانداران معمولا در هنگام به زمین نشستن هواپیما از مسافران در خواست می نمایند که کرکره پنجره های نزدیک به خود را کنار بزنند تا بتوانند در موقع اضطراری بیرون هواپیما را ببینند و تشخیص بدهند که کدام سمت هواپیما برای پیاده شدن ایمن تر است.
هواپیما برای ادامه پرواز به هر دو موتور احتیاج ندارد
تصور این که یکی از موتورهای هواپیما در میانه سفر با هواپیما صداهای وحشتناکی از خود به بیرون بدهد، بسیار ترسناک است. اما هر هواپیمایی می تواند در کمال امنیت و تنها با یک موتور پرواز کند. ادامه کار با نصف قدرت موتوری، مصرف سوخت هواپیما را افزایش می دهد و ممکن است باعث کاهش محدوده پرواز هواپیما شود. اما طبق گزارش مجله مکانیک های محبوب ، هواپیماها برای سالم ماندن در چنین شرایطی، طراحی و آزمایش شده اند. همه هواپیماهایی که برای پروازهای طولانی طراحی و ساخته شده، بخصوص آن هایی که می بایست روی اقیانوس ها یا منطقه ها غیر مسکونی مانند قطب شمال پرواز نمایند، می بایست از طریق سازمان هوایی آمریکا برای انجام پروازهای طولانی و سخت تضمین شوند یا در واقع گواهی مخصوصی به نام ETOPS داشته باشند که نشان می دهد چقدر و چه مدت می توانند تنها با یک موتور پرواز نمایند. برای مثال هواپیمای بویینگ دریم لاینر دارای گواهی ETOPS-330 می باشد. این گواهی به این معنی است که این هواپیما می توانند 330 دقیقه (به عبارتی پنج ساعت و نیم) تنها با یک موتور پرواز کند. در حقیقت بیشتر هواپیماها می توانند به یاری چیزی به نام glide ratio (نسبت مسافت طی شده به هرپای فرود با هواپیمای بی موتور) در مسافت های بسیار طولانی بدون هیچ موتوری پرواز نمایند. به دلیل مهندسی دقیق هوانوردی یک بویینگ 747 می تواند بدون موتور در حدود دو مایل در 1000 پا بالاتر از سطح زمین پرواز کند. این اندازه معمولا بیشتر از زمان مورد احتیاج برای سالم رساندن مسافران به زمین است. این مورد از دانستنی ها جالب درباره هواپیماها می باشد.
چرا در قسمت حمام و توالت هواپیما جاسیگاری وجود دارد
در بخش انواع هواپیما و طرز کار آن آمده که سازمان هواپیمایی آمریکا سال ها پیش سیگار کشیدن در هواپیماها را ممنوع اعلام نموده است. اما مسافران تیزبین و نکته سنج می دانند که هنوز در قسمت حمام و توالت هواپیما جاسیگاری وجود دارد. دلیل آن این است که شرکت های هوایی و البته کسانی که هواپیماها را طراحی می نمایند، معتقدند با وجود سیاست ممنوعیت سیگار کشیدن و هزاران تابلو سیگار کشیدن ممنوع که به طور واضح در همه جای کابین هواپیما نصب شده، زمانی می رسد که یک فرد سیگاری احساس احتیاج پیدا می نماید و تصمیم می گیرد یک سیگار روشن کند. آن ها امیدوارند که اگر کسی تصمیم گرفت قوانین ضد سیگار کشیدن را زیر پا بگذارد، این کار را در فضای بسته و محدود حمام و توالت هواپیما انجام دهد و ته سیگار خود را به جای امنی بیاندازد نه در سطل آشغال کابین هواپیما که ممکن است زمینه ساز یک آتش سوزی بزرگ شود. اما در هر صورت حتی اگر در داخل حمام و توالت هواپیما سیگار بکشید، می بایست جریمه بسیار سنگینی بپردازید.
آن سوراخ بسیار ریز روی پنجره هواپیما چیست و چه کاری انجام می دهد
این سوراخ ریز، کار تعدیل و تنظیم کردن فشار هوای درون هواپیما را انجام می دهد. بیشتر پنجره های هواپیماها از سه قطعه آکریلیک ساخته شده اند. پنجره بیرونی دقیقا کاری را انجام می دهد که از آن انتظار می رود : حفاظت مسافران از باد و باران و عوامل طبیعی دیگر و بعلاوه حفظ فشار هواپیما. اگر به فرض محال اتفاقی برای این لایه بیرونی پنجره بیفتد، دومین لایه پنجره به عنوان یک لایه ایمنی محافظ عمل می نماید. آن سوراخ ریز به همین دلیل روی پنجره داخلی هواپیما تعبیه شده تا فشار هوا را تعدیل و تنظیم کند تا لایه میانی پنجره تا زمانی که به آن احتیاج پیدا می شود سالم و بی خطر باقی بماند.
چرا غذای داخل هواپیما اینقدر بدمزه است
در بخش دانستنی ها جالب درباره هواپیماها امده که غذای هواپیما آوازه بدی دارد. اما این بدمزگی به خاطر خود غذا نیست. مقصر اصلی خود هواپیماست. در تحقیق سال 2015 دانشگاه کرنل که از طریق مجله تایم گزارش شده، نتیجه گیری شد که در حقیقت این محیط داخل یک هواپیماست که طعم غذا و نوشیدنی را تغییر می دهد. برای مثال طعم شیرین مواد شیرین کمتر می شود و غذاهای نمکی شورتر می شوند. البته هوای خشک داخل کابین هواپیما هم بی تاثیر نیست. به طوری که رطوبت کم کابین باعث بد شدن مزه و بوی غذا و در نتیجه بی مزه شدن غذاهای داخل هواپیما می شود. براساس تحقیقی که در سال 2010 از طریق موسسه فرانهوفر در آلمان انجام شد، تشخیص مزه های شیرینی و شوری زمانی که در هوا در حال پرواز هستید، 30 درصد سخت تر است. دفعه بعدی که با هواپیما پرواز می کنید، غذا را کنار بگذارید و به جای آن یک لیوان آب گوجه میل کنید.
اطلاعاتی در خصوص ماسک های اکسیژن
در دستورالعمل ایمنی بیشتر پروازها، چگونگی استفاده از ماسک های اکسیژن ذکر می شود. این ماسک های اکسیژن زمانی که کابین هواپیما دچار کاهش ناگهانی فشار هوا می شود، استفاده می گردند. اما چیزی که مهمانداران به شما نمی گویند این است که این ماسک های اکسیژن تنها قادرند برای 15 دقیقه اکسیژن مورد احتیاج شما را تامین نمایند. این زمان به طور ترسناکی به نظر کوتاه می آید اما در حقیقت از کافی هم کافی تر است. به یاد داشته باشید، ماسک های اکسیژن زمانی از جعبه بالای سرتان پایین می افتند و در دسترستان قرار می گیرند که کابین هواپیما دچار افت فشار شده و این بعلاوه بدین معنی است که ارتفاع پرواز هواپیما نیز کاهش یافته است. براساس نظر متخصصان پرواز، خلبان در این شرایط ماسک اکسیژن خود را می پوشد و هواپیما را به ارتفاع زیر 10000 پا می رساند تا مسافران بتوانند به آسانی به طور نرمال و بدون احتیاج به ماسک اکسیژن تنفس نمایند. این فرود سریع خیلی کمتر از 15 دقیقه طول می کشد که به این معنی است که اکسیژن این ماسک ها برای حافظت از مسافران خیلی بیشتر از کافیست.
چرا هواپیماها دنباله سفید رنگ از خود در آسمان به جای می گذارند
در بخش انواع هواپیما و طرز کار آن آمده که آن خط های سفیدی که هواپیماها از خود در آسمان به جا می گذارند، به دلیل تراکم به وجود می آیند و contrail یا پسدمه نامیده می شوند. موتورهای هواپیما به دلیل فرایند اشتعال سوخت، بخار آبی خارج می نمایند که وقتی این بخار آب داغ از اگزوز خارج می شود و با هوای خنکی که در جو بالا وجود دارد برخورد می نماید، آن خط های سفید پف دار را به وجود می آورد. این اتفاق در واقع همان چیزی است که وقتی در هوای سرد بیرون، نفس داغ خود را بیرون می دهید اتفاق می افتد.
منبع: همگردی