یک سوم ایستگاه های خط10 در منطقه22 قرار گرفته است

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، بیست و دومین تکه از مرکز در مقایسه با سایر منطقه ها کلانشهر تهران، سهم ناچیزی از شبکه حمل و نقل عمومی دارد. به همین علت در این دوره از فعالیت مدیریت شهری، اقدامات و تدابیر اصولی تری برای برطرف این معضل اندیشیده شده و قرار است تا 4سال آینده خط10مترو براساس فازبندی های تعیین آماده و وارد شبکه حمل و نقل زیرزمینی گردد.

یک سوم ایستگاه های خط10 در منطقه22 قرار گرفته است

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، خط10 مترو 47کیلومتر طول دارد و از 36ایستگاه تشکیل می گردد که یک سوم از تعداد این ایستگاه ها در منطقه22 واقع شدند. سیدمجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، واگذاری زمین برای دپوی خط 10 مترو تهران را گام بزرگی در ایجاد زیرساخت های موثر در توسعه حمل و نقل عمومی می داند و اعتقاد دارد رتبه بیستم کشور در زمینه شبکه مترو تهران از نظر طول ایستگاه و تعداد آن باتوجه به تحریم دشمنان، در میان 250 شهر بزرگ دارای مترو دنیا بسیار ارزشمند است.

بعلاوه مسعود درستی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در مراسم واگذاری زمین تملک شده به وسیله شهرداری منطقه به شرکت مترو به اهمیت و ضرورت خط 10 مترو برای ساکنان غربی ترین منطقه از مرکز اشاره می نماید و می گوید: در دهه های گذشته توسعه شهر تهران بیشتر به سمت غرب بوده تا شرق تهران، درحالی که آن شبکه خطوط مترو تهران در شرق تقریباً پوشش دهی مناسب تری نسبت به غرب شهر دارد.به همین دلیل بهره برداری از خط 10 مترو تهران می تواند شاخص های سرانه حمل ونقل عمومی را در سمت غرب تهران بهبود ببخشد.

او گفت:اکنون 12 ایستگاه از 36 ایستگاه خط 10 در منطقه 22 قرار دارند. به عبارتی تقریباً یک سوم ایستگاه هایی که در خط 10 مترو تهران راه اندازی می گردد در منطقه 22 واقع شدند و بقیه ایستگاه ها هم در منطقه ها یک تا 5 قرار دارند. طبق محاسبات و برآوردها، این خط در آینده در زمان پیک ترافیک، مسافران بیشماری را جابه جا خواهد نمود و این امر می تواندتاثیر به سزایی در یاری به حمل ونقل عمومی و کاهش ترافیک داشته باشد. بعلاوه تأمین زمین های دپوی مترو به خاطر مساحت و دشواری تملک ملک، یکی از سخت ترین اقدامات در ساخت و بهره برداری از خطوط مترو است که خوشبختانه در نخستین مراحل کار در خط 10 به همت شهرداری منطقه 22 زیرساخت کلیدی آن فراهم شد تا بتوانیم همزمان با ساخت ایستگاه ها و تونل ها، خاتمهه اش را هم آماده کنیم. در واقع با این اقدام در زمان بهره برداری به لحاظ کیفیت، خدمات دهی، مسافرگیری و راندمان کار، مطلوب و معقول خواهد بود.

منطقه ای خاص با تصمیمات خاص

وحیدرضا محمدی شهردار منطقه 22 در این مراسم به مساحت جغرافیایی و شرایط منطقه اشاره می نماید و می گوید: اتفاقات خوبی در حوزه حمل ونقل متناسب با بضاعت مدیریت شهری و شهرداری تهران به شکل ویژه ای در منطقه 22 صورت گرفته است. در همین زمینه اقدامات گسترده ای در حوزه حمل و نقلی اجرایی شده که ایمن سازی و تجهیز ناوگان، توسعه ناوگان باتوجه به توسعه شتابزده و احتیاجهایی ساکنان این محدوده از جمله آنها است. جوانترین منطقه مرکز 5 هزار و 900 هکتار وسعت و بیش از 20 کیلومتر طول دارد. به همین پراکندگی و وسعت زیاد منطقه، در حوزه حمل ونقل پاسخگویی به احتیاجهای شهفرایندان بسیار سخت است. امیدواریم با راه اندازی مدهای حمل ونقل عمومی بتوانیم در این حوزه احتیاجهای شهفرایندان را مرتفع کنیم.

در پی مدهای متفاوت برای تردد آسان ساکنان

وی در ادامه به اضافه شدن یک ایستگاه به تعداد ایستگاه های قبلی این خط در منطقه 22 تاکید می نماید و می گوید: قرار بود خط 10 مترو از وردآورد در غرب تهران به سمت شرق تهران امتداد پیدا کند و مراحل کلنگ زنی آن هم انجام شد، اما براساس رایزنی های انجام گرفته با معاونت حمل ونقل و ترافیک شهداری تهران و شرکت مترو و نگاه ویژه دکتر شفیعی برای عملکرد بهتر و ارائه خدمات یکپارچه به سایر محله های پراکنده در سطح منطقه، علاوه بر احداث 11 ایستگاه ابتدایی، ایستگاه مروارید شهر نیز باهدف دسترسی آسان تر ساکنان این محدوده ساخته گردد. برهمین اساس غربی ترین ایستگاه منطقه، ایستگاه مرواریدشهر و ایستگاه علامه طباطبایی شرقی ترین ایستگاه منطقه خواهند بود.

درستی با بیان اینکه اعتقاد داریم اگر در توسعه حمل و نقل عمومی، به ویژه مترو اتفاق خاص و جدی رخ ندهد، حتماً ترافیک این منطقه به ترافیک استان البرز متصل می گردد. گفت: اکنون مراحل کار در ایستگاه های دریاچه و میدان اتریش شروع شده است و به ترتیب این فرایند در سایر ایستگاه ها هم ادامه خواهد داشت.

طول منطقه 22 بیش از 20 کیلومتر است و اتوبان های شهیدهمدانی، شهید خرازی و شهید فهمیده از جمله بزرگراه هایی است که به عنوان مبادی ورودی شهر شناخته می گردد. پیش بینی می کنیم تا خاتمه این دوره مدیریت شهری و تا سال 1404 قسمتی از خط 10 اجرا گردد بهره برداری کامل آن در منطقه 22 جزو اولویت های این برنامه است. ما ناچاریم با توجه به احتیاج شهفرایندان مُدهای حمل ونقل مان را متناسب با احتیاج و درخواست شهفرایندان توسعه بدهیم و در حال حاضر هم این کار انجام می گردد، ولی واقعیتی که وجود دارد جغرافیای منطقه، بارگذاری و طول منطقه 22 با پهنه های سبز و نقاط گردشگری متعدد، می طلبد که مُد حمل ونقل عمومی اش هم از سایر منطقه ها متفاوت باشد. به همین دلیل این مدها هم در حال آنالیز است. اکنون سایر مُدهای حمل ونقلی که در منطقه ها دیگر وجود دارد در منطقه فعالیت می نمایند، اما این در منطقه 22 کافی نیست و باید در پی روش های نوین باشیم که متناسب با احتیاج شهفرایندان طراحی و اجرا گردد. چون طبق اطلاعات و آنالیز های صورت گرفته تا سال 1404 جمعیت این منطقه به 500 هزار نفر می رسد و سکونت در آن به علت وسعتش، پراکنده است. به همین دلیل باید قبل از بارگذاری جمعیت در پی راهکار بود تا در آینده ساکنان با معضل روبرو نشوند.

ایستگاه خاتمهی؛شهرک مروارید

محمود یوسفی مجری خط 10 مترو درباره زمین واگذار شده در منطقه 22 می گوید: قرار است از این زمین 32 هکتاری برای احداث خاتمهه خط 10 مترو استفاده گردد. بعلاوه از آنجا که تامین اقتصادی پروژه به صورت تهاتری است، بخش هایی از این زمین هم برای تامین اقتصادی خط استفاده می گردد. در ابتدا قرار بود شهرداری منطقه 22 یک قطعه زمین در محدوده ایستگاه وردآورد را واگذار کند که زمین مورد احتیاج در این بخش موجود نبود و این کار انجام نشد و زمین واگذار شده فعلی حدود 3 کیلومتر از ایستگاه وردآورد فاصله دارد. با توجه به این موضوع احتمالا تغییراتی در خط ایجاد می گردد و ایستگاه خاتمهی به جای وردآورد، ایستگاه شهرک مروارید خواهد بود که بیش از 50 هزار نفر جمعیت دارد. به این ترتیب تعداد ایستگاه های خط 10 مترو در این منطقه از 11 ایستگاه به 12 ایستگاه افزایش پیدا خواهد نمود.

منبع: همشهری آنلاین

به "یک سوم ایستگاه های خط10 در منطقه22 قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سوم ایستگاه های خط10 در منطقه22 قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید