چاقی ممکن است فراوری شیر در مادران شیرده را کاهش دهد

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، پژوهشگران می گویند چاقی به دلیل ایجاد التهاب مزمن می تواند فراوری شیر مادران شیرده را کاهش دهد.

چاقی ممکن است فراوری شیر در مادران شیرده را کاهش دهد

به گزارش وبلاگ آریابلاگ به نقل از هلث دی نیوز پژوهش های قبلی نشان داده اند که هنگامی که شخص چاق است، التهاب مزمن در بافت چربی شروع می گردد و به اندام ها و سیستم ها در سراسر بدن منتشر می شود. این التهاب ممکن است جذب اسیدهای چرب از خون به درون بافت های بدن را مختل کند.

اسیدهای چرب واحدهای ساختمانی برای چربی ها از جمله چربی های درون شیر مادر هستند که برای تغذیه نوزاد در حال رشد لازم هستند.

آنالیز ها نشان داده اند که رابطه محکمی میان اسیدهای چربی که می خوریم و اسیدهای چرب درون خونمان وجود دارد، اگر شخصی اندازه زیادی ماهی آزاد یا سالمون بخورد، اندازه بیشتری اسید چرب اومگا-3 در خون او پیدا می کنید. در مقابل اگر اندازه زیادی همبرگر بخورید، اندازه زیادتری چربی های اشباع شده در خونتان وجود خواهد داشت.

آنالیز که در دانشگاه ایالتی پن در آمریکا انجام شد، برای نخستین بار نشان داد اسیدهای چرب خون در شیر مادر هم یافت می شوند.

یافته های این پژوهشگران نشان داد که در زنانی که به طور انحصاری نوزادانشان را با شیر خودشان تغذیه می نمایند، این رابطه بسیار قوی است. اغلب اسیدهای چربی که در خون ظاهر شده بودند، در شیر مادر هم حضور داشتند.

اما در زنانی که دچار التهاب مزمن بودند و شیر به اندازه کافی فراوری نمی کردند، این رابطه تقریبا وجود نداشت.

این پژوهشگران می گویند شواهدی قوی وجود دارد که در زنان دچار التهاب مزمن اسیدهای چرب نمی توانند وارد غدد پستانی شوند.

پژوهشگران در این آنالیز 23 مادر را با وجود کوشش ها برای تحریک به وسیله خالی کردن مکرر پستان شیر چندانی فراوری نمی کردند، 20 مادر را که فراوری شیر در حد میانه داشتند و یک گروه شاهد شامل 18 مادر که نوزادانشان را به طور انحصاری با شیر خودشان تغذیه می کردند، مورد مقایسه قرار دادند.

با اینکه اندازه اسیدهای چرب در شیر و خون در زنان گروه شاهد رابطه ای قوی با هم داشتند، در زنان با فراوری در میانه یا بسیار کم شیر این رابطه وجود نداشت.

آلیسون گرناند، استادیار علوم تغذیه ای در دانشگاه پن و یکی از این پژوهشگران گفت: تغذیه نوزاد با شیر مادر منافع بی شمار هم برای مادر و هم برای کودک دارد، از جمله خطر کمتر بیماری های مزمن برای مادر و خطر کمتر عفونت برای نوزاد.

یافته های این پژوهش به ما یاری می نماید که دریابیم در مادران دارای وزن بالا چه اتفاقی رخ می دهد که مانع فراوری شیر به حد کافی می گردد و به این ترتیب ممکن است راه برای مداخلات یا درمان هایی گگردده گردد که به مادران بیشتری امکان می دهند نوزادانشان را شیر خودشان تغذیه نمایند.

توصیه سازمان های بهداشتی تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول عمر نوزاد است. اما بسیاری از مادران به دلایل گوناگون از جمله فشار کاری یا نبود حمایت اجتماعی نمی توانند این کار را انجام دهند.

منبع: همشهری آنلاین

به "چاقی ممکن است فراوری شیر در مادران شیرده را کاهش دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاقی ممکن است فراوری شیر در مادران شیرده را کاهش دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید