استارتاپ ها برای کاهش دمای زمین دست به دامن فضا شدند

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، دیجیاتو نوشت: این استارتاپ می گوید دو بالن را که حامل ذرات سولفور دی اکسید بوده اند به اتمسفر فرستاده تا با بازتاب نور خورشید جلوی گرم شدن زمین را بگیرد.

استارتاپ ها برای کاهش دمای زمین دست به دامن فضا شدند

استارتاپ Make Sunsets ادعا می نماید که بالن های هوایی خود را به اتمسفر فرستاده تا با رهاسازی ذرات بازتاب دهنده سولفور یا گوگرد در استراتوسفر بتواند دمای زمین را کاهش دهد. این شرکت اگرچه مدعی است که اقدام آن ها بشردوستانه و برای جلب توجهات نسبت به موضوع گرمایش دنیای ضروری بوده، اما منتقدان دستکاری خودسرانه اتمسفر را نکوهش نموده اند.

به گزارش MIT Technology Review، استارتاپ Make Sunsets با این اقدام سعی دارد شرایط اقلیمی دنیا را تغییر داده و بخشی از اشعه های خورشید را به فضا برگرداند. این فرایند همان اتفاقی است که به صورت طبیعی در هنگام فوران آتشفشان های بزرگ اتفاق می افتد و در تئوری می تواند جلوی گرمایش هرچه بیشتر دمای کره زمین را بگیرد.

پاشیدن ذرات سولفور در استراتوسفر به لحاظ فنی کار چندان سختی نیست، اما دانشمندان از انجام این کار حتی در مقیاس کوچک خودداری می نمایند؛ چرا که نمی دانند تأثیر دستکاری عمدی در اتمسفر چقدر خواهد بود و می تواند چه عوارض جانبی خطرناکی را در پی داشته باشد.

این استارتاپ مدعی است که دو بالن اول خود را که حامل چند گرم سولفور دی اکسید بوده، در ماه آوریل 2022 از مکزیک به استراتوسفر فرستاده است. بااین حال، معین نیست که چه بلایی بر سر این بالن ها آمده و اثر این ذرات در اتمسفر چقدر بوده است.

کاهش دمای زمین با این روش می تواند خطرناک باشد

لوک آیزمن، هم بنیان گذار و مدیرعامل Make Sunsets می گوید کوشش او به صورت هم زمان یک اقدام کارآفرینانه و تا حدی جنجال برانگیز است. بااین حال، آیزمن امیدوار است که با این کار بتواند دوباره بحث درباره تغییرات اقلیمی و برنامه ریزی را برای انجام مداخلات لازم به منظور جلوگیری از وخیم ترشدن اوضاع ایجاد کند.

اما از سوی دیگر، بعضی از متخصصان معتقدند که انجام اقدامات عملی درحال حاضر عملی ناپخته است و می تواند اثری در نقطه مقابل انتظارات آیزمن را به همراه داشته باشد. یکی از این متخصصان دستکاری با روش Make Sunsets در اتمسفر را مشابه استفاده از روش اصلاح ژن کریسپر روی رویان ها می داند؛ سازوکاری که نه تنها از ایمنی آن اطمینان کافی نداریم، بلکه بحث اخلاقی به مقدار لازم درباره آن صورت نگرفته است.

Make Sunsets می گوید درحال حاضر 750 هزار دلار دیگر سرمایه گردآوری نموده تا به پرتاب بالن های بعدی مشغول گردد. بااین حال، منتقدان امیدوارند که نهادهای قانونی بتوانند سازوکارهایی را برای جلوگیری از این اقدامات خودسرانه تدوین نمایند.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "استارتاپ ها برای کاهش دمای زمین دست به دامن فضا شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارتاپ ها برای کاهش دمای زمین دست به دامن فضا شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید