متخصص غدد کیست؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، بیماری های مربوط به غدد و هورمون اختلالات زیادی را در بدن انسان و سیستم ایمنی به وجود می آورد؛ به همین علت است که باید برای جلوگیری یا درمان این بیماری ها، به متخصص غدد مراجعه کنید. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که متخصص غدد کیست و وظایف و تخصص متخصص غدد را توضیح دهیم.

متخصص غدد کیست؟

وظایف و تخصص متخصص غدد چیست؟

متخصص غدد و متابولیسم شخصی است که در خصوص غدد و هورمون های بدن انسان تخصص و دانش کافی دارد. رده سنی در این زمینه اهمیت فوق العاده بالایی ندارد و یک متخصص می تواند افراد بزرگسال و بچه هایی که مبتلا به بیماری های غدد و هورمون هستند را درمان کند.

جلوگیری و درمان پوکی استخوان، کنترل کلسترول، دیابت، درمان مسائل هیپوتالاموس، پانکراس، هیپوفیز، غدد تناسلی، تیروئید و… از جمله وظایف متخصص غدد است. اگر یک شخص از تخصص کافی در این زمینه برخوردار نباشد، نمی تواند انسان ها را درمان کند و ممکن است موجب بروز بیماری های بیشتری هم در افراد گردد.

اگر بتوانید به موقع به متخصص غدد مراجعه کنید، می توانید جلوی بروز بسیاری از بیماری های هورمونی را بگیرید. غده تیروئید، یکی از مهم ترین غدد در انسان است؛ اگر مسئله ای برای تیروئید به وجود بیاید، رشد انسان با اختلالاتی همراه می گردد. بسیاری از متخصصان غدد برای کم کاری تیروئید قرص لووتیروکسین را تجویز می نمایند. این قرص می تواند رفته رفته کم کاری تیروئید را رفع کند.

یکی از مهم ترین وظایف متخصص غدد و متابولیسم، کنترل و درمان پله به پله دیابت مراجعه نمایندگان است. اگر ترشح انسولین از پانکراس به میزان لازم انجام نگردد، بیماری دیابت بروز پیدا می نماید. متخصص مربوطه باید بتواند با ارائه یک رژیم غذایی مناسب و داروهایی که باعث کاهش قند خون می شوند، دیابت فرد مراجعه نماینده را در مرحله اول کنترل و سپس درمان کند.

البته توجه داشته باشید که فرد مبتلا به دیابت هم در مراجعه به پزشک نباید کم کاری کند؛ کوچک ترین سهل انگاری می تواند مسائل بزرگ تر و بیشتری را به وجود بیاورد. اگر برای جلوگیری و درمان دیابت خود سهل انگاری کنید، این بیماری به مرحله غیرقابل کنترل و درمان می رسد.

متخصص غدد باید چه بیماری هایی را درمان کند؟

همانطور که گفته شد، متخصص غدد باید انواع بیماری های مرتبط با غدد و هورمون ها را رفع کند. سیستم غدد و متابولیسم اجزای مختلفی دارد که بیشتر این اجزا با یکدیگر در ارتباط هستند؛ یک متخصص باید دانش کافی داشته باشد و تمام این اجزا را بشناسد.

یک متخصص غدد باید انواع مختلف بیماری های دیابت نوع 1 و 2، سرطان آدرنال، تومور کارسینوئیدی، اختلالات متابولیک، تیروئید، پاراتیروئید، گواتر، سرطان سلول هارتل، پوکی استخوان، چاقی و … را درمان کند.

این ها فقط بخشی از بیماری هایی که به وسیله متخصص غدد درمان می شوند، هستند. اگر قرار باشد تمام بیماری هایی که متخصصان این سیستم درمان می نمایند را معرفی نمائیم، باید به ده ها مورد اشاره کنیم.

امروزه بعضی از بچه ها به بیماری های مرتبط با غده تیروئید مبتلا هستند. بیماری های مربوط به کم کاری یا پرکاری تیروئید اختلالات زیادی را برای رشد بچه ها به وجود می آورد؛ اگر این بیماری ها به موقع به وسیله متخصص غدد تشخیص داده شوند، قابل کنترل و درمان هستند. اما اگر به موقع تشخیص داده نشوند، راهی برای درمان یا حتی کنترل بیماری وجود ندارد که در نتیجه کودک شما با اختلالات رشدی دست و پنجه نرم خواهد نمود.

اگر کودک شما هم مبتلا به این بیماری است، پیشنهاد می کنیم که حتما در سریع ترین زمان ممکن به فوق تخصص غدد مراجعه کنید و از او بخواهید که این بیماری را با روش های موردنیاز کنترل و درمان کند. بسیاری از کوتاهی یا بلندی قد بیش از حد، به علت همین بیماری است.

تقریبا دیابت را می توان شایع ترین بیماری قابل درمان به وسیله متخصص غدد عنوان نمود. این بیماری اگر به مرحله غیرقابل درمان نرسد، با قرص و دارو قابل درمان است؛ اما باید توجه داشته باشید که مراجعه به افراد غیر متخصص می تواند بیماری را به مرحله بدتری برساند.

تقریبا در تمام شهرهای کشور متخصص غدد و متابولیسم وجود دارد و شما می توانید برای کنترل و درمان بیماری خود به مطب متخصص مورد نظر مراجعه کنید. توجه داشته باشید که پزشک عمومی نمی تواند به خوبی متخصص به کنترل و درمان بیماری شما یاری کند. بعلاوه اگر فرصت مراجعه حضوری به متخصص غدد را نداشته باشید، می­توانید از ویزیت آنلاین یا همان مشاوره آنلاین پزشکی بهره ببرید و مشکل خودتان را با پزشکان متخصص مطرح کنید. برای دریافت مشاوره پزشکی ما وبسایت مدیست را به شما پیشنهاد می­دهیم.

چه زمانی به متخصص غدد مراجعه کنیم؟

پیشنهاد می کنیم که طی یک دوره زمانی معین، حتما چکاپ کامل کنید تا کنترل خوبی روی سلامتی خود داشته باشید. می توانید هنگام بروز علائم مختلف به ویژه در زمینه رشد و سیستم هورمونی خود، به متخصص غدد مراجعه کنید.

امروزه با وجود فضای مجازی، پیدا کردن برترین متخصص غدد کار چندان دشواری نیست؛ می توانید با یک جستجوی کلی در اینترنت، برترین متخصص حاضر در شهر خود را پیدا نموده و برای درمان بیماری خود به آن مراجعه کنید.

منبع: یک پزشک

به "متخصص غدد کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متخصص غدد کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید