آیا فواید شیرخشک برای نوزادان یک ادعای کذب است؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، تغذیه صحیح نوزاد باعث کاهش عوارض و مرگ و میر، کاهش خطر بیماری های مزمن و رشد ذهنی و جسمی می گردد، اما طبق یک مطالعه بین المللی اخیر، بسیاری از ادعا های بهداشتی و تغذیه ای که در خصوص محصولات شیرخشک برای نوزادان مطرح می گردد، از نظر علمی تأیید نشده است.

آیا فواید شیرخشک برای نوزادان یک ادعای کذب است؟

شیر مادر به عنوان برترین گزینه برای تغذیه نوزاد شناخته شده است. اما بعضی از زنان به دلایل پزشکی یا اجتماعی نمی توانند یا نباید نوزادانشان را تغذیه نمایند و باید به شیر خشک بسنده نمایند. مهم است که شیر خشک انتخاب شده برای نوزادان فواید تغذیه ای مطلوبی را ارائه دهد.

یک نظرسنجی بین المللی اخیر به ادعا های بهداشتی و تغذیه ای که بین سال های 2020 تا 2022 در مورد شیر خشک موجود در استرالیا، کانادا، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، نیجریه، نروژ، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، اسپانیا و... انگلستان و آمریکا پرداخته است.

محققان ادعا های شرکت های شیر خشک را در مورد رشد و تکامل نوزادان آنالیز کردند. آن ها 757 شیرخشک مخصوص نوزادان را شناسایی کردند که به طور میانه دو ادعا داشتند.

53 ٪ شرکت ها ادعا کردند که فرمول فراوریی شیر خشک به رشد مغز یا چشم و سیستم عصبی یاری می نماید و 39 ٪ ادعا کردند که این فرمول سیستم ایمنی سالم را تقویت می نماید.

نگرانی محققان در 74 درصد محصولات هیچ مدرک علمی پیدا نکردند که ادعا های سلامت خاص آن ها را تأیید کند.14 درصد آنالیز های محققان به کارآزمایی های بالینی ثبت شده آینده نگر مراجعه کردند.

ثبت نام آینده نگر فرآیندی است که در آن محققین قبل از ثبت نام شرکت نمایندگان جزئیات یک کارآزمایی را به صورت عمومی معین می نمایند.

در 88 درصد موارد کارآزمایی های ثبت شده بودجه ای را از صنعت شیرخشک نوزاد یا نهاد هایی که مستقیماً به این صنعت وابسته هستند دریافت کردند. به راحتی می توان درک کرد که چگونه و چرا والدین به طور منطقی به ادعا های مطرح شده در مورد شرکت های فراوری نماینده شیرخشک های نوزادان اعتماد می نمایند.

برای آن ها منطقی است که فرض نمایند ادعایی مانند این که فرمول شیر خشک رشد مغز را بهبود می بخشد، باید درست باشد. در سال 1981، سازمان بهداشت دنیای (WHO) کد بازاریابی جایگزین های شیر مادر را منتشر کرد.

این کد در پی تنظیم بازاریابی شیر خشک برای نوزادان است و در پاسخ به ترویج، به وسیله صنعت شیرخشک، تغذیه با شیر خشک نسبت به شیردهی نوشته شده است. اجرای این آیین نامه داوطلبانه است.

از دولت ها در سراسر دنیا خواسته می گردد تا از ارائه اطلاعات عینی و ثابت در مورد تغذیه نوزاد اطمینان حاصل نمایند، اما ملزم به تصویب قانونی برای اجرای این مطلب نیستند.

محققان بر این باورند که خودتنظیمی صنعت شیر خشک برای نوزادان کارساز نیست و توصیه می نمایند که هنگام اظهارنظر های بهداشتی و تغذیه ای خاص در مورد شیر خشک باید آنالیز دقیق تری صورت گیرد. آن ها از سازمان های دولتی و نظارتی می خواهند که ادعا های بهداشتی غیرمستند مانند آنچه در این مطالعه دیده می گردد را آنالیز نمایند.

دکتر نایجل رولینز از سازمان دنیای بهداشت گفت: بر اساس این مطالعه، دولت ها و مقامات نظارتی باید زمان و توجه لازم را برای آنالیز ادعا های محصولات شیر خشک و شواهد ارائه شده اختصاص دهند و در نتیجه از نوزادان و والدین در برابر منافع تجاری محافظت نمایند.

نتیجه مطالعه کنونی این است که هنگام انتخاب شیر خشک برای نوزادان، والدین مهم است که آنالیز نمایند آیا ادعا های بهداشتی و تغذیه ای ارائه شده به وسیله تحقیقات علمی اثبات شده است یا خیر. این مطالعه در ژورنال پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده است.

منبع: سایت نیواطلس

منبع: فرارو

به "آیا فواید شیرخشک برای نوزادان یک ادعای کذب است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فواید شیرخشک برای نوزادان یک ادعای کذب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید