زمان خود را بر چه اساسی تنظیم کنیم؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، مهمترین راهکار برنامه ریزی و اجرای درست آن است

کافیست یکسری نکات ساده و کاربردی را رعایت کنید تا پروژه ها را سر موقع انجام دهید. شما برای پیاده کردن هر برنامه با چالشی روبرو هستید که باید به خوبی آن را مدیریت کنید. در زمان انجام اینگونه پروژه ها، رفتارهای هیجانی شکل گرفته و کم کم جای خود را به اضطراب های لحظه ای می دهد و اینجاست که از لحاظ ذهنی و فیزیکی باید خود را آماده کنید.

زمان خود را بر چه اساسی تنظیم کنیم؟

با هر تاخیری که در کارتان باعث دیرکرد در تحویل گزارش و تکمیل نکردن وظیفه ای می گردد، باید خود را جریمه کنید. شما برای اینکه از پس کارهایتان در زمان مقرر بر بیایید، چه می کنید؟ در ادامه با وبلاگ آریابلاگ همراه باشید.

به یادداشت های ذهنی خود تکیه نکنید

ممکن است قدرت ذهنی و حافظه فوق العاده ای داشته باشید، ولی بازهم نباید انتظار داشته باشید همه چیز با جزئیات دقیقش در ذهنتان بماند. انبوه کارهایی که هرروز باید در دفتر کارمان انجام بدهیم، معمولاً ما را تحت فشار قرار می دهند.

هر پروژه یا پفراینده جدیدی که به میز کارتان رسید، نه تنها آن را به خاطر بسپارید و در فهرست وظایف ذهنی خود قرار دهید، بلکه برنامه آن را در تقویم خود علامت گذاری کنید. بنویسید چه وظایفی دارید و در چه تاریخی باید آن ها را تحویل دهید. شما با این کار یک نقشه کاری خواهید داشت که ترتیب وقوع همه چیز در آن مشخص شده است. بعلاوه بهتر است از اپلیکیشنهای یادآور وظایف بهره ببرید. به این ترتیب حتی اگر چیزی را در ذهنتان فراموش کنید، می توانید به تقویم قابل اعتماد خود رجوع کنید.

اکنون، برترین زمان است

اگر یک پروژه روی میز شما است، در صورت امکان همین حالا فوراً آن را انجام دهید. درست است که ما برای هر کاری یک زمان آغاز و خاتمه مشخص می کنیم؛ ولی دلیلی ندارد اگر مجبور نیستید، کاری را به تعویق بیندازید. به این ترتیب شما از برنامه زمانی خود جلو می افتید و یک زمان ذخیره به دست می آورید. اگر یک زمان دچار اشتباه شدید یا کار فوق العاده ای برایتان پیش آمد، می توانید بدون اینکه سایر برنامه های خود را جابجا کنید، با آسودگی خاطر از این وقت ذخیره شده بهره ببرید.

پروژه خود را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید

از اینکه یک پروژه بزرگ روی دستتان مانده است نترسید. در عوض پروژه های بزرگ را به بخش های کوچک تقسیم کنید. بعد برای هرکدام از این بخش ها زمان خاصی را مشخص کنید و کارها را پشت سر هم در زمان تعیینشان انجام دهید. وقتی هر بخش از کار را در زمان تعیین انجام دادید، احساس موفقیت خواهید داشت که باعث می گردد قدرت و انگیزه بیشتری برای ادامه بخش بعدی به دست بیاورید. به این ترتیب شما یک پروژه بزرگ را بدون اینکه مرعوب حجم آن شوید، به خاتمه رسانده اید.

کارهایتان را اضطراری ببینید، نه مهم

هنگامی که کارهایتان را در تقویمتان یادداشت و برنامه ریزی می کنید، با کاری آغاز کنید که نزدیک ترین زمان را به امروز شما دارد. ممکن است اولین کاری که زمان سررسید نزدیک تری دارد اهمیت کمتری نسبت به کارهای بعدی داشته باشد؛ ولی فرصتی که برای تکمیل آن دارید هم کمتر است. به هرحال شما باید همه این کارها را انجام دهید، پس از نزدیک ترین سررسید زمانی آغاز کنید.

اگر در خصوص کارهای مهم تر نگران هستید، سعی کنید کار فعلی را با سرعت بیشتری انجام دهید تا بتوانید وقت بیشتری برای کار مهم تر داشته باشید.

نگذارید چیزی مزاحم شما گردد

با وجود اینکه شما کنترل تقسیم پروژه ها، برنامه ریزی فعالیت ها و اولویت بندی وظایفتان را در دست دارید، ولی معمولاً پیش بینی و برنامه ریزی برای چیزهای که باعث حواس پرتی می شوند، کار آسانی نیست.

ممکن است زیاد مهم به نظر نرسد؛ ولی عواملی که باعث مزاحمت و حواس پرتی شما می شوند، سرعت شما را کند می نمایند. برای اجتناب از این اتفاق ،وظایف جدیدی را که به کارهای فعلیتان مربوط نیست و اهمیت چندانی هم ندارند، به کارمندان دیگر محول کنید. گوشی تان را سایلنت کنید و اینترنت آن را قطع کنید.

می توانید گاهی دفترتان را ترک کنید و برای استراحت بیرون بروید؛ ولی مراقب باشید این تردد حواس شما را از اصل کار پرت نکند و در فرایند کاریتان وقفه نیندازد.

منبع: الی گشت

به "زمان خود را بر چه اساسی تنظیم کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان خود را بر چه اساسی تنظیم کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید