آژیر قرمز کووید 1400

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، مرگ های هولناک کرونایی و آمارهای حزن آور مربوط به ابتلاها و بستری های کرونایی بازهم در حال تکرار است. گرچه مرگ های روزانه هنوز به عدد ترسناک 200 و بالاتر نرسیده ولی تاریخ دوباره تکرار شده و گذشته بار دیگر پیش چشم مان ایستاده است. با این که این گذشته چندان دور نبود ولی هیچ کسی - نه مردم و نه مسؤولان- از آن درس نگرفتند و ما حالا یک بار دیگر به شرایط زمستان 99 نزدیک شده ایم، حتی با وضع و حالی بدتر؛ با ابتلای روزانه بیش از 11هزار نفر به کرونا، مرگ های سه رقمی روزانه و آمار چهاررقمی بیماران بدحال بستری در بخش های مراقبت ویژه که هر روز عظیم تر می گردد.

آژیر قرمز کووید 1400

به گزارش وبلاگ آریابلاگ روزنامه وبلاگ آریابلاگ نوشت، 10 مسؤول بهداشتی و درمانی در استان های عمدتا بحرانی کشور دراین باره با جام جم گفت وگو نموده اند و هر 10 نفر نسبت به روزهای تیره ای که پیش رویمان خواهد بود هشدار داده اند؛ روزهایی که البته امید است با به خود آمدن مردم و مسؤولان با کشندگی کمتری همراه باشد.

افزایش 103درصدی بستری ها

عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران

متاسفانه بیماری کرونا در استان مازندران با شیب تند رو به افزایش است و تعداد مبتلایان در 15روز نخست فروردین، دو برابر شده و فقط در24 ساعت گذشته 244بیمارجدید در بیمارستان های استان بستری شدند. در روز اول فروردین 441بیمار به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری شدند و این آمار در 15فروردین به 894 بیمار رسید که افزایش 453بیمار بستری با رشد 103درصدی در عرض 15روز زنگ خطر جدی است. غالب بیماران به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلا می شوند که سرعت شیوع آن بسیار بالاست و افراد کم سن و سال را نیز بیش از نوع معمولی درگیر می نماید. خوشبختانه تا امروز حدود 90درصد از کادر درمان مازندران واکسن کرونا را دریافت نموده اند اما چه سود که سفرهای نوروزی آزادانه انجام شد. ما این روزها با موج جدید بیماری روبرو ایم. اما اگر در یک هفته تا 10روز آینده پروتکل ها و محدودیت ها را به طور جدی رعایت کنیم، می توانیم امیدوار باشیم شدت موج چهارم را کم کنیم. اما اگر مردم با همان شیوه دو هفته اخیر عمل نمایند روزهای بدی در پیش خواهیم داشت.

درگیر با ویروس جهش یافته

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان

در حال حاضر شهرستان های شاهرود، دامغان و سمنان به لحاظ شیوع کرونا در شرایط نارنجی و بقیه شهرستان های استان در شرایط زرد هستند. اکنون شدت افزایش بیماری نسبت به سایر استان ها چندان زیاد نیست ولی تعداد بیماران در حال افزایش است. خوشبختانه از لحاظ ابتلای بچه ها هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و همه چیز مثل قبل است. اکنون هیچ کودکی در استان سمنان بر اثر کرونا در بیمارستان بستری نیست و از ابتدای شیوع این بیماری تا به حال نیز تنها سه کودک با تست مثبت کرونا فوت نموده اند.

با این حال سرعت افزایش تعداد بیماران در پیک چهارم نسبت به پیک های قبلی بیشتر است و این حقیقت را نمی توان انکار کرد، زیرا در پیک های قبلی اگر آمارها ظرف یک هفته تکان محسوسی را تجربه می کرد اکنون در عرض سه تا چهار روز تعداد بیماران افرایش می یابد که این نشان دهنده احتمال درگیری با ویروس جهش یافته است. اما این که چرا پیک چهارم کرونا در کشور در حال شکل گیری است باید گفت دورهمی ها، نزدن ماسک، ساده انگاری و خستگی مردم از رعایت پروتکل ها باعث شده تا دوباره به روال قبل برگردیم. البته سفرهای نوروزی هم در این میان بی تاثیر نبوده و امیدوارم ستاد ملی مقابله با کرونا به گونه ای تصمیم بگیرد تا به زودی این بیماری کنترل گردد.

از تجربیات گذشته درس نگرفتیم

حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

شرایط استان هرمزگان بسیار خطرناک است و بیشتر شهرستان های استان هم اکنون در شرایط نارنجی قرار دارند. افزایش موارد ابتلا و بستری در هرمزگان به صورت روزانه اتفاق می افتد و آمار مرگ و میرها نیز به وضوح در حال افزایش است.درهفته دوم تعطیلات نوروزی تعداد قربانیان کرونا نسبت به هفته اول افزایش سه برابری را تجربه کرد. در استان هرمزگان در نیمه اول اسفند حدود 13 هزار تست کرونا از افراد مشکوک گرفته شد و در نیمه اول فروردین این عدد به 10 هزار تست کاهش یافت ولی با وجود کاهش تست ها، موارد مثبت کرونا افزایش یافت که این نگران نماینده است. همچنین در نیمه دوم اسفند ماه 15نفر در هرمزگان بر اثر کرونا جان باختند که این آمار در نیمه اول فروردین با رشدی 33درصدی روبرو شد. این آمارها نشان می دهد که متاسفانه در زمان تعطیلات، چشم ها را روی تجربیات گذشته می بندیم، راه سفر را باز می گذاریم و مدیریت لازم را انجام نمی دهیم و همواره هم از همین نقطه ضربه می خوریم. تجربه به ما نشان داده که بعد از هر تعطیلی و انجام مسافرت ها، پیک بیماری و افزایش مرگ و میر و ابتلاها اتفاق می افتد ولی مشکل این است که ستاد ملی مقابله با کرونا به نظرات کارشناسی وزارت بهداشت توجه نمی نماید. یکی از نگرانی های بخش بهداشت و درمان هرمزگان ورود کرونای انگلیسی از استان ها و کشورهای همسایه بود که با انجام سفرهای نوروزی و مسافرت های خارجی، ویروس انگلیسی به صورت گسترده در استان پخش شد. این درحالی است که از یک سو واکسن کرونا با تعداد اندک در اختیار شبکه بهداشت هرمزگان قرار می گیرد و از سوی دیگر در کشورهای همسایه کنترل خوبی بر کرونا انجام نمی گردد به طوری که مواردی داشتیم اشخاصی از کشورهای همسایه وارد هرمزگان شده بودند و ادعای تزریق واکسن هم داشتند اما نتیجه تست کرونای آنها مثبت شد و به این طریق ویروس جهش یافته را به کشورمان آوردند.

شتاب انفجاری کرونا

آرش نجیمی، سخنگوی علوم پزشکی اصفهان

پیش از تعطیلات خاتمه سال و آغاز روزهای تعطیل نوروز، شرایط اصفهان با شیبی ملایم آغاز به بهترشدن نموده بود، به طوری که پیش بینی می کردیم با آمدن تعطیلات، تغییرات اساسی در تعداد مبتلایان به کرونا در استان رخ دهد. اکنون این پیش بینی محقق شده و موارد ابتلا به کرونا در اصفهان به صورت تصاعدی در حال افزایش است وتغییراتی که به لحاظ بیماران شناسایی شده و بستری های مورد احتیاج به ICUرخ داده، نشان دهنده شتاب وحشتناک و انفجاری کرونا است. استان اصفهان پیش از تعطیلات با حدود 400 بیمار بستری وارد سال 1400 شد ولی اکنون بالای هزار بیمار بستری داریم که افزایش سه برابری را نشان می دهد. همچنین تعداد تست های مثبت از 10 تا 13درصد به بیش از 40درصد افزایش یافته و چهار برابر بیشتر از قبل تعطیلات شده؛ حتی در دو سه روز گذشته بیمارانی که احتیاجمند مراقبت های ویژه بودند تقریبا دوبرابر شدند و تعدادشان ازحدود 80 نفر به 150نفر رسیده است. در روزهای اخیر تعداد فوتی های کرونا نیز افزایش یافته که نشان می دهد با شیبی بسیار تندتر از موج های گذشته در استان اصفهان روبرویم. در استان ما هیچ شهری به رنگ آبی نیست و همه شهرستان ها در شرایط نارنجی یا رو به قرمز هستند که این تغییر رنگ ها به سرعت در حال تغییرند. به نظر می رسد موج جدید کرونا در استان از نوع درگیری با ویروس انگلیسی است.

افزایش بستری بچه ها از 3 به 10 درصد

نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت کرونای تهران

از تاریخ دهم فروردین ماه، شیب آمار کرونای شهر تهران افزایشی شد. تعداد بستری ها از 300 به 600 نفر و تعداد مراجعان سرپایی هم به بالای 4500 نفر رسید. درصد ابتلای بچه ها تهرانی هم در خیز جدید بالا رفته است؛ آن قدر که در تابستان سال گذشته میزان بستری بچه ها زیر 10 سال حدود 3 درصد بود اما امروز بین 8 تا 10 درصد از بچه ها زیر 10سال که علائم گوارشی دارند، بستری می شوند.

نکته واضح این است که شدت سرایت در بین مردم تهران بسیار بالا و درگیری ها عمدتا به شکل خانوادگی است. می توان گفت که با توجه به نوع رفتاری که ویروس در مبتلایان جدید از خودش نشان می دهد، با احتمال بالایی نشان دهنده ویروس جهش یافته است. با این حال خوشبختانه ما کمبودی از نظر تجهیزات نداریم اما باید تمهیداتی برای افزایش تخت در روزهای آینده که احتمالا آمار مبتلایان و بستری ها بالا می رود، بیندیشیم. یکی از این تمهیدات این است که بیمارستان های مرکز کرونا، اعمال غیراورژانس را کم نمایند و آنها را به بیمارستان های غیر کرونایی منتقل نمایند.

سفرها باعث خیز دوباره کرونا شد

شهرام حبیب زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

استان اردبیل این روزها به لحاظ شیوع کرونا زردرنگ است و به جز شهرستان گرمی، هیچ نقطه آبی ندارد.

این موضوع باعث شده تا آمار مراجعان سرپایی و موارد بستری در استان حتی نسبت به هفته اول فروردین افزایش قابل توجه داشته باشد که 19 بستری در روز سوم فروردین در ازای 51 بستری در روز 14 فروردین مؤید این مساله است.

من کاملا مخالف انجام سفرهای نوروزی بودم چون تجربه موج های اول، دوم و سوم نشان داده بود هر زمان که مردم اقدام به مسافرت، برگزاری مراسم و دورهمی می نمایند به سبب رعایت نشدن موازین بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی وارد موج بعدی می شویم. سفرهای اخیر به شدت باعث خیز بیماری شده که افزایش تعداد موارد بستری و مراجعان سرپایی، گواه این ادعاست.

کرونا روی دور تند

محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک

طبق آخرین رنگ بندی کرونایی، شهرستان اراک در استان مرکزی قرمز و شهرستان های ساوه، زرندیه، آشتیان و خمین در شرایط نارنجی و بقیه در شرایط زرد قرار دارند، اما شرایط بسیار شنماینده است و احتمال این که دلیجان نارنجی و خمین و ساوه قرمز گردد خیلی زیاد است. اکنون پیک و شیب افزایشی کرونا در استان مرکزی بسیار تند است و پیش بینی ما این است که اگر همه در رعایت محدودیت ها همکاری نکنیم بضاعت درمانی استان جوابگوی این موج نخواهد بود. همان طور که مشاهده می کنید در روزهای قبل از عید، آمار فوتی ها روزانه به 70 تا 80 نفر می رسید. اما اکنون آمار فوتی ها به نزدیک 200نفر رسیده است. آمار بستری ها هم نسبت به روزهای قبل از عید دو برابر شده و این هفته آمار بستری ها حتما شیب تندتری پیدا می نماید.

بستری ها 10 برابر بیشتر شده است

جمیل صادقی فر ، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام

شرایط کرونا در استان ایلام بحرانی است و اکنون شهرستان های دهلران و آبدانان در شرایط قرمز، شهرستان های ایلام، چرداول، دره شهر و ایوان در شرایط نارنجی و بقیه شهرها در شرایط زرد قرار دارند. در واقع استان ایلام بعد ازخوزستان دومین استانی بود که رسما وارد پیک چهارم کرونا شد؛ پس غیرمنتظره نیست اگر بگوییم میزان ابتلاها و بستری ها در استان بسیار نگران نماینده است. قبل از تعطیلات عید شرایط ایلام مناسب تر بود ولی تعطیلات دو هفته ای، شرایط را 180 درجه تغییر داد. درماه اسفند تعداد فوتی های ناشی از کرونا در استان درمجموع پنج نفر بود ولی در نیمه اول فروردین این آمار دو برابر شد. میزان بستری ها هم بیش از ده برابر شده و در حالی که در اسفند ماه روزانه پنج تا شش نفر بستری جدید داشتیم اکنون تنها در یک روز بیش از 60 نفر بستری می شوند. استان ایلام جزو استان هایی است که تعداد قابل توجهی از موارد بستری، مبتلا به ویروس جهش یافته بودند. درحال حاضر ما دیگر تست ویروس جهش یافته را انجام نمی دهیم، همانطور که دیگر در هیچ جای کشور این تست انجام نمی گردد چون بیشتر استان ها درگیر ویروس جهش یافته انگلیسی هستند. در این میان چون یکی از ویژگی های ویروس جهش یافته انگلیسی درگیر کردن افراد کم و سن و سال است، تعداد مبتلایان زیر 10 سال نیز در استان بیشتر شده که این بسیار خطرناک است. ما اکنون وارد پیک چهارم شده ایم و با شرایطی که پیش می رویم این پیک بسیار نگران نماینده است، به ویژه این که به نظر می رسد یک نوع بی خیالی و عادی انگاری افسارگسیخته در جامعه وجود دارد درحالی که وقتی ویروس جهش می یابد درستش این است که رفتار بهداشتی ما هم جهش یافته گردد. خوشبختانه در این شرایط سخت، کمبودهایمان حساس و حیاتی نیست اما به هر حال در مراکزی که دور از مرکز استان هستند به دستگاه هایی مانند الکتروشوک و مانیتورینگ احتیاج داریم. همچنین در استان های مرزی همچون ایلام به آزمایشگاه های مرزی و قرنطینه احتیاجمندیم، مخصوصا در مرز مهران که ورودی و خروجی های زیادی دارد. شرایط مهران فعلا مناسب است و حداقل در محدوده نارنجی قرار نگرفته ولی ما به شدت نگران مهران هستیم که با توجه به افزایش بستری ها احتمالا به سمت شرایط نارنجی می رود. همچنین نگران شهرستان دهلران هستیم که همجوار با عراق و خوزستان است، به ویژه این که اولین مورد کرونای جهش یافته در استان ایلام مربوط به شهرستان دهلران و فردی بود که برای دندانپزشکی به یکی از شهرستان های استان خوزستان مراجعه نموده بود و باعث انتقال بیماری به بسیاری از دهلرانی ها شد.

بیمار شدن ظرف 24 ساعت

مجید شیرانی فرادنبه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

در روزهای اخیر در استان چهارمحال و بختیاری بیش از 83 هزار تست کرونا از افراد مشکوک گرفته شده، این درحالی است که مطمئنیم تعداد مبتلایان واقعی به کرونا بیشتر از افراد شناسایی شده است. خوشبختانه تعداد فوتی های ناشی از کرونا در استان نسبت به قبل کمتر شده ولی ابتلاها و بستری ها سیر صعودی دارد و آمارها از افزایش سه برابری مراجعات سرپایی و 5/2 برابری موارد بستری حکایت دارد. در این مدت گرچه موردی از فوت بچه ها براثر کرونا ثبت نشده ولی دو کودک زیر پنج سال به این بیماری مبتلا شده اند. همه اینها نشان می دهد که اوضاع استان خوب نیست و پیک چهارم، خیزشی چشمگیر دارد به طوری که قدرت سرایت از هفت تا هشت روز به کمتر از 24 ساعت رسیده و به شدت خطرناک تر از قبل است. اکنون مهم ترین چالش استان، کمبود فضای فیزیکی خصوصا در شهرستان های شهرکرد و بروجن است که مجبور شده ایم بخش های مختلف بیمارستان ها را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم. به نظر می رسد برای مقابله با این وضع مردم و مسوولان باید دست به دست هم داده و عزمی ملی و جدی برای کنترل شرایط داشته باشند به ویژه این که امروز عظیم ترین مشکل در ارتباط با شیوع ویروس کرونا ساده انگاری برخی مردم و برخی مسوولان است که امیدوارم به خود بیایند. من با سفرهای نوروزی مطلقا مخالف بودم و این موضوع را در ستاد مقابله با کرونای استان نیز مطرح کردم، ولی متاسفانه از استان های مختلف،

مسافران زیادی به چهارمحال و بختیاری سفر کردند که در برخی موارد منجر به برخورد نیروی انتظامی با متخلفان شد.

شرایط مان بحرانی است

مریم کوشکی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان

در حال حاضر شهرستان های خرم آباد، بروجرد، ازنا، الیگودرز، سلسله و دلفان در شرایط قرمز قرار دارند و سایر شهرستان های لرستان نارنجی هستند. با این تفاسیر در شرایط خوبی قرار نداریم و شرایط مان بحرانی است. میانگین فعلی ابتلا در لرستان نسبت به قبل از تعطیلات نوروز تقریبا دو برابر شده که علت عمده آن رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، ازدحام در بازارهای شب عید، دید و بازدیدهای نوروزی، حضور مسافران یا افراد بومی شاغل در سایر استان ها در لرستان و برگزاری مراسم پرازدحام عروسی و عزا بوده است.این درحالی است که با توجه به گردش کرونای جهش یافته در استان، آمار ابتلای بچه ها نیز بیشتر شده است.

اینها نشان می دهد که پیک چهارم کرونا به وضوح در لرستان شکل گرفته؛ پیکی که مهم ترین تفاوتش با پیک های قبلی، انتشار فوق العاده سریع آن است. ما انتظار داریم در این پیک آمار ابتلا، بستری و بالطبع فوتی ها بیشتر گردد. البته ما پیش بینی های لازم

را برای مدیریت این پیک انجام داده ایم، اما اگر افزایش آمار با شیب فعلی ادامه داشته باشد ممکن است از بابت تخت های

بستری، کیت های نمونه برداری و حتی نیروهای شیفت با کمبود روبرو شویم.

منبع: جام جم آنلاین

به "آژیر قرمز کووید 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آژیر قرمز کووید 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید