انتشار فصلنامه علمی مطالعات باستان شناسی پارسه، از توسعه شمشیرهای ساسانی تا بازسازی یک زره ایرانی

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، در فصلنامه علمی مطالعات باستان شناسی پارسه که از آذرماه سال 1396 به عنوان مجله علمی در حوزه تخصصی باستان شناسی منتشر می گردد، مقالاتی در زمینه های گوناگون باستان شناسی و تاریخ هنر ایران، مطالعات تطبیقی با آن و مطالعات میان رشته ای به چاپ می رسد.

انتشار فصلنامه علمی مطالعات باستان شناسی پارسه، از توسعه شمشیرهای ساسانی تا بازسازی یک زره ایرانی

هدف اصلی این نشریه انتشار پژوهش ها و تجربه های علمی در زمینه های باستان شناسی (پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی)، تاریخ هنر و مطالعات میان رشته ای(مطالعات گیاه باستان شناسی، جانورباستان شناسی، باستان زمین شناسی، قوم باستان شناسی، انسان شناسی جسمانی و فلزباستان شناسی) و سایر مطالعات باستان شناسی حوزه های مرتبط با ایران در کشورهای همسایه و فرهنگ و تمدن های همجوار است.

در این شماره از فصلنامه علمی مطالعات باستان شناسی پارسه مقالات؛ دهتل، شواهدی از فراوری تراشه های بزرگ آشولی در شمال خلیج فارس، سلاح های مفرغی تُل شغا، دشت مرودشت، فارس (مجموعه موزه ملی ایران)، برای جنگ یا برای پرستیژ؟ آنالیز سرتیرهای استخوانی زیویه، تحلیل سنجشی آلیاژهای مسی رزم افزارهای ایرانی باستان (یک مجموعه خصوصی در ایالات متحده آمریکا)، فن شناخت و آنالیز آسیب در شمشیر مفرغی - آهنی به دست آمده از کاوش های منطقه تول تالش، فرهنگ جوانمردی خراسان بزرگ در سده های هشتم تا نهم میلادی، توسعه شمشیرهای ساسانی (بر پایه سکه ها، آثار زرین و سیمین و نقش برجسته ها) به چاپ رسیده است.

بخش دیگر از مقاله ها با این عناوین دلایل موفقیت نظامی هراکلیوس در برابر سپاه ساسانی (نقدی بر دیدگاه های کارنتابیاس)، ناوک های کمان در ایران: پیشینه تاریخی، ساخت و فنون به کارگیری، به چه کسانی در دوره سامانیان روس گفته می شد؟ بازنگرشی در گزارش های متنی فارسی-عربی سده نهم تا دهم میلادی با کمک از دستاوردهای اخیر باستان شناسی، تبارشناسی و ژنتیک، بازسازی یک زره ایرانی: بختر، براساس نمونه ای از دوره زمانی 1540-1650: مطالعه سنجشی، بازنگرشی درباره نام و اصطلاحات رزم و رزم افزارهای کتاب آداب الحرب و الشجاعه از فخر مدبر مبارک شاه (فصل های 19 و 11) و کلاهخود های دستاری از دوره ایلخانان تا عهد صفوی در فصلنامه آمده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "انتشار فصلنامه علمی مطالعات باستان شناسی پارسه، از توسعه شمشیرهای ساسانی تا بازسازی یک زره ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار فصلنامه علمی مطالعات باستان شناسی پارسه، از توسعه شمشیرهای ساسانی تا بازسازی یک زره ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید