کشف صندل های 1500 ساله زنانه

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، باستان شناسان در استانبول در میان گنجینه ای از آثار تاریخی، یک جفت صندل زنانه متعلق به دوران امپراتوری بیزانس کشف نموده اند که پیغام امیدبخشی به زبان یونانی روی آن نوشته شده است.

کشف صندل های 1500 ساله زنانه

پیامی که روی این صندل حکاکی شده و این چنین معنی شده است: بانو در سلامت استفاده کن و در خوشحالی و زیبایی به پا کن، بر اهمیت کشف این اثر تاریخی افزوده است.

با این که این صندل ها به همراه مجموعه ای از آثار تاریخی کشف شده است، ولی این جفت پاپوش بیش از سایر آثار مورد توجه قرار گرفته است.

باستان شناسان معتقدند این صندل ها به زنی یونانی از امپراتوری بیزانس تعلق دارد. امپراتوری بیزانس را می توان ادامه امپراتوری روم در استان های شرقی آن در دوران باستان متأخر و قرون وسطی دانست. این امپراتوری از تجزیه و سقوط امپراتوری روم غربی در قرن پنجم میلادی جان سالم به در برد و هزار سال دیگر به حیات خود ادامه داد تا این که در سال 1453 میلادی به دست امپراتوری عثمانی افتاد. این امپراتوری در بیشتر دوران حیات خود، قدرتمندترین نیروی مالی، فرهنگی و نظامی در اروپا بود.

بیزانسی ها شیفته رنگ و نقش بودند و پارچه ها با طرح های پر نقش و نگار، به ویژه ابریشم بیزانسی را صادر می کردند که برای طبقات بالای جامعه بافته و گلدوزی می شد، یا برای طبقه پایین تر رنگرزی و چاپ می شد. فروتنی مهم بود و به نظر می رسید که بیشتر زنان تقریباً به طور کامل لباس های نسبتاً ساده و بدون نقش به تن می کردند. نوع کفش های آن موقع نیز به خوبی با توجه به حفاری ها معین شده است، به طوری که این مردم ظاهرا بیشتر اوقات از صندل، دمپایی و چکمه تا وسط ساق پا استفاده می کردند.

فراوری ابریشم رازی برای بیزانسی ها بود که به شدت از آن محافظت می شد و آن ها برای قرن ها تجارت را در انحصار داشتند. آن ها ابریشم را به غرب صادر می کردند که از ارزش بالایی برخوردار بود و ثروتمندان و قدرتمندان در پی آن بودند.

منبع: گردشبان

به "کشف صندل های 1500 ساله زنانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف صندل های 1500 ساله زنانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید