تصاویری زیبا از لباس عروس سنتی در کشورهای مختلف جهان!

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، ازدواج مرحله ای مهم و تاثیرگذار در زندگی هر فرد است و در جوامع مختلف هم آداب و رسوم و سنت های مختلفی برای مراسم ازدواج و عروسی وجود دارد. در میان تمام این رسم و رسوم ها، لباس عروس نمود بیشتری دارد و در هر کشور می توان با لباس های سنتی فراوانی روبرو شد که بازتابی از فرهنگ مردمان آن کشور هستند. در این مطلب قصد داریم لباس عروس سنتی چندین کشور جهان را به شما معرفی کنیم و بگوییم که عروس های سرتاسر جهان در روز ازدواجشان چه لباسی به تن می نمایند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تصاویری زیبا از لباس عروس سنتی در کشورهای مختلف جهان!

هند

مراسم ازدواج در هند بسیار مفصل است و همان طور که احتمالا در فیلم ها دیده اید آداب و رسوم خاصی دارد. لباس عروس در هند به رنگ های صورتی یا قرمز است که نماد شانس و خوشبختی است. علاوه بر این از سر تا پای عروس با 16 زیورآلات و اشیاء تزیینی آراسته می گردد که در نهایت یک عروس سنتی هندی را به وجود می آورد. زنان هندی پس از ازدواج خال سرخی وسط پیشانی قرار می دهند که به نوعی نقش حلقه ازدواج را ایفا می نماید.

چین

لباس عروس در چین به هیچ وجه نباید رنگ های مشکی، آبی یا خاکستری باشد چون این باور وجود دارد که این سه رنگ غم و بدیمنی را وارد زندگی زوج جوان می نمایند. از بین تمام رنگ ها قرمز و سفید متداول ترین رنگ ها برای این لباس هستند و نماد عشق و محبت و خوشبختی هستند.

بلغارستان

ریبنوو نام شهری کوچک در بلغارستان است که به خاطر رسم و رسوم خاص و عجیب عروسی اش شهرتی جهانی پیدا نموده است. یکی از رسوم خاص این منطقه در هنگام برگزاری مراسم ازدواج سفید کردن صورت عروس است. صورت عروس به وسیله زنان خانواده داماد با رنگ سفید نقاشی می گردد و بعد با پولک های رنگارنگ تزیین می گردد.

لباس عروس در ژاپن

حتما با کیمونوهای ژاپنی آشنا هستید. این لباس های بلند بخشی مهم از فرهنگ ژاپنی محسوب می گردد و لباس عروس ژاپن هم در واقع یک کیمونوی خاص است. کیمونوی عروس کاملا سفید است که سمبل و نماد پاکی و معصومیت است، اما در مراسم های بعدی این کیمونو به رنگ قرمز تغییر می نماید که نماد شانس و خوشبختی است. عروس ژاپنی روی کیمونوی سفیدش ردایی ابریشمی به نام اوچیکاکه می پوشد که با طرح های گل نقش های زیبا تزیین شده است.

اندونزی

کشور اندونزی از بیش از 17000 جزیره تشکیل شده و هر منطقه آداب و رسوم و لباس عروس خاص خود را دارد. با این حال، بیشتر لباس های سنتی به رنگ های تند و شاد با طرح ها و نقش های گل و … ست. علاوه بر این، عروس های اندونزی همراه با این لباس زیورآلات زیاد و طلایی به خود می آویزند. البته در سال های اخیر لباس عروس سفید به ویژه در شهرهای بزرگ اندونزی جایگزین شده و بسیاری از عروس ها از این لباس استفاده می نمایند.

لباس عروس در پرو

این لباس در منطقه ها مختلف کشور پرو هم آداب و رسوم خاص خود را دارد. اما به طور مثال در منطقه لیما کشور پرو، لباس عروس به رنگ های سرخ و مشکی است و روی لباس هم با تورهای و لایه های پارچه تزیین می گردد.

لباس عروس در خاکاس روسیه

خاکاس (KHAKAS) نام قومی ترک زبان است که در روسیه و در منطقه خودمختار خاکاسیا در جنوب سیبری زندگی می نمایند و آداب و رسوم خاصی برای مراسم ازدواج دارند. این لباس در خاکاس به علت شرایط جوی و آب و هوای سرد با بسیاری از منطقه ها جهان تفاوت دارد و از یک کلاه پشمی، یک کت خز سنگین و گرم تشکیل می گردد تا در آب و هوای سرد عروس را گرم نگه دارد.

مراکش

لباس عروس سنتی در کشور مراکش از یک لباس زنانه بلند به نام کفتان (Caftan) از جنس ابریشم، ساتن یا تور شیفون تشکیل می گردد که روی آن یک روپوش پوشیده می گردد. این لباس معمولا در پایین باز است و با یک کمربند پهن گلدوزی شده بسته می گردد. عروس سنتی مراکشی همراه با این لباس اغلب زیورآلات فراوانی استفاده می نماید که بر جلوه و زیبایی پوشش عروس اضافه می نماید.

نیجریه

نیجریه کشوری وسیع و پهناور با بیش از 250 قومیت و بیش از 500 زبان است! بنابراین صحبت از لباس عروس سنتی نیجریه کاری بس سخت و شاید غیرممکن به نظر می رسد. این لباس در این کشور تا حد زیادی به مذهب، پیشینه قومیتی، منطقه و … بستگی دارد. با این حال عروس نیجریایی اغلب لباس عروس هایی به رنگ های شاد و زنده می پوشد و موهایش را هم با پوششی به نام Gele می پوشاند.

رومانی

لباس عروس در هر منطقه از رومانی با آداب و رسوم خاص خود تهیه می گردد. اما به طور کلی، این لباس در رومانی پیراهنی سفید و بلند با گلدوزی های زیباست و داماد هم کت و لباسی متناسب با طراحی های لباس عروس به تن می نماید.

اسکاتلند

حتما می دانید که لباس سنتی مردان در اسکاتلند کمی با بقیه نقاط جهان فرق دارد و در این کشور مردان دامنی سنتی به نام کیلت می پوشند که با چهارخانه قرمزش شهرتی جهانی پیدا نموده است. داماد در روز عروسی این لباس سنتی را به تن می نماید و عروس هم اگرچه لباسی سفید و ساده بر تن می نماید، اما شالی با همان طرح و رنگ دامن کیلت روی دوش عروس قرار داده می گردد تا با لباس داماد هماهنگی بیشتری داشته باشد.

تبت

درتبت رسم است که یک روز قبل از برگزاری مراسم ازدواج، داماد لباس عروس و جواهرآلات را به در منزل او می آورد. این لباس شامل سرپوش رنگی، قطعات نقره ای که به موهای عروس متصل می شوند و یک طلسم و گردنبند است که حاوی مجسمه ای فلزی از بوداست.

در این مطلب سعی کردیم لباس عروس سنتی در چندین کشور جهان را به شما معرفی کنیم. البته هر کشور یک لباس سنتی برای مراسم عروسی ندارد و در هر منطقه و گوشه ای از یک کشور مطمئنا لباس عروس های سنتی مختلفی وجود دارند. با این حال، سعی کردیم معروف ترین لباس سنتی هر کشور را به شما معرفی کنیم. لباس عروس سنتی برآمده از فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور هستند و به خوبی فرهنگ آن کشور را به نمایش می گذارند. متاسفانه امروزه رسم پوشیدن لباس سنتی روز به روز کمرنگ تر می گردد و همه به سمت لباس های مدرن و تازه می فرایند، اما جا دارد هر کشور در حفظ ارزش ها و سنت های دیرینه خود کوشش کند و آن ها را برای آیندگان حفظ نماید.

منبع: الی گشت

به "تصاویری زیبا از لباس عروس سنتی در کشورهای مختلف جهان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویری زیبا از لباس عروس سنتی در کشورهای مختلف جهان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید