این گندم شدت سلول های سرطانی را کاهش می دهد!

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، ایسنا نوشت: پژوهشگران بریتانیایی، نوعی گندم اصلاح شده ژنتیکی پرورش داده اند که هنگام پخت، ماده سرطان زای کمتری را فراوری می نماید.

این گندم شدت سلول های سرطانی را کاهش می دهد!

نخستین آزمایش های مزرعه ای یک نوع گندم اصلاح شده ژنتیکی نشان می دهد که این محصول هنگام پخت، ترکیب سرطان زای آکریل آمید(Acrylamide) را کمتر فراوری می نماید.

اگرچه آکریل آمید موجود در غذا، برای بیشتر مردم نگرانی زیادی ندارد اما بسیاری از کشورها محدودیت هایی را برای اندازه مجاز آکریل آمید در غذاهای فرآوری شده معین نموده اند. بنابراین، بعضی از فراورینمایندگان به کاهش سطح آن در محصولاتی مانند نان، بیسکویت و شیرینی علاقمند هستند.

هنگامی که آمینواسید آسپاراژین(Asparagine) که به ویژه در غذاهای نشاسته ای وجود دارد، در دمای بالا حرارت می بیند، آکریل آمید طی یک فرآیند شیمیایی به نام واکنش مایارد( Maillard reaction) تشکیل می گردد.

پژوهش های انجام گرفته روی جوندگان نشان داده اند که آکریل آمید باعث ابتلا به سرطان می گردد اما دقیقا معین نیست که چه سطحی از آن برای انسان خطرناک است. غذاهایی با سطوح بالاتر آکریل آمید، به رنگ قهوه ای تیره تر هستند. بنابراین، توصیه رایج بهداشتی این است که به عنوان مثال، از مصرف نان تست تیره تر یا سیب زمینی سرخ نموده پرهیز گردد.

میزان آسپاراژین موجود در محصولات نشاسته ای مانند گندم و سیب زمینی، بسته به شرایط رشد آنها می تواند متفاوت باشد. نایجل هالفورد(Nigel Halford)، پژوهشگر موسسه تحقیقاتی روتامستد(Rothamsted Research) که برای توسعه گندم اصلاح شده ژنتیکی کوشش می نماید، گفت: بسیاری از محصولات غذایی، دستورالعمل های مربوط به کاهش آکریل آمید را نقض می نمایند اما سازمان های غذایی احتمالا در آینده در خصوص این موضوع سخت گیری خواهند کرد.

گروه هالفورد در سال 2021، از فناوری ویرایش ژن کریسپر(CRISPR) استفاده کردند تا یکی از دو ژن مورد احتیاج برای ساخت آسپاراژین را از گیاه گندم معمولی(Triticum aestivum) حذف نمایند. وقتی این گندم در آزمایشگاه پرورش داده می گردد، نوعی آرد را با حدود نیمی از سطح متداول آسپاراژین فراوری می نماید.

این گروه پژوهشی اکنون نتایج مشابهی را در خصوص زمانی گزارش داده اند که گندم در مزارع فضای باز کشت شد. همان گونه که انتظار می رفت، وقتی آرد تا دمای پخت گرم شد، اندازه آکریل آمید آن حدود 45 درصد کمتر بود.

غذاهای اصلاح شده ژنتیکی به طور گسترده در آمریکا، استرالیا و بسیاری از کشورهای دیگر مصرف می شوند اما در اتحادیه اروپا، ترس بعضی مردم از مضر بودن آنها، بیشتر بر سیاست ها تأثیر گذاشته است؛ حتی اگر بیشتر دانشمندان بگویند که آنها ایمن هستند. اگر قرار باشد که غذاهای اصلاح شده ژنتیکی در کشورهای اروپایی فروخته شوند، باید برچسب داشته باشند.

در بریتانیا که بعضی از قوانین اتحادیه اروپا پس از ماجرای برگزیت(Brexit) در حال حذف تدریجی هستند، قوانین نو در حال تصویب امکان می دهند که گندم بدون احتیاج به برچسب گذاری اصلاح شده ژنتیکی روی مواد غذایی حاوی آن فروخته گردد.

هالفورد گفت: ما از پرورش دهندگان گیاهان حمایت می کنیم اما آنها در خصوص استفاده از ویرایش ژن، نگران هستند.

سایمون گریفیث(Simon Griffiths)، پژوهشگر مرکز جان اینس(John Innes Centre) گفت: مشاوره های عمومی نشان می دهند که بیشتر مردم گیاهانی را که با روش حذف یک ژن ویرایش شده اند، نسبت به نسل اول غذاهای اصلاح شده ژنتیکی که گاهی اوقات ماده ژنتیکی نو را حفظ می نمایند، کم خطر می بینند. این باعث می گردد که مردم احساس بهتری نسبت به آن داشته باشند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "این گندم شدت سلول های سرطانی را کاهش می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این گندم شدت سلول های سرطانی را کاهش می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید