نخستین دارویی که جلوی پیشرفت بیماری آلزایمر را گرفت

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، پس از دهه ها شکست های پژوهشی، در سال 2022 یک داروی تجربی برای آلزایمر توانست سرعت پیشرفت این بیماری تحلیل برنده مغز را کاهش دهد.

نخستین دارویی که جلوی پیشرفت بیماری آلزایمر را گرفت

به گزارش وبلاگ آریابلاگ این دستاورد کارشناسان را امیدوار نموده است که ساختن داروهایی که قادر به درمان بیماری آلزایمر- شایع ترین شکل زوال عقل- هستند، امکان پذیر است.

درمان های فعلی برای آلزایمر می توانند به کنترل علائم این بیماری یاری نمایند، اما نمی توانند روند آن را به عقب بازگردانند یا بیماری علاج نمایند.

دارویی به نام لکانماب (lecanemab) که یک آنتی بادی مونوکلونال (پادتن تک دودمانی) است. آنتی بادی مونوکلونال یک گونه ساخته شده در آزمایشگاه از آنتی بادی یا پادتن است یعنی پروتئینی است که در بدن به ویروس ها و باکتری ها حمله می نماید. این آنتی بادی مونوکلونال طوری مهندسی شده ا ست که دستگاه ایمنی را وا می دارد که پروتئین آمیلوئید را از مغز پاکسازی کند.

یک فرضیه بحث برانگیز درباره ایجاد بیماری آلزایمر این است که تجمع پروتئین بتا- آمیلوئید یا اصطلاحا ایجاد کلافه های Aβ در مغز است که با از بین بردن سلول های مغزی بیماری آلزایمر را ایجاد می نماید.

جان هاردی، نوروژننتیک دان (متخصص ژنتیک عصبی) مشهور در یونیورسیتی کالج لندن که 30 سال پیش جهشی را کشف کرد که نهایتا به ایجاد فرضیه آمیلوئید انجامید، یافته های مربوط به داروی تازه را تاریخی خواند و ابراز خوش بینی کرد که این شروع روند دسترسی به درمان هایی برای آلزایمر باشد.

لکانماب که به صورت تزریق تدریجی وریدی تجویز می گردد ممکن است جلوی پیشرفت آلزایمر را بگیرد، اما علاجی معجزه آسا نیست و عوارض جانبی خاص خودش را دارد.

در مجموع حدود 7 درصد از افرادی که این دارو برای آنها تجویز شده است، به دلیل عوارض جانبی مجبور به توقف مصرف آن شده اند و هنوز معلوم نیست که اثرات این دارو فراتر از دوره 18 ماهه تجویز آن چیست.

سازمان غذا و داروی آمریکا در حال ارزیابی داده های مربوط به این دارو است تا تصمیم بگیرد آیا آن را برای استفاده گسترده تر در سال آینده تایید کند یا نه.

  • موفقیت مقدماتی یک داروی تازه در کاهش سرعت اُفت توانایی های شناختی بیماران آلزایمر | آیا امیدی برای درمان آلزایمر به وجود آمده است؟

منبع: همشهری آنلاین

به "نخستین دارویی که جلوی پیشرفت بیماری آلزایمر را گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین دارویی که جلوی پیشرفت بیماری آلزایمر را گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید