کاهش چشمگیر تعداد پرندگان مهاجر تالاب های تهران

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، رییس اداره مدیریت زیستگاه ها و امور منطقه ها اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به نقش بارش های اخیر در تامین احتیاج آبی تالاب ها و رودخانه های تهران اظهار کرد: ورودی آب به این منابع آبی دست ما نیست. بارش های سال جاری نیز در مقایسه با سال های گذشته کمتر بوده است.

کاهش چشمگیر تعداد پرندگان مهاجر تالاب های تهران

امیر عباس احمدی در گفت و گو با وبلاگ آریابلاگ اضافه نمود: تالاب بندعلیخان که به عنوان تالابی فصلی در استان تهران شناخته می گردد، سال جاری آبگیری نداشت و ما حضور جمعیت پرندگان مهاجر در آن را شاهد نبودیم.

به گفته وی سرشماری های اجرا شده نیز نشان می دهد که تعداد پرندگان مهاجر ما از سال گذشته تا سال جاری از 24 هزار فرد به کمتر از 10 هزار فرد تقلیل یافته است.

رییس اداره مدیریت زیستگاه ها و امور منطقه ها اداره کل محیط زیست استان تهران اضافه نمود: یکی دیگر از مسائل مهم درباره مدیریت احتیاج آبی، جمعیت است. استان تهران علی رغم اینکه یک درصد از خاک کشور را دربرگرفته اما بیشترین بارگذاری از لحاظ جمعیت و صنایع را دارد و فشار حاصل از این بارگذاری، سبب کمرنگ شدن رد پای اکولوژیک در این استان شده است.

وی حل مسائل مربوط به مدیریت منابع آبی را احتیاجمند مدیریت جامع زیست بومی دانست و اظهار کرد: مدیریت جامع زیست بومی طرحی نو و نو است که در 10 ، 15 سال اخیر در کشورهایی که عضو کنوانسیون رامسر هستند، اجرا می گردد. در این روش مدیریتی ذینفعان اثرگذار و تاثیرپذیر در این حوزه جمع می شوند و مدیریت تالاب ها و رودخانه ها بر اساس حقوق و مسئولیت ها زون بندی می گردد.

رییس اداره مدیریت زیستگاه ها و امور منطقه ها اداره کل محیط زیست استان تهران اضافه نمود: مدیریت جامع زیست بومی جاجرود نیز در بخش هایی پیشرفت خوبی داشته اما شرایط شیوع ویروس کرونا اجازه نداده که جلسات ما برگزار گردد. امیدواریم با بهبود شرایط این جلسات نیز با حضور ذی نفعان این موضوع برگزار گردد.

احمدی ضمن تاکید بر دیدگاه نو سازمان محیط زیست در مدیریت منابع آبی به خصوص تالاب ها گفت: برخلاف سال های گذشته که تنها وظایف نهادها صرفا درباره یک تالاب تعیین می شد، امروز ماجرا فرق می نماید و موضوع مورد بحث کل حوضه آبخیز است و دیگر صرفا تالاب ها نیستند.

رییس اداره مدیریت زیستگاه ها و امور منطقه ها اداره کل محیط زیست استان تهران تغییرات اقلیمی را یکی از عناصر مهم تاثیرگذار روی منابع آبی کشور دانست و اظهارکرد: یکی از عناصر مهم در این زمینه، تغییر اقلیم و افزایش دما است در کل کره زمین دیده می گردد. کشور ما و استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و این موضوع سبب شده تا در مجموع میانگین بارش ما پایین و در سطح کمی منابع آبی ما تاثیرگذار باشد. با اینکه تامین آب شرب اولویت اولی برای ماست اما احتیاج آبی نیز باید تامین گردد و حل این مشکل همانطور که اشاره شد احتیاجمند تشکیل شورای آب است.

احمدی در سرانجام گفت: شعار سال جاری کنوانسیون رامسر، ارزش، مدیریت، احیا و عشق ورزیدن به تالاب هاست. ما باید تالاب ها را دوست داشته باشیم و این منابع ارزشمند را به آیندگان تحویل دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش چشمگیر تعداد پرندگان مهاجر تالاب های تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش چشمگیر تعداد پرندگان مهاجر تالاب های تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید