لبخند سوئیس به ایران زیر بار تحریم
به گزارش وبلاگ آریابلاگ، سفر سوئیسی ها به ایران همانند سایر کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام کاهش داشته است. با این وجود درست در روزهایی که پرونده تازه ای در راستای سیاه نمایی ایران باز شده، سوئیس پای مذاکره با کشورمان نشست و تفاهم نامه ای را امضا کرد که در چهار دهه گذشته بین دو کشور برقرار نشده بود.
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به تازگی سفری به سوئیس داشته است، درباره تعاملات تازه گردشگری ایران با بعضی کشورها، شرح داد: با توجه به فضایی که با خروج آمریکا از برجام ایجاد شد و ریزشی که در گردشگران کشورهای غربی تجریه کردیم، تصمیم گرفتیم برای جبران و تغییر شرایط، با بازارهای مستعد که کمتر تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار می گیرند، وارد تعاملات گسترده تر شویم، سوئیس از جمله این کشورها بود. ما دنبال بازارهایی بودیم که به طور مستمر جایگزین کشورهایی شوند که در سال های اخیر ریزش گردشگران آن ها در ایران بیشتر بوده است.
در حال حاضر بیشتر مطالعات و تمرکز بازاریابی گردشگری ایران علاوه بر کشورهای اروپایی، شبه قاره هند است. معتقدم این شبه قاره که متشکل از کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش است با جمعیتی بیش از یک میلیارد و 700 هزار نفر که بیش از 30 میلیون نفر آن ها شیعه دوازده امامی هستند، بازار پر قدرتی به حساب می آید. ما حتی خیلی جدی مایل به کار در بازار افغانستان هستیم.
درست است همه کشورهای شبه قاره هند ثروتمند نیستند اما دلیل نمیشه که اصلا جمعیت ثروتمند و یا گردشگر نداشته باشد و نتوان روی آن سرمایه گذاری کرد.
تیموری گفت: در حوزه اروپا نیز علاوه بر ارتباط هایی که با سوئیس و اتریش برقرار شده است دنبال گسترش ارتباط هایی با کشورهایی همچون دانمارک و سوئد هستیم.
سوئیس یکی از کشورهایی بود که در سال های گذشته با وجود نوسانات سیاسی، همیشه به ایران توریست فرستاده است، به اضافه این که مردم آن شناخت خوبی از ایران دارند. از طرفی، سوئیس در حدود هشت میلیون نفر جمعیت داد که بیش از 91 درصد آن ها در سال دست کم سه سفر انجام می دهند که یک سفر آن ها به خارج از این کشور اختصاص دارد و دو سفر دیگر معمولا در داخل کشور انجام می گردد. مردم این کشور از نظر رفاهی سطحی بالا دارند و از جمله توریست هایی به شمار می آیند که هزینه کرد بالایی هنگام سفر دارند.
معاون گردشگری با اشاره به یادداشت تفاهمی که بین دو کشور امضا شد، گفت: یک سال پیش در تهران دیداری با نماینده گردشگری سوئیس داشتم که ارتباط ها ادامه پیدا کرد تا این که در حاشیه اجلاس کمیسیون همکاری های مالی دو کشور، سند همکاری بین بخش گردشگری ایران و سوئیس امضا شد. روابط گردشگری دو کشور در سال های دور بسیار پر قدرت بود اما دست کم در چهار دهه اخیر هیچ یادداشت تفاهمی بین دو کشور وجود نداشت و چارچوب همکاری ها در این زمینه مشخص نبوده است.
تیموری اضافه نمود: برای این سند همکاری بازه زمانی مشخص نشده و حتی اشاره شده در ادامه این تفاهم، اسناد مهم تر و برنامه های عملیاتی تری بین دو کشور مبادله گردد. این سند چارچوب همکاری های دو کشور را مشخص می نماید تا روابط و تعاملات گردشگری بین ایران و سوئیس منسجم تر گردد.
وی به جزئیات بیشتر این تفاهم نامه اشاره نمود و اضافه نمود: در این تفاهم نامه دو دولت متعهد شدند بخش خصوصی و دولتی را برای توسعه همکاری های گردشگری تشویق نمایند و مقررات و قوانین جاری، آمار و ارقام در حوزه گردشگری، تجارب و موفقیت های دو کشور در ارتقاء کیفیت خدمات گردشگری را با یکدیگر مبادله نمایند. در حوزه های مختلف آموزش و پژوهش نیز مقرر شد موسسات برای همکاری های آموزشی تشویق شوند و برای شرکت در نمایشگاه ها و رویدادهای گردشگری دو کشور مشارکت نمایند.
معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین به برگزاری نشستی با اعضای اتاق بازرگانی ایران و سوئیس در شهر زوریخ اشاره نمود و آن را فرصتی برای معرفی ایران دانست و گفت: تجار و بازرگانان سوئیس ذهن شان بر این بود که ممکن است در شرایط تحریم، گردشگری ایران افت پیدا نموده باشد اما ارائه آمارها در این بخش، شرایط امیدوارانه ای را برای آن ها ترسیم کرد.
او با اشاره به نظر مقامات سوئیس درباره تداوم همکاری ها با ایران در شرایط تحریم، گفت: در مقدمه یادداشت تفاهم گردشگری ایران و سوئیس صراحتا ذکر شده گردشگری ابزاری برای تفاهم میان ملت ها و آشنایی و شناخت بیش از پیش و عمیق سازی روابط دو ملت است، بنابراین مصمم هستیم همکاری ها را توسعه دهیم و آن را حفظ کنیم. ما مطمئنیم با افزایش رفت و آمد گردشگران ارتباط با سایر کشورها عمیق تر می گردد.
تیموری اضافه نمود: در جریان این سفر بازدیدی از ساختار اداری گردشگری سوئیس صورت گرفت که همزمانی آن با تعریف ساختار و تدوین چارت گردشگری در وزارتخانه جدید می تواند تجربه مفید و کاربردی باشد. همچنین در یک برنامه یک روزه بازدید فنی از توانمندی های گردشگری یک مقصد ویژه در این کشور به ویژه در بخش حمل و نقل آن انجام شد و در جریان هماهنگی بین دستگاه ها قرار گرفتیم. تجربیات گردشگری سوئیس و جایگاهی که گردشگری آن در درآمدزایی و اشتغالزایی این کشور دارد می تواند برای ایران مفید باشد.
سوئیس در سال 2016 تنها از بخش های هتلداری، رستوران داری و حمل و نقل 20.3 میلیارد فرانک درآمد بدست آورد. سفر گردشگران خارجی از سوییس در سال 2017 نزدیک به 16 میلیارد فرانک معادل 4/4 درصد درآمد صادراتی این کشور بود. درآمد حاصل از سفر گردشگران خارجی که به این کشور در سال 2017 نیز بالغ بر 17 میلیارد دلار بود.
در سال 2016 گردشگری در سوئیس بالغ بر 165 هزار شغل مستقیم ایجاد کرد که برابر با 3/3 درصد کل اشتغال در این کشور بوده است.
آمارهای بخش گردشگری سوئیس نشان می دهد بیشترین سفر مردم این کشور در سال 2016 بیشتر به کشورهای همسایه از جمله آلمان، ایتالیا و فرانسه بوده و 21 درصد به سایر کشورهای اروپایی و 8 درصد هم به خارج از اروپا سفر نموده اند. سوئیسی ها بیشتر برای گذران تعطیلات و تفریح از کشورشان خارج می شوند.
سوئیس همچنین در زمینه حمل و نقل، گردشگری کوهستان و تجهیزات تله کابین و ورزش های کوهستانی کشوری پیشرو به حساب می آید.
منبع: دنیای سفر