کشف دندان های تیز کوسه ای که برای 20 میلیون سال پیش است!

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، کشف دندان کوسه 20 میلیون ساله

به تازگی دندان کوسه ای پیدا شده است که تمامی مشخصاتش با کوسه های دیگر فرق می نماید. شاید با خودتان بگویید که دقیقا چه فرقی چون خیلی ها این فکر را نمی نموده اند که کوسه ها دارای شکل دیگری بوده باشند. باید به شما بگوییم که ما در این مطلب نمی خواهیم درباره مشخصات ظاهری یک کوسه صحبت کنیم بلکه همانطور که در تیتر خواندید، روی صحبت ما با آرواره های یک کوسه است. کشف دندان کوسه 20 میلیون ساله به دانشمندان این فرضیه را داده است که کوسه ها در میلیون ها سال پیش، بسیار قدرتمند تر بوده اند و بی شک کوسه های فعلی که خطرناک هم هستند تنها دموی آسان تر از کوسه های 2 میلیون سال پیش است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، داستان کشف دندان کوسه 20 میلیون ساله را آنالیز و مرور نماییم.

کشف دندان های تیز کوسه ای که برای 20 میلیون سال پیش است!

اگر بخواهیم تا داستان این کوسه را مورد آنالیز قرار دهیم باید بگوییم که اگر کوسه های می توانستند فکر نمایند، 20 میلیون سال پیش حتی فکرش را نمی کرد که چندین میلیون سال بعد دندان یکی از همگونه هایشان پیدا گردد و اینگونه سر و صدا راه بیاندازد.

در همان 20 میلیون سال پیش کوسه ای که به طول و عرض یک اتومبیل بوده است در دریای آتلانتیک و اقیانوس آرام شنا می نموده و با دندان های تیز خود ماهی ها را شکار می نموده است و زندگی روتین و فیزیولوژیکی خود را داشته است.

حال فسیلی از دندان این کوسه به دست آمده است که به ما می گوید که اگر چه این فسیل کشف شده روایتی از انقراض این کوسه را دارد، اما از خود و هم نوعانش، 5 نمونه از دندان کوسه های باستانی را به ارمغان آورده است. دندان های این کوسه باستانی تقریبا به مقدار 4.5 سانتی متر هستند و در ژاپن، کالیفرنیا، پرو و کارولینای شمالی کشف شده اند.

یکی از باستان شناسان بسیار معروف دانشگاه دی پاول در شیکاگو به نام کنشو شیمادا در مورد کشف دندان این کوسه در این منطقه جغرافیایی گسترده بیان نمود که اطلاعات بشر نسبت به موجودات دریایی باستانی بسیار اندک است.

بر اساس آنالیز آنالیز های دانشمندان، این کوسه باستانی در اوایل عصر میوسن زندگی می نموده است و محققان نام آن را مگا لولمانا پارادوکسودون (Megalolamna Paradoxodon) گذاشته اند. این نام و مخصوصا بخش مگای آن، به دندان های بزرگ، تیز و قدرتمند این کوسه اشاره مستقیم دارد.

آقای کنشو شیمادا درباره دندان این کوسه گفته است که در نگاه اول دندان این کوسه باستانی شبیه به دندان های بزرگ کوسه ماهی های خطرناک اقیانوس یا کوسه ماهی های سالمون است اما باید بگویم که بسیار محکم تر و تنومندتر هستند و به همین علت به این نتیجه رسیدیم که متعلق به خانواده Otodontidae خواهد بود.

بر اساس شبیه سای که صورت گرفته است، دندان های جلویی این کوسه برای گرفتن و دندان های عقبی آن برای خرد کردن استخوان های طعمه مناسب بوده اند و از طریق آن ها کوسه باستانی غول پیکری که با تیتر یک کشف دندان کوسه 20 میلیون ساله بسیار معروف شد، طعمه های خود را گرفته و در مدتی کوتاه تکه تکه می نموده است.

کوسه مگا لولمانا پارادوکسودون در جاهای کم عمق آب زندگی می نموده است. آب های ساحلی در عرض های جغرافیایی میانی مکان هایی بوده اند که محققان دندان کوسه باستانی را کشف نموده اند.

تخمین طول کوسه مگا لولمانا پارادوکسودون با استفاده از مقدار دندان کوسه باستانی برای دانشمندان میسر شد و آن ها به این وسیله مقدار این کوسه را به دست آوردند. با تجزیه و تحلیلی که نسبت به دندان و به بدن این کوسه و بعلاوه با توجه به کوسه های امروزی در خانواده کوسه های لمنیفورم (Landform) ها که به طور مثال شامل گونه هایی همچون کوسه ببری، کوسه ماکو و کوسه سفید بزرگ است، محققان و دانشمندان درباره آن تخمین می زنند که کوسه باستانی در حدود 3.7 متر طول داشته است.

البته در این صورت یک کوسه سفید بزرگ فعلی، از نظر جثه ای کوچک تر بوده است. کوسه سفید بزرگ طولی به مقدار 4.6 تا 6.1 متر دارد. البته به گفته جان پاول هادنت که یکی دیگر از محققان بیولوژی که در دانشگاه فیلادلفیا است و در آن جا فعالیت دارد، مقدار دندان یک کوسه معیار مناسبی برای تخمین زدن مقدار کل بدن آن نیست.

به عنوان مثال می گوییم که بعضی از کوسه های امروزی دندان کوچک تری به نسبت دندان های کوسه های باستانی دارند، اما به هر حال این ممکن است که طول آن ها حتی به 12 متر هم برسد. با این حال، این دندان ها تنها دندان های باستانی پیدا شده از یک کوسه نیستند.

در تونل های زیر زمینی ایتالیا یک دیرینه شناس دندان یک کوسه غول پیکر ما قبل تاریخی را که احتمالا از طریق فردی مجموعه دار و بی اطلاع از ارزش این دندان را دور انداخته شده بود پیدا کرد . این باستان شناس که با داوطلبین در پی یافتن اجسام به جای مانده از جنگ جهانی دوم در تونل های زیرین شهر ناپل در ایتالیا مشغول اکتشافات خود بوده است، به صورت اتفاقی دندان بزرگی را که بزرگتر از یک نیم کف دست انسان است را پیدا نموده اند و با تحقیقاتی که انجام داده است، گمان می رود که این دندان متعلق به یک کوسه مگالودون باشد.

این دانشمند معتقد است که این دندان مربوط به کوسه ای است که حداقل به مقدار یک کاخ 6 طبقه طول دارد اما دانشمندان اصرار دارند که تا خاتمه آنالیز ها و آزمایشات تخصصی خود درباره این دندان، سکوت نمایند و اطلاعاتی را ارائه ننمایند . دکتری که این دندان را پیدا کرد، حتی تصور این که چنین چیز با ارزشی را در این تونل ها پیدا کند را هیچ وقت بی شک، نمی نموده است.

منبع: الی گشت

به "کشف دندان های تیز کوسه ای که برای 20 میلیون سال پیش است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دندان های تیز کوسه ای که برای 20 میلیون سال پیش است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید