باج انتخاباتی آقای ترامپ

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا اعلام کرده که به رغم مخالفت برخی اعضا مایل است از همتای روس خود برای حضور در نشست آینده گروه 7 در امریکا دعوت کند.

باج انتخاباتی آقای ترامپ

اعتماد در ادامه می نویسد: این موضوع در حالی از سوی دونالد ترامپ مطرح می شود که روز جمعه مدیر مرکز ملی امنیت و ضداطلاعات امریکا در بیانیه ای از مجموعه اقدامات روسیه به منظور اثرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر خبر داد و شرح داد که روسیه به دنبال ضربه زدن به جو بایدن است. هرچند رییس جمهور امریکا این موضوع را رد می کند و معتقد است او آخرین کسی است که روسیه مایل است در کاخ سفید حضور داشته باشد، اما اقدامات او و سیاست هایی که دولت امریکا در سال های اخیر نشان می دهد مسکو چندان نیز بی میل نیست که دونالد ترامپ بار دیگر بتواند در انتخابات پیروز شود.

عصر روز دوشنبه و طی نشست خبری رییس جمهور امریکا در کاخ سفید، ترامپ به وبلاگ آریابلاگ گفت که می خواهد نشست گروه 7 را در تاریخی بعد از سوم نوامبر برگزار کند.

به نوشته نیوزویک، او که پیش تر گفته بود رهبران کشور های کره جنوبی، استرالیا و هند را به این نشست دعوت خواهد کرد در پاسخ به سوال وبلاگ آریابلاگ مبنی بر اینکه آیا پوتین نیز در میان دعوت شدگان به نشست گروه 7 خواهد بود؟ اظهار کرد: نمی دانم، اما ما تعداد زیادی از رهبران را برای حضور در این نشست دعوت کرده ایم. ترامپ اضافه کرد: من مطمئنا مایل هستم که او را به نشست دعوت کنم.

رییس جمهور امریکا همچنین درباره دلایل اتخاذ این تصمیم که چرا تصمیم دارد بعد از انتخابات پذیرای رهبران گروه 7 باشد، گفت بهتر است این نشست در فضایی آرام تر برگزار شود. بر اساس اعلام کاخ سفید، دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در ماه ژوئن درباره نشست گروه 7 با یکدیگر مصاحبه کردند و احتمال حضور پوتین در این نشست کم نیست. نشست گروه 7 قرار بود در ماه ژوئن در کمپ دیوید برگزار شود، اما به اواخر سپتامبر موکول شده است.

کشور های امریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن از اعضای گروه 7 هستند. به گزارش نیوزویک، انتظار می رود این اظهارنظر با واکنش متحدان ایالات متحده از جمله آلمان، کانادا و فرانسه روبه رو شود. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در ماه ژوئن و پس از مکالمه تلفنی ترامپ و پوتین درباره نشست گروه 7 گفته بود که روسیه نباید اجازه حضور در این چارچوب را داشته باشد چراکه به قوانین بین المللی بی احترامی کرده است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز ماه گذشته در مصاحبه با روزنامه آلمانی Rheinische Post تاکید کرد تا زمانی که تغییری در شرایط شبه جزیره کریمه ایجاد نشود و تغییری در سیاست روسیه در قبال تنش های مربوط به شرق اوکراین رخ ندهد این کشور نباید اجازه داشته باشد تا به چارچوب گروه 7 بازشود.

نقش روسیه در حمایت از ترامپ

منتقدان اظهارات ترامپ، اما فقط متحدان خارجی امریکا نیستند و برآورد های زیادی پیرامون ارتباط این موضوع با حمایت پوتین از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مطرح شده است.

روز جمعه ویلیام اوانینا، مدیرکل مرکز ملی امنیت و ضداطلاعات امریکا در بیانیه ای گفت که روسیه با مجموعه ای از اقدامات در تلاش برای اثرگذاری در انتخابات و بی اعتبار کردن جو بایدن است. در سال 2014 و زمانی که جو بایدن به عنوان معاون اول اثرگذاری زیادی در ترسیم راستا سیاست خارجی ایالات متحده داشت، روسیه در پی الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود برآمد و این موضوع در نهایت به اخراج این کشور از گروه 8 و تبدیل آن به گروه 7 منجر شد.

در بیانیه مدیرکل ملی امنیت و ضداطلاعات امریکا نیز آمده بود که این سیاست روس ها ادامه فرایند نقدها مسکو از نقش جو بایدن در مشخص سیاست ایالات متحده در قبال مساله اوکراین در دولت اوباماست و روس ها معتقدند که معاون اول پیشین امریکا از اپوزیسیون ولادیمیر پوتین در داخل روسیه حمایت می کند. دونالد ترامپ، اما در نشست خبری که همان روز انتشار بیانیه برگزار شد، این موضوع را تکذیب کرد و گفت: من آخرین نفری هستم که روس ها می خواهند در کاخ سفید حضور داشته باشم.

روزنامه واشنگتن پست ضمن تاکید بر تلاش دوباره ترامپ بر سرپوش گذاشتن بر نفوذ روسیه می نویسد: در جولای 2019 برای برخی در جامعه اطلاعاتی امریکا مسجل شد که دولت ترامپ در پی آن است، گزارش های امنیتی درباره نقش روسیه در حمایت از کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ تعدیل شود، اما دن کوتس-که آن زمان مدیر اطلاعات ملی دولت امریکا بود- تصمیم گرفت مانع از اعمال تغییر در این گزارش شود و پاسخ داد که: این گزارش همان چیزی است که باید باشد؛ واکنشی که در اخراج او بسیار موثر بود.

این روزنامه نوشته است، تلاش رییس جمهور برای سرپوش گذاشتن بر مساله دخالت روسیه بسیار زیاد بوده، اما مشخص نیست چه زمانی می توان این تلاش را خیانت نامید. به نوشته واشنگتن پست، واکنش رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی رییس جمهور نیز نشان می داد که عزمی جدی برای مقابله با دخالت خارجی در انتخابات به ویژه دخالت روسیه وجود ندارد.

مشاور امنیت ملی امریکا هفته گذشته در پاسخ به سوالی درباره اقدامات اجرا شده برای مقابله با دخالت های احتمالی گفته بود: مهم نیست این دخالت ها از روسیه باشد یا چین یا ایران به هر صورت اجازه نمی دهیم در انتخابات اثرگذار باشد. واشنگتن پست این اظهارنظر را این چنین توصیف کرده که یک پزشک بگوید مهم نیست بیماری شما چه باشد، چه از آپاندیس رنج ببرید و چه بیماری پوستی داشته باشد به هر صورت ما آن را درمان می کنیم. در حالی که تشخیص بیماری و تشخیص نفوذ و مبدا آن اولین و مهم ترین مرحله در مقابله با بیماری است.

جنیفر رابین، تحلیلگر ارشد سیاست خارجی در واشنگتن پست با اشاره به اتفاقات اخیر و بیانیه ویلیام اوانینا نوشته است که پوتین فعالانه به دنبال اثرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری 2020 است؛ چراکه او در سال های اخیر متوجه شده که پس از تلاش برای دخالت در انتخابات هیچ تاوانی نباید بپردازد.

او در این مقاله نوشته است: برای ترامپ خودخواهی بر ملی گرایی مقدم است. در سیاست خارجی او، دیکتاتور هایی که از ترامپ برای پیروزی در انتخابات حمایت می کنند، دوست هستند حتی اگر منتقدان شان را در داخل کشور زندانی کنند و اصول حقوق بشری را کنار بگذارند، حتی اگر برای تضعیف دموکراسی در امریکا و به آشوب کشاندن کشور نقش ایفا کنند و حتی اگر برای کشتن سربازان امریکایی پاداش در نظر بگیرند. این مهم ترین دلیلی است که باید ترامپ را در انتخابات نوامبر شکست داد؛ چراکه می بینیم او برای یک رای بیشتر چگونه حاضر است تمام ملاحظات امنیت ملی امریکا را کنار بگذارد.

منبع: فرارو

به "باج انتخاباتی آقای ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باج انتخاباتی آقای ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید