راه چاره های خانگی برای دفع سنگ کلیه

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، بهترین ها: سنگ کلیه، شایع تر از آن است که فکرش را بکنید. دوازده درصد از جمعیت جهان، در مرحله ای از زندگی خود دچار سنگ کلیه می شوند. درد ناتوان کننده ای که همراه با این عارضه است دست کمی از کابوس های شبانه ندارد.

راه چاره های خانگی برای دفع سنگ کلیه

کسی که سنگ کلیه دارد، علاوه بر درد، دچار تکرر ادرار، خون در ادرار، تهوع و استفراغ می گردد. اگر شما هم دچار سنگ کلیه هستید و در پی راه چاره های خانگی و ساده برای رفع مشکل تان می شد پس با ما همراه باشید.

سنگ کلیه چیست؟

گاهی کلیه های ما ممکن است حاوی توده های ریز کریستالی باشند که به آن ها سنگ کلیه می گویند. این سنگ ها معمولا در کلیه ها قرار می گیرند، اما ممکن است در مجاری ادراری که شامل مثانه و میزنای نیز می گردد هم ایجاد شوند.

سنگ کلیه چگونه تشکیل می گردد؟

سنگ کلیه به دلیل مصرف ناکافی آب تشکیل می گردد. اگر شما کمتر از 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید، خودتان را در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار می دهید. اگر میزان آب و مایعات در بدن تان کم باشد، بدن نمی تواند اسید اوریک را رقیق نموده و در نتیجه، ادرارتان اسیدی تر می گردد.

افزایش اسیدیته ادرار منجر به تشکیل سنگ کلیه خواهد شد.اگر سنگ کلیه تان تشخیص داده شده باشد یا در خانواده تان سابقه عوارضی، چون بیماری کرون، عفونت مجاری ادراری، کلیه اسفنجی مدولاری و ... را داشته باشید، پس در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستید. بعضی از افراد نسبت به سایرین، مستعد سنگ کلیه اند.

ریسک فاکتور ها

سنگ کلیه بیشتر در سنین بین 20 و 50 سالگی روی می دهد. در ضمن مرد ها نسبت به زن ها بیشتر دچار سنگ کلیه می شوند. سایر ریسک فاکتور ها شامل موارد زیر می گردد:. سابقه خانوادگی سنگ کلیه. کم آب نوشیدن. چاقی. مصرف غذا هایی با گلوکز، نمک و پروتئین زیاد.

بیماری التهابی روده بعضی از دارو ها مانند دارو های ادرارآور، درمان HIV، دارو های ضد تشنج و آنتی اسید های کلسیمی نیز می توانند منجر به تشکیل سنگ کلیه شوند.افراد چاق یا دارای اضافه وزن نیز مستعد ابتلا به سنگ کلیه اند.

راه چاره های خانگی برای دفع سنگ کلیه

آب

همانطور که گفتیم، به میزان کافی آب ننوشیدن، اصلی ترین دلیل ایجاد سنگ کلیه است. نوشیدن آب یاری می کند تشکیل کریستال ها به تاخیر بیفتد و کلسیم و فسفر از کلیه ها دفع شوند. روزی 10 تا 12 لیوان آب بنوشید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ترکیبات بیواکتیو مانند سیترات است که به دفع سنگ کلیه یاری می نمایند. گوجه فرنگی می تواند به میزان زیادی از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری کند. یک تا دو بار در هفته دو عدد گوجه فرنگی را پوره نموده، یک قاشق مرباخوری آبلیمو به آن اضافه نموده و میل کنید.

آبلیمو

لیموترش سرشار از ویتامین C است. سیترات همانطور که گفتیم از تشکیل کریستال ها در کلیه پیشگیری نموده و با افزایش حجم ادرار از میزان اشباع آن کم می کند. به دو تا سه فنجان آب، یک قاشق غذاخوری آبلیمو و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه نموده و در طول روز چند بار بنوشید.

آب تربچه

مطالعات نشان می دهند مصرف آب تربچه، دفع کلسیم اگزالات را در ادرار افزایش می دهد و در ضمن به دفع کریستال هایی که ممکن است در کلیه ها تجمع نمایند یاری می کند. به میزان 100 میلی لیتر آب تربچه تهیه نموده و هر روز صبح ناشتا بنوشید. این کار را یک تا دو هفته انجام دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین نیز برای دفع سنگ کلیه مفید است، چون می تواند کریستال ها را کلیه ها دفع کند. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به یک لیوان آب گرم اضافه نموده و فورا بنوشید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید.

ریشه قاصدک

ریشه قاصدک دارای ترکیبات بیواکتیو است که به افزایش حجم ادرار و پیشگیری از تشکیل کریستال ها در کلیه یاری می نمایند. یک قاشق مرباخوری ریشه قاصدک را به مدت ده دقیقه در یک لیوان آب بجوشانید، صاف نموده و بنوشید. دو تا سه بار در روز این دمنوش را بنوشید.

هشدار: پیش از مصرف ریشه قاصدک با پزشک تان مشورت کنید، چون ممکن است با دارو های دیگر تداخل ایجاد کند.

عصاره گیاه دم اسبی

عصاره گیاه دم اسبی خاصیت ادرارآور دارد، یعنی حجم ادرار را افزایش می دهد. دو تا سه قاشق غذاخوری گیاه دم اسبی را به مدت 15 دقیقه در یک لیوان آب بجوشانید، صاف نموده و بنوشید. دو تا سه بار در روز این کار را انجام دهید.

هشدار: اگر دیابت دارید، کمبود پتاسیم یا کمبود تیامین دارید یا داروی قلب مصرف می کنید از گیاه دم اسبی استفاده نکنید.

خارخسک

مطالعات نشان می دهند گیاه خارخسک می تواند کریستال های کلسیم اگزالات را از کلیه ها دفع کند و در ضمن ادرارآور است. یک قاشق مرباخوری عصاره خارخسک را دم نموده، صاف کنید و بنوشید. دو تا سه بار در روز این دمنوش را بنوشید تا سنگ کلیه های تان دفع شوند.

برگ ریحان

برگ ریحان یکی از متداول ترین گیاهان در طب سنتی است. برگ ریحان خاصیت ادرارآور دارد و می تواند حجم ادرار را زیاد کند. در نتیجه سنگ ها راحت تر دفع خواهند شد. یک مشت برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش دم نموده و یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید. دو تا سه بار در روز دمنوش ریحان بنوشید.

رازیانه

دانه های رازیانه می توانند به خرد کردن کریستال هایی که در کلیه های تان شکل گرفته اند یاری نموده و آن ها را به وسیله ادرارتان از کلیه ها خارج نمایند. یک قاشق مرباخوری پودر دانه رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، خوب ترکیب نموده و بعد از خنک شدن بنوشید. به مدت دو هفته هر روز این نوشیدنی را مصرف کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب نیز حاوی اسید سیتریک است که می تواند به متلاشی کردن تجمع کلسیم یاری کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص را با 250 میلی لیتر آب ترکیب نموده و چند بار طی روز بنوشید. بهتر است این ترکیب را قبل از غذا مصرف کنید.

عصاره جوانه گندم

جوانه گندم حاوی ترکیباتی است که فراوری ادرار را افزایش می دهند، در نتیجه سنگ ها راحت تر عبور نموده و احتمال تشکیل مجدد سنگ ها نیز کاهش می یابد. جوانه گندم دارای آنتی اکسیدان های زیادی نیز می باشد که به پاکسازی مجاری ادرار از مواد معدنی و نمک نیز یاری می کند. عصاره جوانه گندم خالص را هر روز بنوشید.

آب کرفس

کرفس دارای آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی است که فراوری ادرار را افزایش می دهند. افزودن دانه های کرفس به غذا به طور منظم می تواند احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش بدهد. یک یا دو عدد ساقه کرفس را با آب ترکیب نموده و آب کرفس بگیرید. هر روز آب کرفس بنوشید تا علائم تان رفع شوند.

عصاره لوبیا قرمز

لوبیا قرمز دارای منیزیم فراوانی است. منیزیم به دفع سنگ کلیه یاری می کند. یکی از راه های مصرف لوبیا قرمز برای دفع سنگ کلیه این است که غلاف یا پوست لوبیا قرمز را جدا نموده و غلاف ها را تقریبا 5 تا 6 ساعت بجوشانید. سپس مایع حاصل را صاف نموده و طی روز مصرف کنید.

روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون فرابکر، روغنی بسیار غنی است که می تواند با نرم کردن مجاری ادرار، عبور سنگ ها را آسان تر کند. صبح ناشتا و آخر شب مقداری روغن زیتون فرابکر بخورید.

آب انار

خاصیت قابض و آنتی اکسیدانی انار می تواند احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش داده و عبور آن ها را ساده تر کند. آب انار حاوی ترکیباتی است که اسیدیته ادرار را کم می نمایند، در نتیجه شرایط برای تشکیل سنگ، سخت خواهد شد. خودتان در خانه آب انار تهیه نموده و طی روز بنوشید.

وزن کم کنید

وزن سالم همراه با یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل مواد مغذی و فیبر کافیست می تواند تا حدود بسیار زیادی احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش بدهد و یا به دفع آن ها یاری کند. نوشیدنی های گازدار و کافئین دار و یا الکلی همگی می توانند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش بدهند. در ضمن غذا های پر از قند و نمک و چربی نیز منجر به تشکیل سنگ کلیه می شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

گاهی عارضه سنگ کلیه می تواند طولانی تر از آنچه انتظار می رود بگردد و درد و ناراحتی زیادی ایجاد کند. در چنین مواردی، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر سنگ ها در مجاری ادرار گیر نموده باشند می توانند درد های بسیار شدیدی ایجاد نمایند و احتیاج به عمل جراحی، حتمی است.

سایر علائمی که نشان می دهند باید زودتر به پزشک مراجعه کنید شامل استفراغ، خون در ادرار، کدر بودن ادرار، احساس ضعف و خستگی، تب و لرز، درد هنگام ادرار کردن، از دست دادن هوشیاری و درد در قسمت پایین شکم و در ناحیه تناسلی می باشد که بیش از چهار هفته ادامه دار شده است.

منابع: stylecraze ،medicalnewstoday ،mymed

منبع: زندگی روز

به "راه چاره های خانگی برای دفع سنگ کلیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره های خانگی برای دفع سنگ کلیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید