اینتل نسل بعدی فناوری تاندربولت را به نمایش گذاشت

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، اینتل به تازگی نسل بعدی فناوری تاندربولت خود را به نمایش گذاشت؛ فناوری که می تواند به سرعت خیره کننده 120 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند.

اینتل نسل بعدی فناوری تاندربولت را به نمایش گذاشت

تاندربولت (Thunderbolt) یک رابط برای ارتباط بین محصولاتی نظیر کامپیوتر و لپ تاپ با لوازم جانبی است. این فناوری در سال 2011 و به وسیله اینتل معرفی گردید و در دو مدل فیبر نوری (فقط برای انتقال اطلاعات) و مسی (برای انتقال اطلاعات و شارژ گوشی) توسعه پیدا می نماید. سرعت این فناوری بسیار بیشتر از USB معمولی است تا بتوان فایل های حجیم را هم به راحتی جابجا کرد.

حال اینتل تصمیم گرفته نسل بعدی این فناوری را هم به نمایش بگذارد؛ تاندربولت نو می تواند به سرعتی معادل دو برابر سرعت تاندربولت 4 دست پیدا کند و در پهنای باند دو مسیره به سرعت 80 گیگابیت بر ثانیه برسد که وقتی به کارهای ویدیویی سنگین برسد حتی می تواند تا 120 گیگابیت بر ثانیه هم افزایش پیدا کند که این یعنی کاربران با نمایشگرهایی با کیفیت بسیار بالا هم می توانند بدون هیچگونه مسئله ای و با بالاترین سرعت از تاندربولت نو بهره ببرند.

تاندربولت نو بعلاوه از آخرین نسخه USB4، دیسپلی پورت 2.1 و قابلیت برگردان جانبی پشتیبانی می نماید. منظور از برگردان جانبی این است که این فناوری نو از نسخه های قبلی تاندربولت، دیسپلی پورت، USB و کابل هایی بدون جریان الکتریکی (با میزان 1 متر یا کمتر) هم پشتیبانی خواهد نمود.

اینطور که به نظر می رسد، اینتل میخواهد با فناوری نو تاندربولت که البته هنوز نام آن را هم رسما اعلام ننموده، نظر مثبت گیمرها و تولیدنمایندگان محتوا را به خود جلب کند. چون هم سرعت انتقال در نسل نو به شکل قابل توجهی افزایش پیدا نموده و هم اینکه پهنای باند هنگام اتصال به نمایشگرهای باکیفیت بیشتر شده است. اینتل در جریان نمایش این فناوری به این نکته نیز اشاره نمود که حتی می گردد با سرعت بسیار بالا، فایل های ویدیویی 8K را که در حالت عادی 4 برابر یک فایل 4K هستند انتقال داد. یک نکته قابل توجه دیگر هم این است که این فناوری به کاربران اجازه می دهد سیستم را فقط با یک کابل به یک مانیتور با کیفیت 4K با رفرش ریت 240 هرتز یا 2K با رفرش ریت 480 هرتز متصل نمایند.

اینتل هنوز به تاریخ عرضه این فناوری اشاره ای ننموده و نامی هم برای آن در نظر نگرفته است. اما با توجه به اینکه چهار نسخه قبلی به ترتیب عدد از 1 تا 4 نام گذاری شده اند، این احتمال وجود دارد که نسل نو، تاندربولت 5 نام داشته باشد. با این حال خود اینتل هم هنگام صحبت درباره پتانسیل این فناوری از کلمه Prototype به معنای مدل اولیه استفاده نموده و این یعنی تاندربولت نو هنوز برای معرفی و عرضه رسمی آماده نیست و باید مدت زمان زیادی را برای این منظور منتظر بمانیم.

منبع: NotebookCheck

منبع: دیجیکالا مگ

به "اینتل نسل بعدی فناوری تاندربولت را به نمایش گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینتل نسل بعدی فناوری تاندربولت را به نمایش گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید