12 مورد از انواع نمک ها که هر آشپزی باید بشناسد

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، نمک یکی از مواد ضروری برای پخت غذا است. بعلاوه اگر قصد داشته باشید مواد غذایی خاصی را طولانی مدت نگه دارید باز هم احتیاج به نمک خواهید داشت. انواع مختلف نمک با طعم و رنگ و خواص مختلف در دنیا وجود دارد و هر کدام می تواند تاثیر منحصربه فردی بر طعم و بافت غذا بگذارد.

12 مورد از انواع نمک ها که هر آشپزی باید بشناسد

در این مطلب از وبلاگ آریابلاگ مگ می خواهیم 12 نوع نمک از بین انواع نمک را که در پخت وپز استفاده می گردد با هم آنالیز کنیم. پس اگر دستی در آشپزی دارید حتما این مطلب را بخوانید تا بتوانید با انواع نمک ها آشنا شوید.

1. نمک کوشر

نمک کوشر نوعی نمک دانه درشت است که از رسوبات سنگ نمک به دست می آید، کمتر تصفیه شده پس تقریبا کلرید سدیم خالص است و یونیزه نمی گردد. دانه های آن درشت است و به عنوان چاشنی گوشت، مرغ و سالاد استفاده می گردد. پس می توان گفت برای همه چیز غیر از پخته شدن مناسب است.

2. نمک خوراکی

این رایج ترین نوع از انواع نمک خوراکی است که برای پخت وپز استفاده می گردد و جالب است بدانید که در دسته محصولات فرآوری شده واقع شده است چون مواد معدنی خود را از دست می دهد و فقط ید به آن اضافه می گردد. پس می توان آن را نه به عنوان یک ماده معدنی بلکه فقط به عنوان یک طعم دهنده به حساب آورد.

3. Fleur De Sel یا گل دریا

این نمک به علت برداشت دستی از بالای حوضچه های نمک یکی از گران بهاترین نمک های دنیا به شمار می رود و در اصل مربوط به سواحل فرانسه در بریتانی است، اما این روزها در هر کشوری پیدا می گردد. این چاشنی برای تکمیل طعم غذا قبل از سرو بسیار مناسب است.

4. نمک دریا

نمکی که از تبخیر آب دریا برداشت می گردد به این نام شناخته می گردد. کمتر فرآوری شده و ممکن است کمی مواد معدنی بیشتری نسب به نوع تصفیه شده داشته باشد. ظاهر نامنظم و تکه ای آن می تواند ظاهر غذا را زیبا کند، پس می توانید از آن به عنوان یک چاشنی تزئین کننده بهره ببرید.

5. نمک دریای سلتیک

نام دیگر آن نمک خاکستری است و در سواحل پوشیده از خاک رس فرانسه فراوری می گردد. حاوی مواد معدنی و عناصر کمیابی است که با خود مزایای سلامتی بسیاری مثل کاهش فشار خون به همراه دارد. بافت این نمک نامنظم و درشت است و از آن برای طعم دار کردن گوشت و تهیه ترشی یا شور استفاده می گردد.

6. نمک پولکی

کریستال های این نمک بسیار ریز است و وقتی آن را خرد می کنید پوسته پوسته می گردد به همین علت به آن پولکی می گویند چون شبیه به پولک های ماهی است. از این نمک برای پخت وپز استفاده می گردد و با اضافه کردن آن به گوشت می توانید مقدار ترد بودن آن را زیاد کنید.

7. نمک صورتی

این نمک از کریستال های سنگ نمک منطقه ها نزدیک به هیمالیا استخراج می گردد. سدیم و عناصر کمیابی مثل آهن و روی در این چاشنی به وفور یافت می گردد و به همین علت رنگ آن صورتی است. نسبت به انواع دیگر طعم شورتری دارد و می توانید از آن برای تهیه غذاهای و چاشنی های مختلف بهره ببرید.

8. نمک سیاه

این نمک، که با نام نمک کالا (Kala Namak salt) هم شناخته می گردد، از سنگ نمک های آتشفشانی هیمالیا و معمولا در پاکستان به دست می آید. این چاشنی سرشار از آهن، منیزیم، کلسیم و بعلاوه چندین عنصر کمیاب و ارزشمند دیگر است. طعم و عطر آن بسیار تند است و باید به مقدار خیلی کمی در غذا استفاده گردد. برای پخت غذاهایی که طعم و عطر قوی دارند، مثل کاری و چاشنی های تند، می توانید از آن بهره ببرید.

9. نمک قرمز

این نمک با نام نمک آلئا (Alaea salt) هم شناخته می گردد و از خاک رس آتشفشانی قرمز آسیاب شده در جزیره هاوایی ساخته می گردد و بیشتر از 80 ماده معدنی را در خود دارد. بعلاوه منبعی غنی از اکسید آهن است. مقدار شوری آن ملایم و لطیف است و می توانید به عنوان چاشنی و بعلاوه مکملی برای نگهداری از گوشت و ماهی بهره ببرید. اگر می خواهید به ظرف غذایتان کمی رنگ بهره ببرید، این چاشنی گزینه مناسبی است. بعلاوه برای طعم دار کردن غذاهایی که برشته می شوند بسیار مناسب است.

10. نمک گدازه سیاه

این نمک در هاوایی و قبرس برداشت می گردد و بعد از ترکیب با زغال فعال گدازه های آتشفشانی منطقه، رنگ آن تیره می گردد. زغال یک پاک کننده و سم زدایی عالی برای بدن است و می تواند به بهبود فرآیند هضم غذا یاری کند. شما می توانید از آن برای طعم دار کردن غذا و بعلاوه تزئین بشقاب غذا بهره ببرید.

11. نمک های شور

این دسته از نمک ها جزو برترین نمک خوراکی هستند که در ترکیب با آب طعمی متفاوت به غذا می دهد، رطوبت بیشتری حفظ می نماید و گوشت پخته شده با آن نرم تر است. نمک کوشر، نمک دریا و نمک صورت از نمونه های خوب و معروف نمک های شور هستند.

12. نمک های طعم دار

این دسته از نمک ها با ترکیب نمک پولکی و یک ادویه یا سبزی خشک تهیه می شوند که برای طعم دار کردن غذا استفاده می شوند. با استفاده از این نمک ها می توانید علاوه بر اضافه کردن طعم شور، دیگر طعم های لازم برای پخت گوشت و مرغ و سبزیجات را هم به غذا اضافه کنید.

مرور کلی

همانطور که متوجه شدید هر نوع نمک بافت و طعم منحصربه فردی دارد و بر همین اساس نوع و زمان استفاده از آن ها هم با یکدیگر فرق دارد. استفاده از نمک به صورت کلی بی خطر است، اما اگر می خواهید غذایی خوش عطر و طعم بپزید بهتر است برترین نمک برای پخت وپز را انتخاب کنید و از مقدار شوری و طعم های اضافه آن هم با خبر باشید. بد نیست اگر شما هم تجربه ای در استفاده از انواع نمک ها دارید یا به صورت حرفه ای آشپزی می کنید، برای ما در بخش کامنت ها از تجربه هایتان بنویسید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ آریابلاگ مگ را بخوانید.

منبع: gobble

منبع: دیجیکالا مگ

به "12 مورد از انواع نمک ها که هر آشپزی باید بشناسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 مورد از انواع نمک ها که هر آشپزی باید بشناسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید